2025-04-11
09:53
Hejsan @AccountantfromHell_singland! Vi har svårt att avgöra via forumet vad som har blivit fel just i det här fallet. Slå gärna oss en signal så kikar vi på det den vägen istället! Jag önskar dig en fin fredag och trevlig helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
07:50
Tack @stabac för att du delar med dig av din lösning. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
07:48
Jag förstår inte om du menar att filen kommer från Tradera eller din internetbank. I vårt program kan du importera/klistra in kontoutdrag från din bank. Om det inte funkar för dig att importera ditt kontoutdrag via CSV går det bra att kopiera och klistra in det istället. Det är väldigt smidigt. Jag vill också slå ett stag för att aktivera bankkoppling för att jobba på det absolut smidigaste och snabbaste sättet. Då läses dina transaktioner från banken in automatiskt i ditt program (och bokförs!). Här kan du läsa mer om att importera kontoutdrag och just CSV format men jag ska försöka lyfta de två viktigaste punkterna här.
CSV-filen måste vara i rätt format (kommaseparerad/kommaavgränsad)
Filen måste åtminstone inkludera en kolumn med datum i någon av standardformaten, exempelvis ÅÅÅÅ-MM-DD, en kolumn med belopp samt en kolumn med referenser. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
15:43
Hejsan! Kan det varit så att du inte har låst din lönekörning än? Det bör i så fall lösa ditt problem att du gör det. Om det inte är fallet, är det bästa att du ringer in till oss så hjälper vi dig den vägen istället! Jag håller tummarna att det löste ditt problem. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
12:54
1Gilla
Hejsan @RareFindsEU! Jag förstår inte riktigt om det är ett register eller ett kontoutdrag du vill importera? Beskriv gärna lite mer så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Här går det att läsa mer om att importera ett kontoutdrag. Här finns information om att importera ett register. Det är viktigt också som LW-60 säger att filen är korrekt från början. /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
11:14
😀 Håller med! Du känner säkert till var du kan lämna förbättringsförslag i programmet men desto fler som önskar en funktion desto större chans att det genomförs. Förbättringsförslag lämnas inne i ditt program via Feedback och förslag nere till vänster. Ha en fortsatt fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
11:06
Hej! Det är jättebra att ni lyfter detta! Jag tar med mig denna fråga internt men kan inte nu bekräfta att vi kommer att göra någon ändring. I nuläget är det manuell hantering i båda våra löneprogram. /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
10:36
Hej @LW -60! Tack för din fråga! Vårt program kommer att känna av om du försöker läsa in samma verifikationer två gånger. Du får upp en varning/spärr om detta. Jag hoppas att din kund kan välja ett datumintervall vid export, men om det inte skulle gå tänker jag att det bör funka att justera direkt i SIE-filen. Testa i så fall att öppna den med Anteckningar på datorn och bara radera det intervall som inte ska vara med. /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
10:23
Jag tycker att det låter kanon att göra så och har inget bättre tips till dig! Om någon annan användare jobbar på något annat sätt får ni gärna flika in. 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-04-08
11:42
Hej @Bjärke Stål & @catarina ScF!
Tack för era frågor. Förståeligt att ni vill anpassa inställningarna efter de nya kollektivavtalen. Tyvärr har vi inte möjligheten att göra separata inställningar för olika personalkategorier i Lön 300/600.
Som en lösning kan ni göra en manuell avsättning till tidbanken. Använd löneart 4200 - Arbetstidsfork. Avs tid till tidbank eller 4201 - Arbetstidsfork. Avs tid till kompbank. Använd lönearterna på en befintlig eller ny lönekörning för att göra avsättningen. När lönekörningen är låst är saldot uppräknat till tidbanken. Jag lyfter även detta internt. Ha en fortsatt fin tisdag! /Ebba
... Visa mer
2025-04-08
09:46
Bra att du frågar! Om det blir en faktura eller en betalningsbekräftelse styrs ifrån vilket betalningsvillkor du har valt på din kund. Väljer du ex 10 dagar netto blir det en faktura med det villkoret. Väljer du kortbetalning blir det en betalningsbekräftelse precis som den jag skickade tidigare i tråden. Hoppas detta hjälpte dig! /Ebba
... Visa mer
2025-04-08
08:50
Hej igen! Jag inser att jag uttryckte mig lite fel. Väljer du något av betalningsalternativen Swish, Kontant eller Kort på din kund så blir själva "fakturan" som skrivs ut en betalningsbekräftelse. Bokföringskontona skiljer i bakgrunden beroende på vilken du väljer.
