Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

webtomten
MEDLEM

Komplett eller förenklad anställning?

Hej,

Jag har precis bytt ifrån visma lön direkt till visma lön smart då jag har mer än 2 anställda i snitt per år.

Jag har bara visstidsanställda/säsongsanställda samt någon som jobbar på timmar lite då och då under hela året. Min fråga är, ifall jag vill att OB och semeterersättningen nu ska räknas ut automatisk för dessa genom att lägga in schema eller liknande i kalendern. Måste jag då använda mig av komplett anställningstyp för dessa? Eller görs detta även under förenklad anställningstyp? Samt för att kunna koppla ihop med visma utlägg behöver jag köra komplett även då?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @webtomten 

Bra att du bytte till Visma Lön Smart. Det kommer du ha mycket nytta av framöver inte minst när det kommer till semesterbiten. 

För anställningstyperna "Komplett" och "Förenklad" krävs "Komplett" för att möjliggöra automatiska beräkningar som OB-tid baserat på scheman och semesterhantering. Användning av den förenklade anställningstypen kräver manuella beräkningar och rapportering av frånvaro och avvikelser, eftersom den inte är kopplad till arbetsschema, avtal eller semesterhantering.

Här kan du läsa om Jämförelse mellan anställningstyperna Komplett och Förenklad.

Ska dina anställda använda Visma Utlägg eller Visma Lön Anställd behöver du välja varianten Komplett. 

Här kan du läsa om hur du kommer igång om de anställda ska registrera sina utlägg i Visma Utlägg och Kom igång om de anställda ska registrera tider och avvikelser i Visma Lön Anställd

Ha en fin dag

/Tinna

webtomten
MEDLEM

Tack för svar,

En liten följdfråga som dykt upp. Jag vill använda mig av terminalläge och möjlighet att stämpla in via en ipad. Går det att ställa in så den anställde själv kan stämpla raster och se saldo i terminalläge? Eller måste dem göra detta via sin egna app i telefon?

Hej @webtomten 

Det låter som en utmärkt plan att ni använder er av terminalläge för att stämpla in och ut via en Ipad eller gemensam dator. I hjälpavsnittet Terminalläge kan du läsa mer om hur det fungerar i praktiken och hur ni kommer igång. 

Ha det fint. 

/Tinna