Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VeronicaO
UTFORSKARE

Anställd med månadslön har 20 % föräldraledighet

Från den 1 januari har en av våra anställda valt att vara föräldraledig till 20 %.

 

Nu har han haft vård av barn och själv varit sjuk under januari. Hur räknar jag ut hur mycket som skall dras av från hans lön? Eller finns det en löneart jag kan använda mig av? 🤞

Vård av barn: 1 dag
Sjukdom: 10 dagar

10 SVAR 10

Hej,

 

När en anställd här har gått ner en viss procent i tex föräldraledighet så har jag ändrat sysselsättningsgraden, ändrat till deltidslönen och lagt ett korrekt schema efter hur den jobbar under nedsättningen.  Då kommer själva lönesänkningen av sig själv varje månad och blir inte släpande och frånvaron registrerar man precis som vanligt..

Hej Frida,

När man är föräldraledig är 120 dagar semestergrundande - hur håller du koll på det? 🙂

Hej Veronica!

På ackumulatorn föräldraledig semestergrundande, kalenderdagar kan man ställa in att programmet ska varna så fort den överskrider 120 dagar. Du hittar ackumulatorn under Lönearbete - Ackumulatorer. Varningen sker då direkt på lönekörningen när du klickar på klarmarkera för aktuell anställd. Hoppas detta kan vara något som kan underlätta för dig att hålla koll. 

 

Vill även passa på att tipsa vårt användartips Tips! Använd Egna ackumulatorer för spårning och varningar där min kollega Anna tipsar om Egna ackumulatorer som du kan använda för en del rapporter men också för att underlätta ditt arbete genom att varna vid visst belopp eller kvantitet.

 

/Tinna

 

Hej Tinna,

 

Vad bra! Jag aktiverade den ackumulatorn direkt 😊

Är det okej att göra så i inställningarna för den anställde, som Frida föreslår, att man ändrar sysselsättningsgraden och lönen? 

Hej på er och ursäkta sent svar! 
 

@VeronicaO
Det är lite upp till er på företaget hur ni väljer att hantera detta. Vi på supporten brukar rekommendera att man bibehåller den ursprungliga sysselsättningsgraden och månadslönen i bakgrunden och sedan gör föräldraledighetsavdrag via kalendariet. Detta så att det speglar verkligheten när du som löneadministratör redovisar föräldraledigheten. Den anställda har ju anmält årsinkomst och arbetstid till Försäkringskassan och då är det bra om det stämmer med vad du har i programmet tänker jag. 

@LiselottGra
Klurig fråga som jag funderat mycket på hur jag ska kunna förklara på ett begripligt och bra sätt men jag gör ett försök 🙂 

Att just den ackumulatorn är grå beror på att våra standardackumulatorer är låsta och därav kan du inte själv välja när de ska nollställas. Då en anställd kan ha fler typer av frånvaro som är ej semestergrundande så är det inte denna ackumulatorn som behöver nollställas vid semesterårsavslut utan det är istället ackumulatorn FrvFledigEjSemgr_Kaldg som behöver påverkas i så fall.
Lönearter som avser föräldraledighet, ej semestergrundande påverkar båda dessa ackumulatorer som standard i Visma Lön.

 

Oavsett vilket semestervillkor ni tillämpar så hanteras alltid uträkningen av de betalda semesterdagarna på samma sätt:

 

Beräkning av betalda semesterdagar
((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundande frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar

 

Det som då är intressant och som vi vill kunna ställa in anpassat till vårt semesterår är ju då ej semestergrundande frånvaro i hela kalenderdagar. 

 

Tänk på att efter ni har gjort inställningar för ackumulatorerna så behöver ni koppla de lönearter som faktiskt används för att det ska fungera. Koppla en viss löneart till en ackumulator gör man inne på Lönearten och fliken Egna inställningar och under Egen statistik. Se bifogad bild. 

 

 

Klurigt det där med ackumulatorerna men jag hoppas att ni får det att fungera som vi tänkt. 

 

Ha en riktigt fin dag och tack för att ni skriver till oss i forumet. /Tinna

Hej, jag vill ju få till en helhetslösning för att kunna bevaka när en person passerar 120 dagar för resp barn. vad jag förstår går inte detta i Visma?

Hej Tinna!

 

Tack så mycket för dina svar. Jag kommer göra som du säger, låta sysselsättningsgrad och lönen vara som de är och använda mig av kalendariet. Det visar ju, precis som du säger, en rättvis bild av verkligheten.


Tack igen och trevlig helg! 😀

Hej,

Jättebra men den acken är grå för mig att ändra när den ska nollställas.  Varför? Vill ju inte att den ska nollställas vid årsskiftet då dagrna hör ihop med barnet man tar ut för och det fortsätter ju ibland över nästa årsskifte oxå.

Hur får man till detta i programmet?

 

Hej Tinna, du får gärna spinna vidare på min fråga i tråden.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Liselott,

Vi har ingen färdig lösning i programmet idag men vi har ett önskemål som du kan gå in och följa. Du hittar det här

 

Vänligen Tinna