Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AlAl1012
MEDLEM

Underlag parkering vid arbetsplats (ej förmån under corona)

Vår ledning har (nu) beslutat att alla anställda ska få retroaktiv ersättning för parkering vid arbetsplatsen under coronatiden, när förmånen undantages. Behöver vi begära in kvitton från alla anställda, dvs behöver de skriva ut alla kvitton (ett per dag) eller skulle de kunna samla ihop och maila alla samlat med en sammanställning som vi skriver ut och sedan bara sparar mailet med kvittona? Kommer bli en väldigt massa papper som går åt annars..

Det här behöver väl inte heller registreras genom lön då det inte är någon förmån för tillfället?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Vad jag kan hitta på Skatteverkets vägledning här så krävs det att ni får kvittona från de anställda för att få avdragsrätt gällande detta.  Så ni kommer behöva begära underlag på de parkeringskostnader som skall ersättas. Om de kan få ut någon form av sammanställning där man se vad som är kostnaden för en månad och eventuell moms så bör det vara okej, så länge det är ett korrekt underlag i annat fall så tolkar jag det som att ni behöver varje kvitto som ni skall betala ut ersättning för. 

 

Här är det viktigt att tänka på att om kostnaden gäller för 2021 så bör kostnaden hamna där, om bokslutet för det året ännu inte är klart. Det skall inte beräknas någon förmån på detta nej för den period som gäller skattefriheten. Det finns mer information här om detta. Man bokför upp detat som en kostnad och mot lämpligt skuldkonto, och sedan när man betalar ut ersättningen så minskar man skuldkontot när det gäller den bokföringsmässiga delen. 

 

Ha det fint!

/ Josefine