Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kajsame
MEDLEM

Nyanställd, ange obetalda semesterdagar?

Hej!

 

När jag lägger upp en ny anställd under året, måste jag då alltid själv skriva in antal obetalda dagar?

Att det är 25 eller 5 beroende på tidpunkt för anställning har jag kunnat läsa mig till men om/att det skulle behöva läggas till manuellt kan jag inte hitta någon tydlig förklaring på.

3 SVAR 3
Thomas51
CHAMPION

Semesterdagarna läggs till nästa gång du gör semesterårsavslut. 

Den nyanställde har ju vad jag kan läsa mig till fortfarande rätt att ta ut sitt semestervillkor i obetalda dagar om hen anställts efter senaste semesterårsavslut. Menar du på att du lägger tjänstledigt på dessa om de tar ut en "semester" under sitt intjänandeår?

Svaret den här forumtråden jag hittade först nu tolkar jag som att jag skall lägga till obetalda semesterdagar manuellt.
https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-Lon/Ratt-till-obetalda-semesterdagar-vid-nyanstalln...

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @kajsame!

Har du en anställd som börjar under ett pågående semesterår så behöver deras semester justeras manuellt om de ska ha någon semester/obetald semester att plocka ut under det aktuella året.

Jag är ingen löneadministratör men när jag kikar igenom semesterlagen tolkar jag det som att den anställde har rätt att plocka ut x antal obetalda dagar under det pågående semesteråret beorende på anställningsdatum. Därför blir min rekommendation att du lägger till obetalda dagar på den anställde i anställningsregistret eftersom du redan gjort semesterårsavslut. Om inte någon annan användare här i forumet har någon invändning? 😊

Ha en fin vecka! 
/Ebba