Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Timanställd som fått vikariat

Hej
Vi har en montör som arbetar på timme och får då sin lön i efterskott.
Han är då med i kollektivavtalet.

Nu ska han ha en tillfällig tjänst med månadslön fram till 210731.
Som tjänsteman har man inget kollektivavtal hos oss.

Han kommer även att då och då hjälpa till med montage.

Så nu är mina funderingar hur jag skall göra, om jag skall ge honom tim lön som motsvarar månadslönen 

Måste jag annars avsluta honom & göra en ny tillfällig tjänst ?

Känns som att fortsätta med timlön är bra för både honom och mig, annars kommer det ju bli så senare att han får en månad utan lön.
Tim är efterskott & månadslön är innevarande månad.

Helt snurrig är jag nu, vet inte om jag haft detta problem tidigare.

Kan ni ge mig tips, 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Ann,

Hör med ert fackliga avtal vad de rekommenderar. De borde måna om hjälpa dig att hantera det på korrekt sätt även om den anställda tillfälligt inte kategoriseras som arbetare under tiden för sitt vikariat. 

Det låter ju dessutom som om han ska hoppa in ibland som montör under tiden så jag tänker mig att de gärna ger dig tips om hur detta ska hanteras. 

 

I programhjälpen för Lön 300/600 finns avsnittet Löneutbetalning efter byte från timlön till månadslön eller tvärtom och här har vi noga beskrivet hur du hanterar ett byte mellan löneformer. 

 

Hoppas du får stöd och råd av ert avta hur ni ska hantera detta och har du några följdfrågor är du alltid välkommen att höra av dig. 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Men hur blir det med semestern då.


Hej Ann,

Det är ju lite samma sak här. Det fackliga avtalet får tala om för dig vad som gäller och när du fått information om hur du ska ändra semestervillkor så finns det en guide även för detta. I hjälpavsnittet för Lön 600 i avsnittet Byte av semestervillkor/semesterperiod kan du läsa om hur du hanterar ett eventuellt byte i av semestervillkor i ditt löneprogram samt små tips på vad du ska tänka på.

/Tinna