Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ändra semestervillkor från inget till 30 för extranställd

Hej,

 

Har en kund som tidigare haft "inget semestervillkort" på sina anställda, och klumpat ihop semesterersättningen med timlönen. Nu var tanken att dom ville börja göra rätt. Men när vi ändrar semestervillkor till 30 så räknar den ihop vad den anställda borde fått utbetalt i semesterersättning sen deras anställningar började. Och det är inget dom är intresserade av att betala ut. Finns det något sätt förbi detta?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Frida Nilsson1 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Så bra att du ändrar så de inte har timlön med inbakad semesterersättning. 

 

Först behöver du tömma den ackumulerade semesterskulden och det gör du genom att använda snabbvalet Semester, ersättning inne på lönekörningen. I mitt exempel genereras då lönearten 9103.
Gå sedan längst ut till höger på löneartsraden där kan du bocka ur rutan "skriv ut" om du inte vill visa korrigeringen. 

 

Sedan gör du en korrigering av hela beloppet genom att använda löneart 3232 med minustecken direkt inne på lönebeskedet. Du kommer få en upplysning som säger att lönearten är tänkt att användas för positiva tal men den upplysning kan du klicka ok på. Glöm inte bocka ur rutan "skriv ut" om du inte vill visa korrigeringen. 

 

I mitt exempel skulle den anställda ha lite semesterersättning och den la jag in manuellt med löneart 3232 precis som vanlig (utan minustecken framför beloppet). Här behöll jag bocken för skriv ut då den ska visas på lönebeskedet. 

 

Kika gärna i hjälpavsnittet Byt semestervillkor - ett riktigt bra dokument även om det inte svarar just på din korrigeringsfråga 🙂

 

Hoppas mitt svar hjälper dig och annars återkom så hjälps vi åt. 

/Tinna