bokföring av köp från priat person (enskild firma)
Jag har köpt en dator till mitt företag från en privat person, min fråga är hur jag ska bokföra detta, vilka konton ska jag använda, samt hur måste mitt kvitto se ut eftersom att varan kostar mer än 4 000kr, behövs en faktura då?
Precis som Mikael skriver kan du använda dig av konto 5410 Förbrukningsinventarier eller 1220 Inventarier och verktyg.
Skillnaden på förbrukningsinventarier och inventarier är att förbrukningsinventarier är; - Korttidsinventarier - Inventarier av mindre värde - Beloppsgräns <cirka 22 000 kr - Kostnad direkt vid inköp
Vidare innebär det att man tar kostnaden direkt och bokar den i resultaträkningen (ex. konto 5410), istället för i balansräkningen (ex. konto 1220) då kostnaden fördelas över tid i form av avskrivningar.
Hoppas det blev lite klarare för dig, annars är du välkommen att återkomma!