Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

utlägg EU tjänst

Hej! Jag har en kund som gör tjänster åt SIDA. Företaget, enskild firma, "fyller i formulär" som tyskt företag hanterar. VAT nummer anges. Detta är min kunds kundfaktura. Bokförs som en försäljning av tjänst inom EU, momsfri. 
Till bokföringen ... ersättningen består av arvode, ersättning för utlägg i form av hotell och resor mot kvitton. Dessa utlägg ersätts mot kvitto som skickas in till SIDAs underleverantör. Kan jag då bortse från de summorna och bara bokföra arvodet som försäljning? Ersättningen för utlägg som egen insättning. 
Normalt hade ju resor och hotell betalats av den enskilda firman och bokförts där, men i detta fall så lämnas ju kvittona vidare. Så originalen finns ju inte hos den enskilda firman. Normalt görs sedan en kundfaktura och då blir utläggen som en "försäljning" till kund.
Hur gör jag för att det ska bli rätt?
Periodisk sammanställning ... beroende på hur jag gör ... ska delen med utlägg med i periodiska sammanställningen?

MVH
AA 
     
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är i grunden rätt att inte intäktsföra utläggen eftersom de är er kunds kostnad utan bara intäktsföra arvodet.
Periodisk sammanställning innehåller även den bara arvodet.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

är lite osäker om detta kan anses vara utlägg (inte vidarefakturering) dvs din kunds kund ("SIDA") är ansvarig för kostnaderna.

Normalt anses väl att säljaren dvs din kund har kostnader för att utföra sin tjänst och dessa kostnader vidarefaktureras och då läggs den moms på ( t ex om vi är inom Sverige - i detta fall ingen moms på fakturan)  som din kund har mot sin kund.

kostnaderna för resorna hamnar då på kostnadskonton.

Om det är utlägg så ska utläggen bokföras på 
ett avräkningskonto eller ett liknande ej resultatpåverkande konto och inget vinstpåslag.
Men normalt ska då SIDA i detta fallet dvs köparen vara betalningsansvarig för hotellet och resorna.

Så osker på hur skatteverket skulle se på detta - av vad jag förstått så anser skatteverket att normalfallet så är det vidarefakturering - och de har ett antal exempel på när det kan anses som utlägg.

. Men det är väl ingen moms inblandad så det som skulle påverkas av att lägga det som vidarefakturering istället är väl att omsättningen och kostnaderna ökar - vinsten påverkas inte och det är väl ingen moms inblandad i er kund kundfakturor.

se 
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/322337.html?pk_vid=cc6f53a21efb66bb15517817724d8c7b