Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sälja av inventarie-momsredovisning

Jag importerade en inventarier 2018, nu har jag såld inventarier (för ett högre pris än inköpt) och har i vismaeekonomi registrerat inkommande belopp på mitt företagskonto som såld vara, momsen som gått till skattekontot och under mina inventarier valt att jag sålt inventarier.. Under post50, har då automatiskt lagts in -18000 (inköpsbeloppet av maskinen/inventarier).. Är detta verkligen korrekt? Känns lite galet och skatteverkets varnar också när man laddar upp filen (inte skickat in än)..

 

Tacksam för hjälp och guidning! 

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

När du säljer en inventarie ska du redovisa momsen, men inte någon omsättning eftersom det inte är omsättning av varor. Det innebär att du får en diff när du gör momsredovisningen eftersom momsen du redovisar till Skv blir högre än vad momsen blir om du tar omsättningen x 25 %.

I rutan för noteringar skriver du att du sålt en inventarie för xx kr, därav differens på utgående moms.

 

Bokföringsmässigt så ska du nu ta bort inventarien från balansräkningen och bokföra vinsten. 

Inventarie inköpt för 10 000 kr, avskriven fram till försäljningsdatum 2 000 kr, såld för 12 000 kr + moms

Kredit 1220  10 000

Debet 1229   2 000

Debet 1930   15 000

Kredit 2610    3 000

Kredit 3973   4 000

Du kanske har använt andra konton vad gäller 12-kontona, men ovan är ett exempel.