2025-01-19
21:10
Hej, idag använder vi oss av Zettle som kassa och då bokför Zettle integrationen med Visma transaktionsavgifterna på konto 6570 för bankkostnader. Vilket jag antar är rätt då denna inställningen kommer automatiskt med integrationen. Kortläsaren ifrån Zettle bokfördes mot kontot för förbrukningsinventarier. Men nu ska vi byta kassa inom kort och då fick jag se i en guide att dem rekommenderar att man använder konto 6040 för transaktionsavgifterna. När jag söker här i forumet får jag upp att man även lägger kostnaden för kortläsaren där. Så då är min fråga. Hur ska vi tänka? Kan man använda vilket som av 6570 och 6040 för transaktionsavgifterna? Är det ena mer att föredra än det andra? När det gäller inköpet av kortläsaren ska den bokföras som förbrukningsinventarie eller på konto 6040?
... Visa mer
2024-12-03
19:39
Så här står det i eEkonomi, tog en printscreen så ser du vad det är jag hänvisar till. Bolaget är ett AB. Det var därför jag använde dessa konton som ett exempel det är ett lån till Almi som ska betalas på 5 år. För det jag reagerade på var att man ska omvända den manuella verifikationen igen första dagen på räkenskapsåret.
... Visa mer
2024-12-02
09:17
Hej, Jag sitter och kollar lite under årsavstämningen i Visma Eekonomi. Under fliken lån läser jag följande "Gör så här: Skapa en manuell verifikation och debitera kontot där den långfristiga skulden är bokförd och kreditera kontot för kortfristiga skulder. Obs! Verifikationen du skapar ska vändas kommande räkenskapsår. Det gör du genom att skapa en ny manuell verifikation och ange datumet till första dagen i det nya räkenskapsåret. Använd samma konton i verifikationen du just skapade, men flytta beloppen mellan debet och kredit." Här har jag en nyfiken fråga, om jag tar en delen jag ska amortera nästa år och flyttar den ifrån 2390 till 2890 säger vi. Då får jag ju en ny skuld på 2890 men samtidigt minskar skulden på 2390 med samma belopp, det är jag helt med på. Det jag inte riktigt förstår sen är 1/1-25 så ska jag vända verifikation Ska jag alltså flytta tillbaka pengarna ifrån 2890 till 2390? Varför gör man så här istället för att ha beloppen kvar på respektive konton?
... Visa mer
2024-10-21
14:28
@Joachim E Jo det har jag koll på. Dessa 776.18kr är utan moms enligt faktura specifikationen, det är det jag inte får ihop. Men jag gör så här så får vi se om det behöver justeras eller korrigeras på något sätt senare. För jag tror att 3 på något sätt kommer fakturera den momsen eller sprida ut den på hela perioden. Men det blir ju också fel tänker jag då jag inte kan dra av momsen en gång till. 🤔 Detta är det jag hittar på deras hemsida!
... Visa mer
2024-10-21
12:48
@Joachim E En liten fundering bara, på konto 2410 lägger du in beloppet inklusive moms. Är det rätt att göra så? För i specifikationen på delbetalningen av telefonen står det 0% moms bakom månads beloppet för telefonen. För det innebär ju att ska jag betala 350kr per månad per telefon så blir det bara 16800kr på 23 månader. Då kommer det ju inte stämma med 21000kr? Men på något sätt måste ju momsen betalas för telefonen väl för jag kan ju inte bara få dra av den? eller tänker jag helt fel?
... Visa mer
2024-10-15
19:46
Hej, Har en liten fråga hur detta funkar, om jag skickar iväg en påminnelse via denna tjänst, hur ser fakturorna ut då? Samt varför går dom enbart iväg som post? Kollar man under utskick står det post. Även om e-postadressen finns med i fakturaunderlaget antar jag, då original fakturan skickats till en e-post adress. Har för mig jag läst någonstans att man kan få dessa påminnelser att gå iväg via post, e-post eller e-faktura och att detta ska hämtas automatiskt nämligen.
... Visa mer
2024-10-15
19:41
Hej, ja alla underlag är för samma faktura. Telefonerna kostar tillsamman 16800kr och mobilabonnemangen 99kr/st alltså 198kr exkl moms. Vilket blir 16800+198=16 998kr så då stämmer momsbeloppet. 16998+25%=21 247,5. 21247,5-16998=4 249,5. kan ladda upp hela dokumentet om du vill. Ska bara maska telefonnumren.
