Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Potter
MEDLEM

VMB Momsredovisning

Hej!

Jag har en liten fråga (siffrorna nedan är avrundande)

Mitt bolag arbetar enligt metoden för vinstmarginalbeskattning.

Jag har en total omsättning om cirka 14 MKR. Min positiva vinstmarginal är ca 340' och min negativa vinstmarginal är 196', när jag skapar momsredovisningsfilen så beräknas min moms till SKV på beloppet 340', är det korrekt? Min fråga är egentligen om inte momsredovisningsfilen (innan beräkning) borde kvitta den negativa vinstmarginalen innan den räknar fram vad som faktiskt skall betalas till SKV?

Min undran uppkommer då mitt vinstresultat är cirka 35' före skatt, och momsen hamnar på 85'...

Är det inget konstigt så kör jag på, jag tänkte mer på att momsen blir större än vinsten.
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Utan att ta ställning till något annat i din frågeställning så kan momsen vara högre än vinsten eftersom vissa kostnader inte innefattar moms - t ex lönekostnader

Mikael

Tack Mikael, och min följdfråga - när jag genererar momsredovisningsfilen så tar den inte hänsyn till den negativa vinstmarginalen utan enbart den positiva, det skall vara så? Det ska mao inte kvittas?
Potter
MEDLEM

(mina övriga kostnader i bolaget är 108) därav att momsen blir större än vinsten, men det kanske inte är något tokigt (givet att inte momsredovisningsfunktionen skall kvitta den negativa vinstmarginalen då dvs)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag vet inte om nedanstående klipp - hämtat sökresultatet för "negativ vinstmarginal" från skatteverkets hemsida - hjälper dig på vägen.

Ruta 07 – Beskattningsunderlag vid vinstmarginalbeskattningHär redovisar du beskattningsunderlaget för varor och resetjänster som du använt reglerna för vinstmarginalbeskattning för. Med beskattningsunderlag menas det värde momsen ska beräknas på. Vid negativ vinstmarginal anger du värdet till 0 kronor.

Jag tolkar det som att ingen kvittning ska ske - någon annan  kanske vet mer.

Mikael

Då har jag i vanlig ordning fått svar på det som jag ville, stort tack mikael och ha en riktigt fin dag!!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack detsamma Potter