Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marianne79
MEDLEM

Kreditfaktura

Hej.

Vi har fått en kreditfaktura från en leverantör. Kreditfakturan har ett större belopp än fakturan som vi ska betala till dom. 

Som exempel kreditfakturan är på 100 kr och fakturan på 50 kr.

 

Hur ska jag bokföra det?

 

Jag har letat i utbetalningar men hittar ingenstans där man kan skriva in att man bara använder en del av krediten. Som man kan göra när man skriver inbetalningar.

 

Så hur ska jag göra så att det registreras att hela fakturan är betalad men att det finns belopp kvar på krediten och så att hela fakturan bokförs bort men inte hela krediten?

 

Mvh

Marianne Ekelund

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Du bokför kreditnotan i sin helhet. Sedan registrerar du betalning av fakturan mot tex kassakontot och gör samma sak med en del av kreditnotan. Då kommer kreditnotans restbelopp att stå kvar öppet till senare, tills du antingen nyttjar det mot en kommande faktura eller får beloppet återbetalt. 

Marianne79
MEDLEM

Hej igen.

Är inte säker på att jag fattar så vill dubbelkolla så att allt blir rätt.  😀

 

Jag har registrerat både kredit och faktura i leverantörsfakturor. Har administration 500 som program.

 

Eftersom krediten är större än fakturan så kommer jag inte att betala den från banken utan det blir ju 0 kronor som påverkar bankkontot, 1930

 

På utbetalningar så ska jag registrera fakturan som betald.

 

Var ska jag registrera delbeloppet på krediten?

 

Mvh

Marianne Ekelund

 

Jag har iofs inte arbetat i Admin  500 men om det ser ut som i 2000 kan du ändra beloppet på fliken Utbetalningar i kolumnen Belopp att betala (eller nåt liknande). 

Tack så mycket för hjälpen  😀

 

Hej @Marianne79 

Ser att du har fått bra hjälp av @AnnicaL 🌟

Funktionen eller vad vi vill kalla det är densamma i Admin 500 som i Admin 2000. 

Hoppas att du löste det och att ni båda får en fin dag. 

 

/Tinna

Hej

Ja nu har jag fattat hur jag ska göra   😀

Hittade även en bra förklarande film om detta som Visma gjort.

 

Mvh

Marianne Ekelund