Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Trepartshandel - eEkonomi

Hej, Vi jobbar med trepartshandel, men varan kommer aldrig till Sverige utan skickas från UK ut i Europa men vi får faktura från UK och fakturerar kund i Europa, Min fråga är ska vi använda omvänd moms på fakturan vi får från från UK?
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det beror lite på vilken ordning er trepartshandel går till, samt vilka länder som är involverade.

Programmet har en funktion för detta när du skapar kundfakturan. Gå in under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter - Bocka i Mellanmans försäljning varor EU.

När du sedan skapar fakturan till din kund (som måste ha ett momsregistreringsnummer inlagt) bockar du i rutan för "Mellanmans försäljning varor EU".

När du skapar fakturan kommer konteringen bli:
1510 Kundfordringar/1930 Företagskonto
3057 Treparts försäljn varor till EG 25%

Dessutom sammanställs det i den periodiska sammanställningen. Den hittar du under Bokföring - Periodisk sammanställning. Du kan härmed skapa en fil och rapportera till Skatteverket. 

Vad gäller själva leverantörsfakturan tänker jag att det bokförs direkt mot ett kostnadskonto och vad jag kunnat läsa mig till ska ha momskod 37(0%).

Jag rekommenderar dig dock att kontrollera med Skatteverket för att se vad som gäller i ditt fall. Återkom gärna i tråden vad du fick för svar, så fler användare kan ta hjälp av inlägget.

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Hanna,
Tack för svaret 🙂 men kan jag ställa in det som jobbar i Compact 🙂
Det ska inte vara någon omvänd moms på leverantörsfakturan.

Ha en fortsatt bra dag 🙂

MVH
Annika