Hejsan!
Dina kostnader kommer per automatik hamna på Resultaträkningen när du i din löpande redovisning bokar kostnaderna som uppstår, vart de hamnar på Resultaträkningen beror på vilket konto du väljer att boka dem på.
I Balansräkningen har du dina tillgångar och Skulder ( Inventarier, Kundfodringar, Leverantörsskulder, Lån ), dessa hamnar på olika konton beroende på vart du bokar dem när de uppstår.
Det blir därför svårt att säga exakt vart de skall hamna på dessa två rapporter, då det styrs av vilka konton de bokas mot.
När det gäller din Likviditetsbudget så behöver du specificera upp en lista på hur mycket pengar som finns den 1:e i månad 1, därefter spaltar du upp inflödet av pengar till din verksamhet ex. Inbetalningar från kunder för den månaden och summerar, vidare fortsätter du med att spalta upp utflödet av pengar den månaden, där kan man ha med Hyra, Ränta, Amorteringar, Löner, Skatter dessa summerar man, vidare tar man inbetalningar - Utbetalningar och får då veta hur mycket pengar som finns kvar i kasan vid månadens slut, denna behållning blir ditt ingående värde till månad 2 då du gör en likadan uppställning.
Så fortsätter du månad för månad för att bilda dig en uppfattning om hur mycket pengar du behöver ha tillgängligt varje månad för att klara dina utgifter, du kan få tips på hur du skall gå tillväga på Verksamt, kika på deras
likviditetsbudget, där kan du skapa en egen och sedan exportera den till excell om du vill.
Kassaflödesanalys gör man i årsredovisningen för att visa förändringen i likvida medel över en specifik tidsperiod, vanligtvis ett år.
Det är alltså något man inte redovisar som Enskild firma, HB eller KB.
Som AB gör man det dock beror det på vilken redovisningsmetod du använder dig utav.
Vilken redovisningsmetod du använder beror på din
nettoomsättning, medelantal anställda och balansomslutning, som regel har mindre AB K2 och då behöver man inte göra en kassaflödesanalys, för att räknas som mindre AB och redovisa enligt K2 gäller att:
- medelantalet anställda i företaget varit mer än 50 st,
- redovisad balansomslutning har uppgått till mer än 40 miljoner kr,- redovisad nettoomsättning har uppgått till mer än 80 miljoner kr.
Du kan läsa mer om vad som ingår i en kassaflödesanalys enligt BFN:s rekommendationer om du klickar på
KassaflödesanalysHoppas att detta hjälper dig hitta rätt i djungeln!
/Carl