Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Varulager vid användning av VMB - Begagnade varor.

Hej

Jag driver verksamhet med begagnade varor där jag köper och säljer med nyttjande av VMB men framförallt förenklad VMB.


Vid inköp och försäljning har följande konton används:

4020 - Inköp VMB varor
3020 - Förs VMB varor

4220 - Inköp VMB förenklad
3220 - Förs VMB förenklad 

2018 - Övriga egna insättningar

Alla transaktioner - inköp (4xxx) och försäljning (3xxx) - har kvittas mot konto 2018.
Klargörande av Neg och Pos omföringar, moms osv bidrar inte till förtydligande i dessa frågor.


Påstående:
Om jag köpt varor under året för 2 000 000 kr och sålt varor för 1 900 000 så visar mitt resultat negativt, men det finns ingen indikation på hur mitt lager ser ut.


4 Frågor:
1. Hur får jag fram mitt aktuella lagervärde vid årets slut med hjälp av bokföringen?

2. Hur skall jag i fortsättningen kontera för att kunna läsa ut aktuellt lagervärde - av förenklad VMB varor - automatiskt vid given tidpunkt? 

3. Om det med mitt sätt att kontera inte går att läsa ut lagervärde, kan jag ändra i mina konteringar så att det syns - Exempelvis på något sätt bokföra mot lager eller liknande?

4. När jag väl fått fram lagervärdet, Hur bokför jag lagret vid årets slut?


Många tack på förhand

Mvh
Philip

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-03-31

5 SVAR 5
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Du kan i samband med inköp och försäljning skapa en manuell verifikation för att bokföra ditt lagervärde. Vid inköp debiteras konto 1467 - Lager av varor VMB förenklad med inköpspriset och 4990 - Förändring av lager och pågående arbeten (ofördelad) krediteras. Vid försäljning krediteras konto 1407 med den sålda varans inköpskostnad och 4990 debiteras med samma belopp. 

Kvarvarande lager ska vid årets slut inventeras och värderas enligt lägsta värdets princip. Det innebär att varje produkt ska tas upp till lägsta värdet av anskaffningsvärdet och försäljningsvärdet. Du använder samma konton som tidigare för att bokföra ökat eller minskat lagervärde. 

andan913
MEDLEM

Gammal tråd men jag hakar på med en följdfråga.

 

Lisa Henriks skriver att "Vid försäljning krediteras konto 1467 med den sålda varans inköpskostnad" men den enskilda varans inköpskostnad är så klart inte känd eftersom vi använder förenklad VMB. 

 

Om jag köper in vara 1,2 och 3 för 5000kr kan jag bokföra enligt;

K1930 5000kr

D4220 5000kr

D1467 5000kr

K4990 5000kr

 

Men hur bokför jag lagerförändringen om jag säljer enbart vara 1 som inte har ett känt enskilt inköpspris?

 

Jag skulle vilja bokföra lager för förenklad VMB löpande men skulle först behöva en lösning på hur man bäst hanterar detta problem. Förslag mottages tacksamt. 

Hej

Det är precis som du skriver svårt att veta vad inköpspriset när man använder förenklad VMB. Blir ju ett uppskattat inköpspris man får använda om man vill bokföra lagerförändringen löpande.

Bokföringsförslaget du bifogat av inköpet är helt korrekt.

Om vi utgår från det exemplet med tre inköpta varor så skulle du kunna hantera det på följande sätt.

1. Dela inköpspriset på 3 så varje vara får ett inköpspris på 1 666 kr

2. Andra alterantivet är att du gör en individuell uppskattning när inköpet görs vad varje vara är värd. Du kan t ex räkna på det genom att ta det tänkta försäljningspriset minus den marginal (vinst) du tänk använda dig av.
Ett sätt att sedan hålla koll på detta är att t ex använda ett excel ark för vad som köps in och vad du har på lager som du sedan uppdaterar genom att ta bort de varor som säljs. Kan dock vara svårt om man köper in stora partier.

/Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack för snabbt svar! Det handlar inte om jättemånga varor och varorna har oftast kort liggtid så det är absolut hanterbart att hantera det enligt ditt andra förslag.

Hej

Toppen att svaret var till hjälp

Välkommen att återkomma om andra frågor dyker upp.
/Joachim