Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Löneutbetalning på en lördag?

Hej, 

Jag har jobbat extra som kock, har varit tidigare anställd där men numera jobbar jag bara extra vid behov.

Under sommaren blev det ett par veckor jag jobbade och pga av ett miss i systemet fick jag väldigt sent ut min lön och fick aldrig ngn lönespecifikation som jag bad om. 

Jag tror att nu fick jag en rest av lönen sen tidigare och nu kör de lönen via Visma. Jag skulle få en summa utbetald på den 25/9 .... hur kan det var möjligt att utbetalningen placerad på en helg dag? Jag fick inga pengar i fredags återstår att se om jag får något på måndag. Någon som kan förklara fenomenet för mig? Har ALLTID haft vardagar som utbetalnings datum (har 3 olika ställen med Visma som löne spec) 

Kan jag begära lönespecifikation från tidigare lönen?

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Löneutbetalning till bankkonto kan endast ske på vardagar. Det vanligaste är att lönen ska utbetalas närmaste bankdag före den 25:e om den dagen infaller på en helg.

 

Naturligtvis kan du kräva att få ut lönespecifikation på tidigare löneutbetalningar. Arbetsgivaren måste tillhandahålla det, hur ska annars den anställde kunna säkerställa att erhållen lön är den korrekta. Du ska ju även kunna kontrollera dina löneutbetalningar och avdragen skatt på dessa mot de uppgifter som visas i din deklaration.