Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Davor P1
CHAMPION

Arbetstidsmått för byggare med 4-veckors schema

Vi har tillsammans med Byggnads och våra medarbetare kommit överens om ett nytt arbetstids schema som vållar lite huvudbry.

 

I enlighet med Byggavtalet har vi schemalagt arbetstiden på ett rullande 4 veckors schema enligt följande:

 

Vecka 1-3 arbetar de 10 timmar/dag, 50 timmar per vecka

Vecka 4 ledig

 

Medarbetarna har själva föreslagit detta schema och har accepterats av samtliga parter.

 

Mina frågor kring detta är följande:

 

  • De arbetar 150 timmar per 4-veckors period och inte 160 som är i enlighet med kollektivavtal
    • Vad har de för sysselsättningsgrad? Från andra avtalsområden har jag för mig att de som arbetar skift eller ständig natt med veckoarbetstid på mellan 34 och 38 ändå anses som heltidsanställda med en sysselsättningsgrad på 100%
  • Frågan är i mina ögon rätt väsentlig då detta påverkar ersättning från socialförsäkringar såsom sjukersättning och A-kassa har jag för mig
  • Semesterberäkningen borde ju också påverkas så att de har en netto semesterrätt som påverkas då var fjärde vecka är arbetsfri. Semestern skall ju fortfarande bara ge dig 5 veckors ledighet. Med det resonemanget bör varje semesterdag "kosta" 1,34 dagar. Samma resonemang bör ju finnas bland deltidsanställda med arbetsfria dagar.
  • Hantering av röd dag på en arbetsfri dag.
    • Detta borde ju resultera i att den anställde inte får helgdagsersättning för denna arbetsfria dag.

 

//Davor P 

1 SVAR 1
Jesper Fogelström
ANSTÄLLD

Hej @Davor P1 

Tack för dina frågeställningar. 

Det är en hel del av dina frågor som är bäst att diskutera med byggnads om men jag ska ändå försöka besvara dina frågor så gott jag kan. 

Min känsla är att byggnads borde kunna hjälpa dig få fram vilken sysselsättningsgrad de anställda ska använda sig av om de går enligt det schemat du beskriver. 

Har de anställda gått med på arbetstiden med samma månadslön som har heltid för eller är de införstådda att de ska gå ner i tjänst? 

När det gäller nettosemestern så tycker jag du kan använda dig att detta då de nu blir intermittenta. 

På din sista fråga om helgersättning på arbetsfri dag så är min känsla att detta inte ska utges, men dubbelkolla gärna med byggnads. 

 

Vänligen 

Jesper