... Visa mer
2024-10-15
11:49
Hej Joakim, Tack för svar. Det var lite så jag tänkte, men om jag tolkar dokumenten rätt så är det 16800kr som borde hamna på 2410 då det är två telefoner för 8400kr/st exkl moms. i beloppet på 1024kr så är det två avbetalningar på 388,09kr/st inräknade. Mina två abonnemang kostar bara 99kr per månad exkl moms. Alla bilder i original inlägget är samma räkning. La bara med specifikationerna så det skulle se bra ut. Det är alltså bara en faktura alltihop med ett total belopp på 1024kr som ska betalas där det är avbetalning för två telefoner samt två abonnemang för 99kr plus moms. Men jag tror jag vet hur jag ska göra nu. Slår ihop båda dina exempel men skippar momsen i exempel två då den redan ligger med i exempel 1.
... Visa mer
2024-10-14
13:01
Hej, jag har sökt och sökt på forumet men blir inte klok på detta. Finns det någon vänlig själ där ute som skulle kunna förklara för mig hur jag bokför denna faktura? Jag har köpt två telefoner med abonnemang till företaget. Där jag ska betala av telefonerna i 24 månader. Nu har den första fakturan kommit med momsen för telefonerna. Tänker jag rätt om jag tänker typ så här? 2440 Kredit 1024 5410 Debet 8400x2 2641 Debet 4249,50 2410 Kredit 8400x2 Men i dom 1024kr ligger redan första avbetalningen på telefonerna på 388,09kr/st Ska dessa bokas 1930 Kredit 388,09x2 2410 Debet 388,09x2 eller ska man använda konto 2440 istället för 1930? Det är ett AB med faktureringsmetoden.
... Visa mer
2024-09-04
10:45
En liten följdfråga, om telefonen har 24 månaders betalning vilket är vanligt när man tecknar abonnemang med telefon idag. Kan man då verkligen använda konto 2410 är inte det för kortfristiga skulder under 1 år?
... Visa mer
2024-08-27
12:29
1Gilla
Jag får försöka hinna med att göra det. För som det är nu så stämmer inte beloppet i den extra som hamnar i likviditetsprognosen med beloppet som faktiskt betalar ut. Men 26/8 så är ordningen återställd igen. Det är precis som att den bara reserverat men inget mer sen. För jag hittar bara en utbetalning i bokföringen och det är den korrekta.
... Visa mer
2024-08-26
18:18
Problemet är att allt är inbakat i sponsorpaket förutom panten. Se min lilla bild.
... Visa mer
2024-08-24
11:03
Hej, Kan någon svara på varför jag ser löneutbetalningen två gånger i likviditestprognosen? Först drar den bort beloppet som jag betalade ut den 23/8 men sen ligger det även en utbetalning på den 25/8. Jag har detta bekymmer varje månad. Sen när den 25 passerat går likviditetsprognosen ”upp” igen och visar rätt prognos. Men det är ganska störande att den gör så här. Är det någon bugg eller liknande. Jag har dubbelkollat så lönekörningen är inställd på 23/8 så det är inte därför. Använder Lön smart.
... Visa mer
2024-08-23
15:27
Hej, Nu ska vi se om ni kan hjälpa mig. Jag har köpt dricka av ett företag som sysslar med rally för att sponsra detta team. Drickan i sin tur säljer jag vidare i min verksamhet. Men på fakturan står det sponsorpaket och belopp på rad 1. på rad 2 står det pant. Då är frågan, det ingår lite marknadsföring i paketet med och man tjänar inte många kronor på drickan. Hur bokför man detta lättast? Som varuinköp 4000? Eller ska man bokföra det på något annat konto?
... Visa mer
2024-08-21
18:58
Hej,
Jag använder visma utlägg och registrerar mina resor. I utlägg stämmer alla datum men när jag importerar detta i visma lön smart får all samma datum, vilket är den sista i varje månad.
Går detta att ändra så datumen stämmer med visma utlägg? Antar att detta inte spelar så stor roll egentligen om inte skatteverket har synpunkter på det. Då jag är ensam i företaget just nu.
Se bild
... Visa mer
2024-07-25
10:06
Tack, jag blev bara lite fundersam när visma eEkonomi sa ifrån. Men misstänker att det bara var en informativ text.
... Visa mer
2024-07-24
16:32
Hej på er, Jag har köpt en inventarie med beräknad livslängd 10 år, det är så länge jag har garanti iaf. Denna inventarie kostar 21 699,20kr exkl moms. Jag vet att jag kan dra av denna direkt om jag vill, men kan jag även välja att lägga denna som en anläggningstillgång med avskrivning? Anledningen till att jag vill lägga den som en anläggningstillgång är för att jag inte vill skriva av den direkt egentligen.
