Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Josefsson1
MEDLEM

Vidarefakturering Enskild firma

Hej! Driver en enskild firma och har jobbat med en ny kund i helgen på ett träningsevent. 
Jag har haft haft utlägg som jag betalat med mitt företagskort tex hotell, bensin, matrial för genomförande av eventet. 
Hur ska jag göra med faktureringen för att detta ska bli korrekt? 
Jag är ju ansvarig för betalning av tex hotell så då faller ju princip för utlägg. 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Principen för utlägg gäller att den som betalar åt personen man fakturerar är den som har betalt men i kundens namn, dvs kunden står som betalningsansvarig på fakturan/kvittot för kostnaden. Så om den du fakturerar till är den som stod som betalningsansvarig och du betalade åt kunden så skall det alltså hanteras som utlägg.

 

Om det har stått i ditt namn och du har varit betalningsansvarig men skall nu fakturera kostnaderna till kunden så faller det under vidarefakturering. Vad jag kan förstå från det du sagt så verkar det som att du har betalt allt och stått som ansvarig på kostnaderna och inte kunden och du bokför därmed kostnaderna som de vore dina egna. Sedan när du vidarefakturerar detta så skall man lägga på den moms som resten av fakturan har, vanligtvis 25%. Du kan läsa mer om det här hos Skatteverket. 

 

Säg att du har haft kostnader för 2 000 kr ex moms. Din vanliga momssats vid försäljning är 25% och det är det som resten av fakturan har. Då är det rimligast för dig, om du inte vill göra ett vinstpålägg, att fakturera 2 000 x 1,25 = 2 500 kr ink moms. På så sätt så blir din intäkt 2 000 och kundens kostnad blir 2 000, dvs samma som kostnaden var för dig. 

 

Gäller det utlägg så behöver du skicka med alla kvitton och fakturor till kunden förutom din egna faktura för att kunden är den som har avdragsrätten för momsen på dessa. Du i din tur skall bokföra upp de kostnader som du betalt som utlägg mot något fordranskonto och sedan bokföra bort det när du fakturerar kunden. Det är inte okej i detta läget att göra ett vinstpålägg i och med att du betalar något som är i kundens namn. Ingen redovisning av moms eller kostnad samt intäkt gällande detta görs. 

 

Hoppas detta hjälper dig framåt, ha en fin dag!

/ Josefine