Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sofie_17
MEDLEM

Beräkning när frånvaron blir över helgen

Hej

Jag undrar om man kan få systemet att förstå att ledighet även ska vara över helgen. Tex om en person lägger in FL månd-fred sen även månd efter då ska avdraget vara per kalenderdag då det är mer än 5 dagar och inte som avdrag för arbetsdag men om personen inte reg FL över helgen så tar Visma ändå bara arbetsdagarna. Borde den inte förstå att den då ska beräkna även över helgen?

Det gäller även om personen är sjuk längre tid och inte lägger in helgerna. Stor risk att det missas någon dag speciellt i början eller slutet av månaden.

Skärmbild FL över helg.jpgSkärmbild sjuk över helg.jpg

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Sofie_17 

Tack för att du kontaktar oss. 

När det gäller föräldraledighet finns det en begränsning i Visma Lön. Systemet gör ett dagsavdrag, vilket innebär att löneadministratören måste gå in på snabbvalet i lönekörningen och ändra till kalenderdagsavdrag.

Om frånvaron fortsätter efter en helg (lediga dagar) påverkas helgen också, men eftersom dagsavdrag används istället för kalenderdagsavdrag räknas inte helgen med.
När det gäller sjukfrånvaro fungerar allt som det ska utan att snabbvalet behöver justeras.

Behöver du ytterligare hjälp rekommenderar jag att du slår en signal till vår support så visar vi dig gärna. 

/Tinna

Sofie_17
MEDLEM

Finns det tips på hur man kan ha koll på att någon varit föräldraledig mer än 5 dagar så man vet att man måste in och korrigera?

När det gäller sjukfrånvaron så registrerades inte den 31/8 som sjuk utan även där fick jag gå in på snabbvalet och lägga till datumet?

/Sofie

Hej igen @Sofie_17 

Jag har inga ytterligare tips att dela med mig av här tyvärr. Vad gäller sjukfrånvaron så ska det hanteras korrekt av programmet. Du får nog slå en signal till supporten så får vi kika hur det ser ut hos dig. 

Mina kollegor på supporten brukar alltid ha kluriga lösningar och smarta tips på det mesta. 

Välkommen att kontakta oss

/Tinna