Hejsan, jag har gått igenom inställningarna i vårt program (visma600) och ser att de som löneväxlar för pensionsavsättning har fått summan för månadslön efter avdrag ifyllt i rutan "månadslön efter löneväxling".
Och i företagsinställningar är det ibockat "Löneväxling ska påverka....."
Har det alltså varit fel här sedan man började med löneväxling? (Flera år)
Tycker inte att det framgår i hjälpen att den rutan bara ska användas när man ökar månadslönen genom växling, inte när den minskas?
(nu har iof inställningen legat så sedan urminnes tider, jag har tagit över rollen på ekonomi o lön, den här funktionen kan ju ha sett helt annorlunda ut när den började användas hos oss...)
För att förtydliga:
Månadslön 40 000 kr löneväxling 2000 kr
Här har "Månadslön efter löneväxling" angetts till 38 000 kr och i företagsinställningar är det i bockat "Löneväxling ska påverka....."
Det är alltså fel?
Vi har ingen som har bilförmåner av ngt slag, kan jag då bocka ur rutan ELLER skriva in deras vanliga lön i rutan "månadslön efter löneväxling"?
Hur har detta påverkat pensionsavsättningarna till dem det berör?
Löst! Gå till lösning.
Hej @annaolsson
Tack för att du skriver till oss.
Så här skriver vi i hjälpavsnittet för löneväxling:
Markeringen i rutan Löneväxling (t ex pension) ska påverka löne- och semesterberäkningar (i företagsinställningar) har betydelse för hur programmet beräknar lönetillägg, löneavdrag, semester m m för anställda som har ett bruttolöneavdrag på månadslönen. Ett vanligt bruttolöneavdrag är avdrag för pension. Avdraget görs på lön före skatt, alltså på bruttolönen.
En anställd har en månadslön på 25 150 kr och ett bruttolöneavdrag på 475 kr för pension. Alla beräkningar kommer att göras på beloppet som ligger i anställningsregistret fliken Lön i fältet Månadslön alltså 25 150 kr, lönen före bruttolöneavdraget.
En markering i rutan Löneväxling (t ex pension) ska påverka löne- och semesterberäkningar (i företagsinställningar) medför att det tillkommer ett nytt fält, Månadslön efter löneväxling, i anställningsregistret fliken Lön.
Månadslönen är 25 150 kr men alla beräkningar kommer att göras på 24 675 kr, månadslönen minskad med bruttolöneavdraget för pensionen.
Det nya beräkningsunderlaget används både för att beräkna lönetillägg, som till exempel utbetalning av övertidsersättning och för att beräkna löneavdrag som till exempel avdrag för tjänstledighet. Underlaget används också för semesterberäkning, vid semesterårsavslut och på semesterskuldlistan.
I vår hjälptext framgår inget om att detta endast gäller vid löneökningar och jag är därför lite fundersam på vad du menar när du skriver att det endast bör användas vid månadslöneökningar.
När man genomför en löneväxling för exempelvis pension, behåller du den fulla, ordinarie månadslönen på 40 000 kronor, och i rutan för löneväxling lägger du in 38 000 kronor. I lönekörningen kommer den ursprungliga månadslönen på 40 000 kronor att synas, men genom att inkludera lönearten för pension minskar den totala bruttolönen.
Om du inte vill att löneväxlingen ska påverka semesterberäkningarna behöver du inte aktivera det aktiverat men för att undvika missförstånd och för att du ska få bästa möjliga hjälp rekommenderar jag att du slår en signal till programsupporten.
Välkommen att kontakta supporten
/Tinna
Jag sökte i ert forum och fann denna tråd:
https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-lonehantering/Lonevaxling-pension/m-p/67248
Efter att ha läst svaren där drog jag slutsatsen att vi haft fel inställningar, eller kan man som arbetsgivare själv bestämma hur pensionsavsättning osv ska beräknas - på lönen antingen före eller efter löneväxling? Är det inte reglerat menar du?
Hejsan Anna!
I tråden som du har hittat diskuteras även omvänd löneväxling, jag tror därför att det förvirrar lite mer än hjälper i detta läget. Fundera lite hur ni ska ha det, är det vanlig löneväxling eller omvänd löneväxling. En "vanlig" löneväxling kan vara ett vanligt bruttolöneavdrag (ex avdrag för pension). Avdraget görs på lön före skatt, alltså på bruttolönen. Vill ni att detta ska påverka semesterberäkningar, alltså att semester och andra tillägg beräknas på den lägre lönen - då ska ni använda funktionen i programmet.
Det är svårt för oss att svara på vad som är rätt och fel i ert fall utan jag tänker att det beror på vilket avtal ni följer. Kontrollera gärna där och känner du att du behöver ytterligare stöd är mitt förslag att bolla med en lönekonsult.
För att koppla tillbaka till din urpsrungsfråga "Hur har detta påverkat pensionsavsättningarna till dem det berör?"
Hur ni har gjort avsättningarna utanför programmet kan vi inte svara på, men semestern och andra tillägg i programmet har beräknats på det lägre beloppet så länge ni har haft den inställningen.
Kanske att någon duktig löneguru här i forumet har fler tips? 😊
Jag önskar dig en fin fredag!
/Ebba
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.