Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LeffeP
MEDLEM

Aktieutdelning beräkna löneuttag

Hej

I ett AB med 3 delägare och den totalt lönesumman vi har kan jag räkna ut att en av delägarna inte når den summa som krävs för huvudregeln varav 2 gör det. Hur påverkar det det hela? Drabbar det alla delägare eller bara den som inte nått upp till taket? Går löneuttaget att justera i efterhand vid bokslut på nåt sätt?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Den beräkningen är individuell, så det som gäller för en delägare gäller inte de andra två. Löneuttaget går inte att justera i efterhand, det är det faktiska utbetalningsdatumet som gäller.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Är det inte så att närstående kan tillgodoräkna sig sitt totala uttag? (Att försöka läsa sig till något på SKV:s hemsida kräver ju akademiexamen i byråkratisvenska, vilket jag inte har.)

Nu framgår det ju inte om ovan delägare är närstående, men utifall att...

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo, det stämmer att det skulle kunna påverka. I vårt hjälpavsnitt angående Löneunderlag finns information om detta, vem som räknas som närstående med mera.
LeffeP
MEDLEM

Så en totalt utdelning på säg 900.000:- , dvs 300.000:- per delägare skulle innebära att 2 får en lägre skatt på sin utdelning och den sista högre eftersom denne inte nådde löneuttags kravet. Rätt tolkat?

Ingen delägare räknas som närstående.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, äger de samma antal aktier i bolaget så blir utdelningen lika stor för alla men skatten på utdelningen varierar beroende på hur stort löneunderlag de har. Vill gärna tipsa om vårt skatteprogram där kalkylen Fåmansbolag är en jättebra hjälp för beräkningen av detta.