Allmän info/varning!
Till er som idag använder Visma Lön Special och ska byta till Lön 600.
Har ni ett avtal Byggnadsämnesindustrin/IF Metall där personalen samlar sitt ATK (arbetstidskonto) i ett saldo som tas ut i tid eller pengar kommer det inte att fungera i Lön 600.
Vilket innebär för vår del att kollektivavtalet inte kan följas.
Jag tror inte vi är ensamma om detta.
Det är "felanmält" och jag hoppas på prio för åtgärd.
Lön 600 kan vi inte drifta förrän detta är löst, alternativet är att söka ny leverantör.
Hej,
Ja, detta blir ett projekt. Jag får köra lönen både i Special och 600 resten av året och se att det blir rätt.
Kommer ni att lösa att det går att ha olika %?
Det är ofta olika för tjänstemän och kollektiv.
Likaså undrar jag om ni kommer att ändra avrundningen på tiden i arbetstidskontot?
Arbetstagaren förlorar inte på att det tot. månadsvis avrundas uppåt, men arbetsgivaren förlorar på det...
/Susanne Lindgren
Och hur ska den anställde se hur mycket hen ska ha på ATK?
Hur gör man för att få in det intjänade från lön Special, ingående värde,?
Hej igen, Nu räknar bruttolönen rätt. Tacksam för om ni kan hantera frågan om saldo på ATK, hur det görs synligt för den anställde.
Det blev ändå inte rätt... hoppar tillbaka till att ATK tas med i bruttolönen!
Går jag in på lönearten, flik 2 övriga uppgifter och klickar på "påverkar ackumulatorer" då får jag upp att lönearten påverkar bruttolönen och är tabellskattegrundande.
Det måste vara någon annanstans detta regleras!
Var är felet någonstans???
I rutan för påverkan finns inte bruttolönepåverkan med som val att bocka ur. Det är nog där det ska vara möjligt att bocka ur den.
Står i vänt i tfn kö till er..
Jag har fått göra nya lönearter, då det är olika % på tjm och koll, och kör det via excel för att få det att stämma. Lägger in manuellt varje månad ett saldo per anställd. Dock räknar inte Lön600 med timavlönade som får sjuklön, detta måste räknas upp manuellt. Likaså vid uttag behöver man gå in och justera timmarna på anställd.
Det hade varit bra om det gick att få till en lösning som inte är så sårbar.
Hej Jesper!
Har du fått något besked från utvecklingsavdelningen avseende detta? Vill gärna veta om det finns med i planeringen eller om man ska börja titta på annan leverantör.
Med vänliga hälsningar
Sara
Hej Sara!
Jag har tagit vidare och lyft din synpunkt, men jag har inte fått någon återkoppling ännu.
Jag ska lyfta detta på nytt och därefter återkommer jag hur vi ligger till i frågan.
Vänligen
Jesper
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.