... Visa mer
2024-05-12
22:17
AB med FM, Jag sysslar endel med säsongsanställda inom mitt företag. Och behöver ta in extra personal över en helg (Sweden rock). Jag har en intresserad ifrån Stockholm som gärna skulle vilja komma ner till Sweden rock och jobba för mig där. Jag som arbetsgivare vill betala flygresan direkt för denna person så den slipper göra utlägg, vi har inget fast arbetsställe utan alla anställda utgår ifrån hemmet enligt undantagsregeln. Men hur bokför jag detta på rätt sätt? Ska jag bokföra det mot 1610 eller 1611? Men det känns fel att lägga det som en fodran? Men om man lägger det som en fordran hur bokar man bort det lättas vid lön sen? För detta är ju en kostnad som jag som arbetsgivare ska stå för. Hade den anställda gjort ett utlägg så vet jag precis hur man gör. Men nu blev jag osäker när jag ska betala.
... Visa mer
2024-03-12
11:14
Tack för svar, En liten följdfråga som dykt upp. Jag vill använda mig av terminalläge och möjlighet att stämpla in via en ipad. Går det att ställa in så den anställde själv kan stämpla raster och se saldo i terminalläge? Eller måste dem göra detta via sin egna app i telefon?
... Visa mer
2024-03-07
10:50
Hej,
Jag har precis bytt ifrån visma lön direkt till visma lön smart då jag har mer än 2 anställda i snitt per år.
Jag har bara visstidsanställda/säsongsanställda samt någon som jobbar på timmar lite då och då under hela året. Min fråga är, ifall jag vill att OB och semeterersättningen nu ska räknas ut automatisk för dessa genom att lägga in schema eller liknande i kalendern. Måste jag då använda mig av komplett anställningstyp för dessa? Eller görs detta även under förenklad anställningstyp? Samt för att kunna koppla ihop med visma utlägg behöver jag köra komplett även då?
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön Smart
2024-02-01
15:17
Tack, men säg att kunden nu använder kreditfakturan dom fått och kvittar den mot kommande betalning. Kan jag använda det förskottsbetalda beloppet då med och göra en avräkning på fakturan som dem betalar in ett lägre belopp på?
... Visa mer
2024-01-29
22:01
Hej, jag behöver lite hjälp. Har hamnat i en situation jag inte varit i tidigare nämligen. Jag fakturerade en kund ett felaktigt belopp då jag hade lagt in för lågt belopp på ob ersättning. Så jag ångrade denna faktura och då blir det en kredit som nollar den felaktiga fakturan automatiskt. Sen skickar jag ut en ny faktura där jag även förklarar att dom inte ska betala den första utan att dem kan kasta den. Nu har dom dock betalt båda fakturorna ändå. Så jag har fått en större inbetalning än vad jag ska ha. Detta är en återkommande kund som jag fakturerar varje vecka. Så jag kan tänka mig att dem använder kredit fakturan på fakturan som förfaller den 5 februari. Hur ska jag lösa detta i visma eEkonomi så det blir korrekt nu? Kan man separera på kreditfakturan och den felaktiga fakturan så jag kan bokföra inbetalningen på den och sen använda kreditfakturan som delbetalning på kommande faktura om dem använder den då? Eller ska jag avvakta med att bokföra det felaktiga inbetalda beloppet och lägga med det som betalning när dem använder kreditfakturan? Bör tilläggas att detta är ett ganska stort företag så det är många led fakturorna passerar innan dem betalas ut. Detta kommer även påverka mitt bokslut misstänker jag, då denna faktura skickades ut 2023-12-30. Eller tänker jag fel? Det kanske inte blir någon skillnad om man har kreditfakturan och den felaktiga fakturan separerade?
... Visa mer
2024-01-22
08:12
Ja så långt är jag med, men behöver jag lämna in en kontrolluppgift på detta? Gör inte almi det? för jag hittar ingenstans under visma eEkonomi deklaration/årsredovisning heller vart jag ska fylla i detta under beräknad skatt. men räntan är bokförd som den ska.
... Visa mer
2024-01-19
19:33
Ja jag får ringa dem igen då. Pratade med dem idag men blev inte klok på vad som gäller. Hon läste innantill i texten som jag hade läst. Fick aldrig något direkt bra svar av henne. Men ska verkligen jag lämna kontrolluppgifter är inte det tex almi som ska lämna på räntan jag betalt till dem? Varför ska även jag lämna kontrolluppgift på den?
