2024-02-29
11:37
Jag sökte i ert forum och fann denna tråd: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-lonehantering/Lonevaxling-pension/m-p/67248 Efter att ha läst svaren där drog jag slutsatsen att vi haft fel inställningar, eller kan man som arbetsgivare själv bestämma hur pensionsavsättning osv ska beräknas - på lönen antingen före eller efter löneväxling? Är det inte reglerat menar du?
... Visa mer
2024-02-28
07:41
Hejsan, jag har gått igenom inställningarna i vårt program (visma600) och ser att de som löneväxlar för pensionsavsättning har fått summan för månadslön efter avdrag ifyllt i rutan "månadslön efter löneväxling". Och i företagsinställningar är det ibockat "Löneväxling ska påverka....."
Har det alltså varit fel här sedan man började med löneväxling? (Flera år)
Tycker inte att det framgår i hjälpen att den rutan bara ska användas när man ökar månadslönen genom växling, inte när den minskas? (nu har iof inställningen legat så sedan urminnes tider, jag har tagit över rollen på ekonomi o lön, den här funktionen kan ju ha sett helt annorlunda ut när den började användas hos oss...)
För att förtydliga: Månadslön 40 000 kr löneväxling 2000 kr Här har "Månadslön efter löneväxling" angetts till 38 000 kr och i företagsinställningar är det i bockat "Löneväxling ska påverka....."
Det är alltså fel? Vi har ingen som har bilförmåner av ngt slag, kan jag då bocka ur rutan ELLER skriva in deras vanliga lön i rutan "månadslön efter löneväxling"?
Hur har detta påverkat pensionsavsättningarna till dem det berör?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön 600
2024-02-28
07:30
2023-03-27
10:26
När jag ska starta ett nytt bokföringsår, ser jag att vi använder en gammal kontoplan som heter EUBAS99 - bör vara från 1999 alltså? Rimligtvis uppdateras den inte längre och jag har ingen aning hur tex SRU-koder osv ser ut jämfört med de senare (förutom att en hel del konton heter saker som de inte gör i senare BAS, men det går ju att ändra, inget verkar vara helt lösryckt i varje fall, trots att planen är 25 år gammal nästan). Jag byter gärna till BAS2022 för att vara uppdaterad, är det något speciellt jag bör tänka på innan jag gör detta? Jag använder Visma Administration 1000.
... Visa mer
2023-03-21
15:34
Hej, är det någon som vet om detta fortfarande gäller? jag kan i alla fall inte se någon moms på 'kvittot' vi får när vi fyller på maskinen. Jag vill tvärt om säga upp den eftersom leasingavgiften är 7400 kr om året (!!)
... Visa mer
2023-02-01
15:38
1Gilla
Tack Josefine! Håller utkik om någon mer har tips 🙂
... Visa mer
2023-01-31
10:59
Tänkte investera en liten peng i någon bra bok att ha som stöd, tex Bokföringsboken & Bokslutsboken från Nordstedts juridik. https://www.nj.se/svensk-redovisning
Men är dom bra?
Någon som kan rekommendera ngt annat och i så fall varför?
Vill mest ha som lite extra stöd när man stöter på ngt som man inte är så van med osv. det är inte alltid man har möjlighet att vänta på svaren här 🙂
Tacksam för tips!
... Visa mer
2023-01-16
07:56
Tack för svar, det låter ändå märkligt för mig att låta periodiseringen ligga över hela månaden, blir det inte tokigt på 30-kontona då? Är det ett vanligt arbetssätt? (Jag skulle i så fall vilja periodisera per den siste och vända tillbaka den per den första.)
... Visa mer
2023-01-13
15:43
Hej, jag vet inte vad jag ska fråga riktigt, har suttit och försökt följa min kollegas bokföring hela dagen utan att få ordning på gången. Hon har såklart försökt förklara, men jag tycker att det ser ut som att intäkten blir dubbelt bokförd.
Exempel: vi fakturerar vår kund i början av december, men vill ha intäkten på november. Jag vill då sätta fakturadatum till 31/11 och öka på antalet betaldagar till vår kund, men kollegan vill att vi bokar om intäkten, för det blir enklare?
