Jag har tecknat en privat kapitalförsäkring för mina anställda vars premie skall förmånsbeskattas. De första inbetalningarna har inte inkluderats i lönespecen och jag har följande frågor:
1) Hur/var anges beloppet (Visma 600)?
2) Hur hanterar jag det icke redovisade, ackumulerade beloppet? Kan jag ta upp det som en klumpsumma i nästa lönekörning?
Not: Den privata kapitalförsäkringen faller ut till den anställde/efterlevande med ett skattefritt belopp vid invaliditet/dödsfall.
Hej Stabo!
I Lön 600 finns ingen förmånslöneart direkt för kapitalförsäkring. Däremot kan du kopiera t.ex 2118 Övriga förmåner och döpa din till kapitalförsäkring.
På flik 2 och 3 inne på den kopierade lönearten ställer du sedan in vilka rutor den skall påverka i Arbetsgivardeklarationen och på Kontrolluppgiften, även vilka bokföringskonton du vill den ska läggas på.
Denna löneart kan du sedan lägga in på Personal - Anställda - flik 3 Lön - Standardlönebesked om den ska komma med på varje lönekörning.
I vårt skrivna hjälpavsnitt Egna lönearter förklarar hur du skapar de vanligaste egna lönearterna i programmet om det kommer fler sådana händelser.
Gällande det icke redovisade, ackumulerade beloppet, kan du lägga in det på den lönearten du kopierade direkt inne på lönekörningen. Detta för att få in det "saknade" belopept i löneprogrammet också. Nästkommande månader kommer lönearten hämta beloppet du la in på flik 3 i personalregistret som ska dras varje månad.
Hoppas detta gav dig lite mer kött på benen.
Ha en trevlig dag!
/Sofia
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.