... Visa mer
2024-01-19
10:13
Hej, Jag hänger inte riktigt med i detta med kontrolluppgifterna och skulle behöva lite vägledning. jag har ett företagslån där jag betalt 23659k,71kr i ränta. Ifrån september 2022 när bolaget startade till och med 31 januari 2024. För om jag förstått det rätt ska man ta med ränta ända fram tills detta datum, stämmer det? vilken av blanketterna ska jag använda ku20 eller ku25? När man googlar och läser blir jag mer förvirrad faktiskt. Men KU20 heter ränteinkomst så det borde väl vara KU25 jag ska använda? Sen har jag fått intäktsränta på 73kr ifrån Skatteverket under året på mitt skattekonto. Ska denna räntan också tas upp? I så fall ska den tas upp på KU20? Har även fått ränta på bankkontot, ska denna tas upp på KU20 också? Det gäller ett AB med Faktureringsmetoden. Sen förstår jag det som att någon av dessa räntor ska tas upp i deklarationen. Vilken av dem är det? Den som jag fått genom bankkontot och Skatteverket eller den räntan jag har betalt?
... Visa mer
2024-01-14
15:44
Tror jag löste det själv, det är första året i Aktiebolaget som ska avslutas. Så då finns det inget ingående anskaffningsvärde. Så jag fyllde i det under inköp istället. Fick nämligen felmeddelande på aktiekapitalet med att ingående balans var 0. Så jag sökte runt här på forumet och hittade hur man skulle lösa det. Då slog det mig att det inte finns någon ingående anskaffningsvärde heller. 🙂
... Visa mer
2024-01-14
14:25
Hej, Jag har kört fast lite med årsredovisningen. Fältet ingående anskaffningsvärde är tomt och när jag ska hämta in beloppet ifrån konto 1220 står det bara 0 där. Men längre ner om man kopplar till balansrapporten finns värdet efter avskrivningen med. Går man in och kollar konto 1220 så ligger hela anskaffningsvärdet där. Någon som vet vad som är fel? Eller kan jag bara fylla i hela beloppet själv? Företaget är ett litet AB med en nettomsättning på ca 650 000. Sen har jag en liten fråga till gällande noter och redovisningsprinciper. Jag har en inventarie en släpvagn på konto 1220 som skrivs av på 5 år. Men jag har även restaurang utrustning på konto 1220 som skrivs av på 7 år. Kan man då skriva under redovisningsprinciper 5-7 år för inventarier, verktyg och installationer?
... Visa mer
2024-01-03
15:54
Hej, Jag ska få hjälp med min årsredovisning om några månader för ett AB med faktureringsmetoden. Men jag behöver lite hjälp att reda ut lite siffror nu när jag sitter och kollar för skoj skull. kollar man balansräkningen i deklaration/årsredovisning under årsredovisningen ser det ut så här. summa tillgångar 216 624kr aktiekapital 25 000kr summa bundet eget kapital 25 000kr Fritt eget kapitel balanserat resultat (aktieägartillskott) 20 000kr årets resultat -11 741kr summa fritt eget kapital 8 285kr summa eget kapital 33 285kr summa eget kapital och skulder 216 624kr resultaträkningen: summa rörelseintäkter, lagerförändring 656 899kr summa rörelsekostnader 646 541kr rörelse resultat 10 358kr summs finansiella poster -22 073kr resultar före skatt -11 715 årets resultat -11 715kr Det jag undrar nu är om halva mitt aktiekapital är förbrukat eller är jag på den gröna sidan? jag själv tolkar det som att det är grönt då jag har eget kapital på 33 285kr efter minus resultatet.
... Visa mer
2023-12-30
20:28
Tack för svar. Ja det var arbetsgivardeklarationen jag tänkte på när det gällde två olika lönekörningar.
... Visa mer
2023-12-27
19:02
Hej,
Hur gör man om man vill göra två löneutbetalningar till två olika personer med två olika datum. Jag skulle vilja betala ut en lön runt 14 januari till en person och en lön 25 januari till en annan person.
Går detta att göra i vimsa lön direkt? Eller har ni något annat tips på hur man löser detta smidigt?
... Visa mer
2023-12-06
09:00
Tack för svar. Men tänker jag rätt gällande att dela upp råvaror och handelsvaror så som takeaway boxar m.m?
... Visa mer
2023-12-05
13:47
Hej, Nu är det dags för mig snart att inventera för första gången. Jag driver en foodtruck så det mesta jag köper in så som drickor, såser, kött, sallad etc etc lägger jag på 4000 kontot när jag lägger in fakturor. Dock har jag lagt vissa produkter så som Take away boxar m.m som förbrukningsmaterial vilket jag hoppas är korrekt. Men nu när jag ska inventera så har jag en fråga. Råvaror så som kött, sallad, pommes, såser etc etc ska detta läggas på följande sätt: 1410 debet 4910 kredit Eller 1410 debet 4000 kredit Sen som kryddor för försäljning, drickor och takeaway boxar ska detta konteras på följande sätt: 1460 debet 4960 kredit eller kan man lägga allt på 1410 debet och 4910? Tänker att 1410 är lager av råvaror och 1460 är lager av handelsvaror. Har kollat runt på forumet där föreslår många 4990 men detta kontonummer har inte jag i visma eEkonomi. tar tacksamt emot lite råd och hjälp kring detta. Redigerat: insåg efter att jag postat att jag kanske la detta i fel kategori. Men jag kan inte ta bort det så jag hoppas någon kanske kan flytta det rätt. Ber om ursäkt.
