Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus59
MEDLEM

Upparbetad men ej fakturerad intäkt - eEkonomi

Hej.

Jag har ett AB och mitt första räkenskapsår tar slut i augusti. Jag gör momsredovisning var 3:e månad. Jag har ett konsultuppdrag som är löpande och den sista dagen i augusti kommer jag skicka en faktura som jag får betalt i september.

Jag hittade följande frågeställning:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/2-22-upparbetad-men-ej-fakturerad-inkomst-fylls-inte-i

Om jag förstått det hela rätt så ska jag bokföra enligt följande på bokslutsdagen:
1620 (D) 100 000
3XXX (K) 100 000


Första dagen i september vänder jag på dessa:
1620 (K) 100 000
3XXX (D) 100 000


När fakturan betalas bokför jag som vanligt:
1930 (D) 125 000
3041 (K) 100 000
2611 (K)  25 000


* Har jag förstått det hela rätt?

* Vilket 3XXX-konto kan jag använda mig av? Jag kan inte hitta 3049 som nämns i länken ovan.


/ Magnus

5 SVAR 5
Göran A
UTFORSKARE


Detta är beroende vilken momsredovisning du har - Bokslutsmetoden ( kontantredovisning) eller faktureringsmetoden. Har du bokslutsmetod är det rätt har du däremot faktureringsmetoden skall du per 180831 redovisa 1510(D) och 3041(K),2611(k) eftersom du skriver att du skickar fakturan 180831.

Magnus: Glöm mitt svar ovan - är fakturan skickad på bokslutsdagen spelar momsredovisningsmetod ingen roll - momsbeloppet skall alltid redovisas på bokslutsdagen. Vad jag ville säga var att om du skickat fakturan skall  du inte redovisa det som upplupet utan som kundfordran.
Roffakab
CHAMPION

Hej

Om den faktura du utfärdar sista augusti omfattar allt arbete som nedlagts fram tom 31 augusti (bokslutsdagen) behöver du inte göra så mycket mer. Allt upparbetat arbete är ju fakturerat och intäktsfört.

MVH
Rolf
Roffakab
CHAMPION

Hej

Även om du använder Kontantmetoden ska fakturan vara bokförd per bokslutsdagen.

MVH
Rolf
Magnus59
MEDLEM

Hej.

Tack för era svar. Bra, då använder jag 1510 (D) vid bokslutet och när fakturan betalas i september så gör jag 1520 (K) och 1930 (D).

/ Magnus