Hej,
ursäkta för en ev dum fråga men ska göra en lön åt en person där företaget har anslutit sig till Almega Utbildningsföretagen. Personen i fråga jobbar 50% och har då en lön på runt 15 000 kr. Personen har varit ledig 1-18/2 för att därefter börja ta ut föräldraledighet from den 19/2. Detta har jag lagt in i kalendariet. Anslutningen till kollektivavtalet skedde den 1/3. Enligt det avtalet ska det dras 0,9*dagslönen per kalenderdag på lönedelar under 10 prisbasbelopp och på lönedelar över 10 prisbasbelopp dras 0,1* dagslönen per kalenderdag.
Vad behöver jag göra praktiskt i löneprogrammet nu för marslönen som betalas ut den 25/3 och hur gör jag ev korrigeringar? Detta är tyvärr lite överkurs för mig.
Ha en bra dag!
Mvh
Löst! Gå till lösning.
Hejsan!
Jag är inte helt säker på om jag förstår din fundering men vi ska säkert kunna hjälpas åt här. Min första tanke är att du från den 1/3 ska betala ut ett föräldrapenningtillägg, gäller det på den föräldraledigheten som dras från den 1/3? Har ni avvikelser föregående månad? För om jag förstår det hela korrekt så är det ledigheten och föräldraledigheten från februari som dras på löneutbetalningen nu den 25/3? Kontrollera gärna med avtalet om föräldrapenningtillägget ska gälla även denna föräldraledighet mellan den 19/2- 28/2. Har ni avvikelser föregående månad och tillägget ska betalas först från den 1/3 så ska inget registreras nu tänker jag, utan på löneutbetalningen i april istället. Då rekommenderar jag löneart 1181 - Föräldrapenningtillägg.
Känns något oklart eller om jag missförstått något får du gärna återkomma. 🙂
Trevlig helg!
/My
Tack My!
Fick den hjälp jag behövde.
Ha en bra dag!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.