... Visa mer
2023-11-21
11:29
Hej, tack för svar. Det var lite så jag tänkte då vagnen är bokförd som inventarie. jag har bokfört den på konto 1220 inventarier och verktyg. Men jag kanske borde flytta över den på 1210 maskiner och tekniska anläggningar? Jag la det under 1220 då det är en släpvagn och det stod i beskrivningen. Men med facit i hand kanske den skulle ha legat på 1210? Jag kan ändra då jag inte gjort avskrivning ännu. eller kan jag bokföra kostnaderna ovan på 5520 istället då?
... Visa mer
2023-11-20
18:43
Hej, Det är så att jag bedriver en matvagn och jag har varit tvungen att byta ut fläkten i denna då den jag hade var för dålig. hur hade ni bokfört detta? Fakturan ser ut som på bilden. Ska man lägga detta som förbrukningsinventarier eller ska man lägga det på något annat konto någon typ av reparations konto? Denna fläkt kommer höja värdet på min matvagn dessutom vilket jag har avskrivning på. Vore tacksam om någon här kan hjälpa mig med exempel på hur jag ska bokföra detta. Företaget är ett AB med faktura metoden.
... Visa mer
2023-11-15
15:54
Hej igen, Jo jag är med på hur du tänker och vad du menar. Men det finns en liten risk att jag hamnar i ett läge i slutet på december som gör att jag förbrukat mer än halva aktiekapitalet om december blir lika dålig som oktober och november. Vilket jag inte hoppas på då min försäljning brukar gå upp i december. Men om det skulle ske går det då att använda tältet och grillarna som en tillgång för att täcka upp det som fattas om dem är avskrivna direkt? Kommer handla om max 5000kr, eller är det enklast att bara sätta in det som fattas som ett aktieägartillskott?
... Visa mer
2023-11-14
08:01
Hej igen, En ny liten fundering som dök upp angående detta. jag har ju lagt in tältet och en iPad som korttidsinventarier under anläggningstillgångar. Detta gjordes redan vid köp, men om jag förstår det rätt påverkar detta inte bokföringen. Men en fundering som dök upp, är ska dessa förbrukningsinventarier även ligga på ett konto för inventarier? Tex 1220? För läser man info texten om detta konto så kan man även bokföra cyklar m.m på detta konto. Eller ska det bara användas vid avskrivningar? eller finns det något annat sätt att ta upp värdet på dessa produkter i bokföringen? För oavsett om dom är avskrivna har dom ju ett värde tänker jag när man gör årsredovisningen? Både tältet och ipaden borde ha en livslängd på längre än 3 år tänker jag.
... Visa mer
2023-10-25
15:05
Hej, tack för svar. Men går dessa tillgångar att använda för att vända på ett negativt resultat. Säg att man går -8000kr men genom att lägga tältet och grillarna tex som anläggningstillgångar så kommer ju resultatet bli helt annorlunda. Eller kan man räkna in detta värdet i bokslutet ändå på något sätt?
... Visa mer
2023-10-18
07:31
Hej, Jag har en anställd i mitt AB förutom mig själv. Om jag förstått det rätt måste man ge en julgåva till samtliga anställda om man ska göra det skattefritt, innebär det att jag måste ge en gåva till mig själv? Eller räcker det att jag ger en till min enda personal? Jag har beställt ett presentkort till henne ifrån Gogift ett så kallat superpresentkort där hon kan välja butik själv. Gogift har ett danskt momsnummer alltså omvändskatteskyldighet. Men ska man påföra moms på ett presentkort? Det var även frakt på 36kr och där är inte heller någon moms uttagen då det är danskt företag. Presentkortet tänker jag att jag bokför så här 1930 kredit 7631 debet Frakten är jag dock osäker på vilket konto man ska lägga den på därför xxxx. 1930 kredit 36kr 2614 kredit 9kr 2645 debet 9kr xxxx debet 36kr Tänker jag rätt? eller är jag helt ute och cyklar?
