Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Harry_
MEDLEM

Regler för att låsa perioder

Hej!

När jag läser de nya reglerna så blir jag lite fundersam. Små enskilda företag som inte har EU handel och har under 1 miljon i omsättning har ju fram till deklarationen på sig, OM de inte har fler verifikationer 50 med max 250 affärshändelser. Vad händer om man har omsättning under 1 miljon, ingen EU handel, men har fakturerat 300 fakturor på ett år, eller har fler a-verifikationer med privata in- och uttag m.m. Är det 50 dagars regeln som träder in då?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Harry!

Ja, 50 dagar efter utgången av det kvartal då affärshändelsen inträffade. 
Harry_
MEDLEM

Jaha, inte 50 dagar efter utgången av den månaden?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, det ska vara 50 dagar efter kvartalets utgång. Alla företag som omsätter under 3 miljoner får använda den tidsgränsen oavsett hur många verifikationer man har. Du hittar detta på sidan 35 under punkt 3.7 Allmänt råd i Bokföringsnämndens vägledning.
Klockar
MEDLEM

Jag har ett liknande problem med att förstå hur jag ska göra. Jag omsätter under 1 miljon, har säkert 200-300 verifikationer per år, men bara utlandsaffärer. Egentligen omfattas jag väl av regeln 50 dagar efter kvartalets utgång.

Men mitt stora problem är att mina kunder (USA, Asien, Europa) har ofta långa betalningsperioder. En del kräver betalningsfri månad plus 45-60 dagar. Jag kanske blandar ihop det, men som jag förstår det är en faktura en verifikation. Om jag skickar en faktura 30 mars innebär detta då att jag måste få betalt senast 50 dagar efter utfärdandet? Vad händer rent konkret om jag inte hunnit få betalt innan bokföringen låses?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Du har rätt i att du omfattas av regeln för att låsa senast 50 dagar efter kvartalets utgång.

Du skriver inget om du använder kontantmetoden eller faktureringsmetoden vid din bokföring. Kontantmetoden innebär att du bokför kundfakturor och leverantörsfakturor först när de betalas (utom vid årsskiften då alla fakturor ska bokföras). Faktureringsmetoden innebär att kundfakturor och leverantörsfakturor bokförs på fakturadatum och då spelar betalningsdatumet ingen roll. 

Om du använder kontantmetoden ska inte kundfakturan bokföras förrän du får betalt med betalningsdatum som verifikationsdatum. Därmed kommer momsen också att redovisas i den perioden. Då spelar det ingen roll om perioden där fakturadatumet ingår är låst eftersom själva bokföringen inte görs förrän på betaldatumet.

Om du däremot använder faktureringsmetoden bokförs fakturan när du skickar den till kunden (fakturadatum som verifikationsdatum) och i den perioden ska också momsen deklareras. Då spelar det ingen roll när betalningen kommer.