Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Veronica-Gbg
MEDLEM

Långtidssjukskriven som jobbar varierande tider

Hej,
Jag är långtidssjukskriven på 100% av läkaren nu när jag genomgår cytostatikabehandling (cellgifter). Jag har dagar då jag inte kan jobba och andra som det är bättre, beroende på var i behandlingen jag är.

Min fråga är att nu när jag är anmäld till Försäkringskassan, från dag 15, så vill jag kunna notera i Visma Lön hur många timmar som är sjukskrivning varje dag. Som igår arbetade jag 3 timmar och gick in i kalendern där jag skrev Sjuk 5 timmar. När jag gör detta så blir det ett avdrag för hela dagen.

Att lägga in ett schema blir fel eftersom jag inte jobbar fasta tider varje dag, det är dagsformen som styr.

Hur kan jag lösa detta? 🤔

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Veronica-Gbg 

Tack för att du hör av dig och jag kommer ge dig ett par olika alternativ. Det framgår inte riktigt om du lägger in sjuk med snabbvalet eller om du lägger in lönearten direkt på lönebeskedet? Det kan göra skillnad.

Använder du snabbvalet för Sjuk (som vi i första hand rekommenderar) och anger timmar (eller procent) räknar programmet om a-priset och det blir ett korrekt avdrag. Dock behöver du först lägga in hur många timmar du skulle ha arbetat via Ändra arbetstid och därefter registrera snabbvalet. Detta behöver du endast göra om du inte har ett regelbundet schema. Läs gärna mer i programhjälpens avsnitt Arbetsschema med oregelbunden arbetstid och även Registera sjukfrånvaro med snabbvalet Sjuk

Om du däremot lägger in lönearterna manuellt på lönekörningen räknar programmet enligt formeln på lönearten (alltså fältet för Beräkningsformel och år 2023 inne på själva lönearten) oavsett antalet timmar som frånvaron avser. Vill du använda lönearter manuellt och det ska vara del av dag/timmar behöver du skapa lönearter där formeln är anpassad efter vilket avdrag som ska göras.

Vill du inte skapa egna lönearter och inte använda snabbvalen får du komma ihåg att själv att ändra ápriset men mitt bästa tips är att du håller dig till snabbvalet.

Och till sist och viktigast av allt - krya på dig och fortsätt kämpa! Jag och mina kollegor tycker att du är fantastisk! 
//Tinna

Veronica-Gbg
MEDLEM

Hej Tinna,

Tack så mycket för ditt svar och för stöttningen från dig och dina kollegor! ❤️ 😊