... Visa mer
2023-10-13
10:45
Hej, jag sitter och funderar på en sak. Då jag har ett eventbolag som sysslar med grillbuffer blandannat. (AB med faktura metoden) jag har i företaget köpt in ett eventtält, kostade runt 11000kr inkl moms samt två grillar a 5000kr inkl moms. Jag har bokfört dessa som förbrukningsmaterial då jag räknar med att dem har en livslängd på Max 3 år och för att priset är under ett halvt prisbasbelopp. Men samtidigt slog det mig idag att detta borde väl räknas som en tillgång i företaget och borde väl ligga med som en tillgång i balansräkningen eller tänker jag fel? Hur hade ni bokfört detta? Låta det vara som det är idag (förbrukningsinventarier) eller ändra verifikationerna och bokföra detta som en tillgång på något sätt?
... Visa mer
2023-08-26
06:49
Problemet verkade lösa sig självt för nu ser allt ut som det ska! 😊
... Visa mer
2023-08-25
07:55
Hej,
Vet inte om detta är rätt avdelning men jag testar.
Kan någon hjälpa mig mig med detta, när jag kollar under kommande händelser för v34 ligger det en kommande löneutbetalning och drar ner min likviditet prognos. Denna kommande löneutbetalning är för idag står det men beloppet är fel och är inte alls den lönen som utbetalats. Den lönen som har utbetalats drogs ifrån företags kontots belopp i visma så fort lönen skapades.
Hur får man bort denna kommande löneutbetalning? Jag kan inte inte hitta den i visma lön smart direkt eller liknande. Utan kollar jag visma lön så ser jag rätt utbetalning bara. Hade gärna velat ha bort denna så min likviditetsprognos stämmer. Jag har även redan bokfört dagens löneutbetalning mot företags kontot.
bifogar en bild på hur det ser ut. Kan tillägga att jag inte kan klicka på denna händelse heller för att öppna en verifikation eller liknande.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön Smart
2023-08-04
11:46
Hej Joachim, Tack för ditt svar. Men vad händer om jag byter momskoden så som du gjort och sen handlar ifrån ett svensk företag? Känner programmet av detta beroende på landet för leverantören? Så med andra ord gällande vistaprint så kan jag låta det ligga på 4056 utan att flytta det vidare till annat konto? mvh Jesper
... Visa mer
2023-08-04
11:16
Hej, Det är så att jag köpt ett eventtält ifrån Danmark. Därför är det ju omvänd moms som gäller. Men jag har en fråga om hur jag ska bokföra detta på bästa sätt. Konto 4056 känns fel då det inte är varor eller tjänster som jag ska sälja vidare. Utan det blir ju en inventarie på ett belopp på runt 15k. Kan man skapa ett eget konto som typ heter 5415 med momskod 20? För jag antar att detta räknas som förbrukningsinventarie och inte som inköp av varor? Eller kan man lägga detta på 4056 ändå? Kan även passa på att fråga gällande inköp ifrån vistaprint. Jag har köpt banderoller, flaggor, tröjor och visitkort via dem. Detta har jag dock bokfört på 4056. Är detta fel? Borde jag korrigera dessa verifikationer och bokföra det på något annat konto? Tex ett nytt konto under 5990 med momskod 20? mvh Jesper
... Visa mer
2023-07-26
16:08
Hej,
När jag försöker registrera milersättning ifrån 2023-06-19 till och med 2023-07-18 så får jag följande felmeddelande.
"Det finns registreringar som sträcker sig över flera månader. Datumen måste vara inom samma månad."
Någon som vet vad som är fel? För jag har kunnat göra så här tidigare då jag använder den 18 som brytdag varje månad för milersättning.
Men om jag delar upp det så jag kör 2023-06-19--2023-06-30 och sen 2023-07-01--2023-07-18 så funkar det.
Men jag har tidigare kunnat lägga en hel period på samma rad.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön Smart
2023-07-12
07:54
Hej, Jag har precis anslutit mig till Edenred som restaurangpartner vilket är som ett abonnemang. Man får alltså betala en summa i månaden för att vara en ansluten partner. Någon som har tips på vilket konto man kan bokföra denna kostnaden? Antar att det borde in under 6xxx någonstans? Tänkte även fråga angående kostnaden för ett kassaregister, jag använder izettle och deras kassaregister som kostar 299kr per månad. Är det rätt att bokföra detta på konto 5200? Det var en redovisningskonsult som sa det till mig vid ett tillfälle att jag kunde lägga den kostnaden på 5200. Stämmer detta?
... Visa mer
2023-06-21
15:53
Löste mig precis till att mailen inte går iväg automatiskt. Utan dem måste jag skicka manuellt alltså? Första gången jag gör löner till någon som inte använder Kivra nämligen.
... Visa mer
2023-06-21
15:48
Hej, tack för svar, då får vi avvakta för ingen har fått sina specar ännu. Två av dem ska levereras via mail och en via Kivra då ingen av dem använder appen nämligen. Annars får jag ladda ner dem manuellt och skicka ut dem via Mail.
