Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Christel9
UTFORSKARE

Återinsjuknar efter tjänstledighet

Har en anställd som varit sjuk en vecka, innan några dagars tjänstledighet. Efter tjänstledigheten på tre dagar och en helg, därefter åter sjuk. Då har jag fått uppgift om att det ska vara samma sjukperiod och inte bli en ny, samt ingen ny karens. Detta inte pga att det gått mindre än 5 dagar, utan pga att personen inte varit tillbaka i tjänst innan åter sjuk. 

Men detta fixar inte programmet!

Jag var med om detta en gång för länge sedan, och då var det faktiskt programmet som gjorde mig uppmärksam på att det skulle vara samma sjukperiod och inte en ny. 

Någon som stött på detta och vet hur man ska registrera det för att få det rätt? 

7 SVAR 7
Ella1978
MEDLEM

Hej.

Om du lägger in datum för tjänstledighet samt sjuk och återinsjuknande är det lättare att hjälpa dig.

Mvh Ella

Okej.

Sjuk 2/10-8/10, tjänstledig 9-11 (13)/10 (ledig helg) åter sjuk 14/10-27/10

Ella1978
MEDLEM

Hej.

9,10,11,12,13/10 är 5 kalenderdagar, så det blir ny karens 14/10.

Ja i normalfallet, men om personen inte varit tillbaka i arbete, tex varit tjänstledig, haft semester, varit föräldraledig så är det samma sjukperiod och blir inte en ny. Därav min fråga.

Räknas inte semester/föräldraledighet annorlunda än tjänstledighet?

Har ringt försäkringskassan som i det här fallet likställde tjänstledighet och semester, som exempel på att inte vara tillbaka i arbete.

OK. Då måste du lägga in det manuellt för att det ska bli utan karensavdrag isåfall.