Vi har konto 3090 förändring av pågående arbete - men kan jag boka 'tillbaka' en intäkt till en tidigare månad, löpande under året?
... Visa mer
2023-01-12
11:28
Har försökt leta i forumet och i instruktionerna utan att lyckas. Vår kund får ofta flera fakturor av oss för samma period (olika projekt o kostnadsställen) som de gärna betalar i en klump - vi har nu börjat att använda bankfiler för avstämningarna i stället för att göra dessa manuellt, men lyckas inte klarmarkera dessa inbetalningar, allts vi vill kunna matcha den inbetalda summan mot flera fakturor. Hur gör man det? (Just nu gör vi som vi brukade, alltså klarskriver inbetalningarna manuellt.)
... Visa mer
2022-10-27
11:34
Gud så bra! Tack snälla för att du redde ut det - detta har jag frågat supporten flera ggr och de har förnekat att funktionen finns 🙂 så skönt att höra att de hade fel! Då återstår bara att kolla - vad är kostnaden för e-postadressen?
... Visa mer
2022-10-27
11:08
Nej alltså - jag drar verkligen gränsen vid att skriva ut digitala underlag och scanna dem igen med appen bara för att få dem 'länkade'. Menar du allvar nu eller skojar du? 🙂 Det enda som händer med scanner-appen är ju att programmet leder dig till en mapp där dokumentet ligger och du måste fortfarande växla mellan två program eller vyer för att se vad underlaget säger och vad som är gjort i redovisningsprogrammet. Jag skulle önska att det fungerade som i tex Fortnox, där det redan kopplade underlaget ligger fullt synligt intill bokföringen i själva programmet, inte i en mapp som bara är länkad till. Hur ser det tex ut i visma e-ekonomi när man kopplar underlag där?
... Visa mer
2022-10-27
10:54
Visma Administration 1000: Kan man låsa fältet för fakturarabatt så att det inte går att skriva något där av misstag? Skulle helst se en dubbel-klick-variant att jag måste aktivera rutan innan den går att använda, men är nöjd om det går att låsa den. Hjälp? 🙂
... Visa mer
2022-10-27
10:51
Vi har en lösning utan moln, sitter med Administration 1000 och svär emellanåt just över att man inte kan koppla underlag digitalt. Min kollega trodde sig göra rätt när hon printade ut och sparade hårdvaran, för alla pdf-underlag, men det var ju inte helt rätt. Tack för svaret, vi vet hur vi jobbar framåt. 🙂
... Visa mer
2022-10-13
09:45
Men vad händer då om några pdf:er saknas? Kan man hänvisa till pärmarna i arkivet då - jag började jobba här i juni i år och upptäckte det här i förra veckan. Om originalen i mejlen faktiskt saknas är det inte mycket jag kan göra åt det nu. Om man saknar möjlighet att spara alla digitala underlag digitalt, vad gör man då? (Nu har vi möjligheten framåt, så det är inget problem för oss - men vad gör man om man inte KAN spara alla digitala filer nånstans?)
... Visa mer
2022-10-12
13:22
Min föregångare har skrivit ut alla leverantörsfakturor och andra pdf-underlag och satt in i pärmar, men de ursprungliga digitala underlagen finns i hennes mejl-papperskorg, där det i dagsläget huserar typ 20 000 mejl som hon aldrig raderat. Detta ligger lokalt på hennes dator som jag har förstått det och är alltså inget som back-up:as. Räcker det att vi lokaliserar de senaste 3 årens underlag i eposten, eftersom hon konsekvent skrivit ut allt på papper, eller måste vi leta upp alla underlag för de senaste 7 åren? (Fasa!)
... Visa mer
2022-10-12
13:19
Stämmer detta fortfarande år 2022? Min föregångare har skrivit ut alla leverantörsfakturor och andra pdf-underlag och satt in i pärmar, men de ursprungliga digitala underlagen finns i hennes mejl-papperskorg, där det i dagsläget huserar typ 20 000 mejl som hon aldrig raderat. Räcker det att vi lokaliserar de senaste 3 årens underlag i eposten, eller måste vi leta upp ala underlag för de senaste 7 åren? (Fasa!)
... Visa mer