... Visa mer
2023-06-21
15:02
Hej,
Jag har schemalagt lönespecar till idag, men när under dagen skickas dessa ut? Det är tre specar som ska gå ut idag men ingen av dem har gått iväg ännu. Går det att skicka ut dem på nytt eller när under dagen brukar schemalagda specar gå ut?
Det är två på mail och en till Kivra.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön Smart
2023-06-05
08:19
1Gilla
Tack, det var med andra ord jag som letade på fel ställe. Snöade in mig på fältet där det står tabellskatt nämligen.
... Visa mer
2023-06-03
08:31
Hej, Jag har anställt för första gången och detta är en 15 åring som bara ska jobba för mig ca 3-4 dagar totalt. Hon kommer inte komma över beloppet på 22000kr i år. Med andra ord ska jag inte dra någon skatt på henne. Hur ska jag få visma lön direkt att förstå detta? Ska jag välja jämkning och där skriva 0%? Eller hur går man tillväga i detta fallet?
... Visa mer
2023-05-17
15:34
En liten följdfråga som dök upp. Ska jag även göra på detta sättet om beloppet jag får tillbaka för backarna dras av på nästa faktura som en prisnedsättning? För då är ju momsen också redan sänkt eftersom totalbeloppet på fakturan minskat med dessa pengar. Om du förstår hur jag menar. För läser man på Skatteverket borde väl detta kunna ses som prisnedsättning vid tillhandahållandet?
... Visa mer
2023-05-17
14:19
Hej, Tack för svar. Ska jag även bokföra beloppet jag betalar för backen mot detta konto? För idag betalar jag ju 20kr per back. När dom hämtar backarna krediteras den summan vid nästa faktura så att säga. Eller ska den bokföras ihop med varuinköpet på 4000? Eller kanske till och med på ett 54XX konto då det ändå blir en typ av tillgång till backen är tillbaka skickad? Läste någonstans när jag googlade att man inte behöver bokföra pant separat men det kanske är fel? Det gällde dock dricka om inte jag minns fel.
... Visa mer
2023-05-16
16:59
Hej, Då jag handlar ifrån grossist så får jag vissa varor i så kallade SRS backar och dessa har en avgift på 40kr/st. Denna avgiften får man som en kredit på nästa faktura om man skickar tillbaka backarna. Så man kan säg att det är en typ av pant avgift man betalar för dessa backar. Hur hade ni bokfört detta? Är det bara att bokföra det som förbrukningsmaterial eller ska man bokföra det på något speciellt sätt?
... Visa mer
2023-05-07
12:49
Hej, Finns det någon möjlighet att få sin logotyp på lönebeskeden precis som på fakturan i visma lön direkt eller finns inte denna funktionen där? Om man uppgraderar till lön smart finns den funktionen då?
... Visa mer
2023-04-19
07:35
Hej, Jag har ett AB som använder fakturametoden. Då jag har väldigt lite inköp och försäljning just nu och är hyfsat beroende av momsen som kommer tillbaka. Därför har jag redan skickat in min momsredovisning för jan-mars. Men igår fick jag en faktura på posten som är daterat 2023-03-31 med ingående moms på 121,81kr. Måste jag nu ångra redan gjord momsredovisning och göra en rättning? Eller kan man låta detta ligga med till nästa period även om datumet på fakturan är 2023-03-31? Jag förstår att detta är nackdelen med att skicka in momsredovisningen för fort.
... Visa mer
2023-04-06
07:45
Tack för svar. Det var som jag misstänkte alltså, men jag kan bestämma restvärdet själv alltså? Hur funkar det med avskrivningarna som redan är gjorda under detta året. Det är 3 st kan man på backa dessa? Eller ska man bara låta det vara för att slippa en massa korrigeringsverifikationer.
... Visa mer
2023-04-06
07:28
Hej, Nu kommer jag med ytterligare en fråga. Jag har köpt en matvagn för x antal tusen kronor helt ny. Priset för denna ny var lite lägre än vad en liknande vagn kostar begagnad. Kan jag på något sätt skriva upp värdet på denna i min avskrivning? Då jag vet att skulle jag sälja denna vagnen nu tex så kan jag få 30 000 mer än vad jag gav för vagnen. Går det att skriva upp värdet i avskrivningar för detta? Eller ska man lägga in ett restvärde. För dom begagnade vagnarna som var lite dyrare är 5-10 år gamla. Så värdet i min vagn förväntas ju att hålla i sig även om 5 år. För som det är nu påverkar ju avskrivningen mitt resultat negativt genom att vagnen minskar i värde och stämmer därför inte överens med det riktiga värdet av vagnen.
