Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nettolöneavdrag anställda sjukförsäkring

Företaget jag arbetar på vill ta in en sjukförsäkring för sina anställda, detta har efterfrågats av arbetstagarna.
 
Vi har fått fram att företagets kostnad för detta skulle bli ca 80 000kr per år och kommit fram till att arbetsgivaren och arbetstagarna skulle vilja dela på kostnaden.

Jag vill då göra nettolöneavdrag från arbetstagarna på 200kr per person och månad.

Finns det några skattemässiga regler som står i vägen för detta?

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Ja, det finns lite regler om sjukvårdsförsäkringar. Här finns lite allmän information om sjukvårdsförsäkring. Det står bland annat såhär:
En sjukförsäkring som täcker kostnader för offentligt finansierad vård är skattepliktig och skattemässigt avdragsgill som kostnad i inkomstdeklarationen. En försäkring för privat vård utgör däremot en skattefri förmån, men är inte skattemässigt avdragsgill som kostnad. Många sjukvårdsförsäkringar på marknaden består av premier som täcker både offentlig och privat vård.

I dessa fall blir den del av premien som täcker offentlig vård en skattepliktig förmån och avdragsgill, medan den andra premiedelen som finansierar privat vård blir skattefri men inte avdragsgill. Tänk på att om den anställde betalar sin försäkringspremie genom nettolöneavdrag räknas det inte längre som en skattepliktig förmån. Läs mer hos Skatteverket om sjukförsäkringsförmåner.

Jag hoppas att detta ger dig svar på din fråga. 🙂

/Sanna