Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma Nilsson1
MEDLEM

Få ut semesterdagar i pengar

Hej,

Vi har en anställd som under fg semesterår (210401-220331, intjänade 25 dagar) inte tog ut någon semester under sommaren utan valde att ha föräldraledigt istället. Så nu under det nya semesteråret så har han 17 sparade dagar kvar men man får ju bara spara 5 dagar. Vad ska man göra med de andra 12 dagarna? Har den anställda rätt till de dagar i pengar eller har arbetsgivaren möjlighet att inte behöva betala ut dessa dagar och att de "brinner inne"? Finns inget kollektivavtal

 

Tack på förhand

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Om personen har varit föräldraledig så har hen kanske inte tjänat in 25 betalda semesterdagar. Jag tycker i så fall att det är ok att spara så många dagar så att personen kommer upp i 25 betalda dagar under den här sommaren + de fem dagar man får spara. Detta för att den anställde inte ska behöva ha obetald semester när det finns dagar som är möjliga att ta ut. Resterande får ju betalas ut. Viktigt bara att man har en policy och hanterar alla lika.

Sen är det inte säkert att du ska spara de 5 dagarna man får spara, det hänger ju på om den anställde vill spara eller inte.

//Carina

Emma Nilsson1
MEDLEM

Han har bara varit föräldraledig i 60 dagar så då har han väl tjänat in 25 dagar eller har jag fel ? 

Det beror på...

Har han varit föräldraledig tidigare med samma barn? Man har 120 dagar (har jag för mig) per barn som är semesterlönegrundande. Detta är inte 120 dagar per år utan totalt per barn.

Har han tjänat in 25 dagar så är det ok att betala ut semesterdagarna som kvarstår. Som arbetsgivare har man en skyldighet att se till att den anställde tar ut minst 4 veckor, men det finns undantag och det är om en person är sjukskriven eller föräldraledig. I dessa fall är det ok att betala ut dagarna. Det är inte bra att föra över och spara på hög mer än de dagar man får spara under förutsättning att den anställde vill spara dessa.

Tack snälla för svaren!