... Visa mer
2023-04-04
06:49
Hej, Jag har en liten simpel fråga gällande matchning av momsredovisningen. Jag ska få till baka pengar och när jag har fått dessa och ligger plus på mitt skattekonto säger vi. Så brukar jag bokföra detta under kassa och bankhändelser som övrig insättning, egen kontering. Men idag fick jag se att man kan välja bokföringshändelse momsredovisning och koppla momsredovisningen till denna bankhändelse. Vilket är rätt sätt att göra detta på? Ska man använda bokföringshändelse momsredovisning eller går det lika bra att använda övrig insättning med referens moms (period) som jag gjort hittills? På era videos jag har kollat använder ni egen kontering.
... Visa mer
2023-03-09
08:01
Hej, Jag har köpt en släpvagn till mitt företag. Hur bokför jag lättast fordonsskatten för släpvagnen och försäkringspremien? Jag har en liten tanke på att bokföra skatten mot konto 5690 och försäkringen mot konto 6310 är detta rätt?
... Visa mer
2023-02-08
08:32
Hej, idag har jag mitt aktiekapital bokfört så här 1930 Debit 2081 Kredit om jag vill flytta aktiekapitalet till ett annat konto. Tex ett sparkonto, hur bokför man detta lättast? Är det bara att göra en överföring ifrån 1930 till tex 1931? typ så här 1930 kredit 1931 debit eller måste man göra på något annat sätt?
... Visa mer
2023-01-17
13:54
Hej,
Jag har en fråga gällande avskrivningar. Om jag köpt tex restaurang utrustning som jag sen får monterat. Varpå det står på fakturan installation och konsaltation på samma rad. Ska detta bokföras mot konto 1220 och tas med i avskrivningen också?
... Visa mer
2022-12-28
15:56
Tack, då var det som jag misstänkte. gott nytt på dig och tack för svar.
... Visa mer
2022-12-27
07:48
Hej, Det är så att jag har en liten fråga jag inte riktigt har förstått tror jag. Om jag köper in råvaror tex kött så bokför jag detta så här då det är på faktura 2440 kredit 2641 debet 4000 debet Så långt är ju allt rätt tänker jag. Sen använder jag izettle och som kassa och när jag får min dagliga försäljning bokförs den så här 1580 debet 3052 kredit 2621 kredit Men nu slog det mig att ska försäljningen även bokföras mot 4000 så att detta konto minskar i värde? För jag köper in råvaror som används för att tillaga mat. Sen säljs maten i färdiga portioner nämligen. Även kryddor säljs till viss del. Dessa lägger jag också under 4000 kontot vid inköp. Eller borde jag göra på något annat sätt?
... Visa mer
2022-12-13
13:19
Nä jag använder bara kort, swish eller faktura betalning. Så ingen kontanthantering alls.
... Visa mer
2022-12-13
12:56
Hej,
Jag har relativt grundläggande kunskaper i bokföring. Men har en liten fråga gällande kassakontot om man inte har några kontanta transaktioner alls. Ska detta användas då? Eller kan man köra allt via företagskontot?
MVH
... Visa mer
2022-10-24
10:59
Hej, Tack för svar. Med ”löneförmån” menade jag att jag läst någonstans att man bara kan ta den skattefria kostnaden om man är anställd. Inte att den ska förmånsbeskattas det var kanske ett dumt ordval av mig. Så jag skulle alltså kunna lägga milersättningen 7331 och betala ut denna till mig själv även om jag inte är anställd redan idag? I samband med detta råkade jag hyra en bil som privatperson och inte genom företaget. Så jag antar att jag inte kan lägga hyreskostnaden för hyrbilen som ett utlägg, jag har för mig att jag läst något om detta. Utan då ska man ta ut milersättningen istället eller har jag fattat detta helt fel? Så man kan kort och gott säga att jag körde min privata bil till flygplatsen. Flög till Stockholm där jag hade hyrt en bil privat och kört och gjort ärenden i Stockholm för att sen flyga hem igen och köra med min privata bil hem igen. Då jag läst att man inte kan ta kostnaden för hyrbilen som utlägg i detta fallet och bensinen som utlägg på företaget. Så ska man ta ut milersättningen istället på 18.50. Eller har jag uppfattat detta helt fel?
... Visa mer
2022-10-22
13:49
Hej,
jag behöver hjälp med en sak. Det är så att jag har fått kostnader för resor i mitt företag, men företaget är inte registrerat som arbetsgivare än så hur gör man detta lättast?
För att dra 18.50 per mil blir väl svårt när inte företaget är arbetsgivare då detta räknas som en ”löneförmån” va?
Kan jag då ta kostnaden som ett utlägg istället? Eller har ni något annat förslag på hur jag ska tänka eller göra här?
... Visa mer