Betalningsbekräftelsen ska innehålla alla de uppgifter som du nämner ovan. Däremot vet jag inte hur "hård" mottagaren är gällande om det står just betalningsbekräftelse eller kvitto. Kanske bäst att höra med din patient. Väljer du en vanlig faktura som du verkar ha gjort från början så blir det ingen betalningsbekräftelse. Du har rätt i att det blir en inbetalning på fakturan när du registrerar den som betald, men jag tror inte detta skulle räcka som underlag till mottagaren. Hoppas att du är med på hur jag menar. Återkom annars om jag ska förtydliga mig. Ha en härlig tisdag! /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
16:16
Hej @JohannaR! Hur semesterskulden bokas upp styrs från dina inställningar i programmet. Du hittar inställningen om semesteruppbokning via inställningar - löneinställningar - bokföring. Har du valt att ni ska jobba med uppbokning av semesterskuld så gör det automatiskt vid varje lönekörning. Det är alltså inget du behöver göra i samband med semesterårsavslut. Ha en fin kväll! /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
16:10
Hej @Katarina7! Kontrollera att du har ett program som stödjer redigering av PDF-filer. Det finns flera onlineprogram som du kan testa. Jag skulle dock vilja slå ett slag för ditt eget program, eEkonomi. Där kan du skriva ut kvitton om du skapar en kund och lägger in rätt momssats för det du säljer – dessutom bokförs allt på samma gång. Supersmidigt! Hör gärna av dig om du har fler funderingar. /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
16:01
Hej @FossiEL! Tack för din fråga. Om ni har betalat manuellt via banken och har en bankkoppling, kan ni ångra den manuella betalningen och sedan matcha händelsen som finns i kassa och bank. Mitt tips är dock att ringa in till oss, så kan vi hjälpa er att kika på det samt ta bort transaktionen om ni inte lyckas. /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
15:28
Hej @Annika36! Så typiskt. Det ska vi såklart ordna. Jag misstänker att du får det meddelandet för att det inte ligger något förvalt bokföringskonto för kassa (1910) i dina företagsinställningar. Om du lägger till det bör meddelandet försvinna. Ta en säkerhetskopia innan du låser upp din lönekörning och håll koll på alla klarmarkeringar om du väljer att låsa upp. Se sedan till att kontrollera att ingenting har ändrats eller att allt ser okej ut innan du låser den igen. Det bör dock fungera finfint när du gjort denna justering samt låst upp/ låst igen. Hoppas att detta hjälpte. Hör annars av dig igen! /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
14:49
Hej @martin61! Jag uppskattar verkligen att du tar dig tiden att meddela oss detta. Vi ska se till att ordna att länken rättas till. Har du fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
14:43
Hejsan @EdBoke! Tack för din fråga. 120 dagar är den längsta perioden som kan ställas in i vårt program. Jag förstår att det vore praktiskt om ni kunde ställa in längre än så. Har du andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
14:14
Hej igen! Vad konstigt. Jag testade precis att kopiera över en rad hos mig och det funkade fint. Jag har dock Nordea men jag tycker inte att det bör vara någon skillnad. Jag tror att det är bäst att vi får kika hur du gör när du kopierar och klistrar in. Ring in till oss när det passar dig så hjälper vi dig över telefon. Just nu har vi inga väntetider på telefon. 😀 /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
14:07
Hejsan! Tack för att du skriver till oss i forumet. Jag har själv testat detta i mitt program men lyckas inte återskapa scenariot. Vi skulle gärna vilja att du ringer in till oss så att vi kan få kika hur det ser ut när felet uppstår, och förhoppningsvis komma fram till en smidig lösning. Ha en fin fredag och en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
13:26
Oj vad konstigt, nu när jag kikade kan jag inte se att vi har någon väntetid alls. Jag tar kontakt med dig via mejl och hjälper dig med en telefonkontakt direkt. /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
13:18
Hej Carina! Jag önskar att jag hade en lösning att ge dig på direkten men det kan vara flera faktorer som spelar roll här. Därför kommer vi lösa detta ärendet bäst via telefon. Ring in till oss vid en tidpunkt som passar för dig. Ha en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
12:49
Hejsan! När du via vårt program lämnar över till Kronofogden har vi beskrivningen: Vill du lämna över uppdraget till Kronofogden väljer du kommandot Överlämna till Kronofogden. En förutsättning för att överlämna ett uppdrag är att organisationsnummer respektive personnummer är angivet. Statusen ändras till Kronofogden när bearbetningen är klar. Läs gärna vår fulla instruktion här. Vi har alltså ingen information om att det är ett krav på att Socialnämnen ska lämna ett intyg och heller ingen funktion från programmet där du kan bifoga intyget. Behöver ni ändå skicka med detta tänker jag det är bäst att ni kontaktar Kronofogden hur ni bäst gör det. Återkoppla gärna här i tråden då det kanske kan hjälpa fler användare i framtiden. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
12:46
Den skrivna hjälpen (som du når via frågetecknet) är på engelska, samt AI-assistenten kan svara dig på engelska - så min rekommendation är att verkligen testa dessa så mycket du kan. "Guida mig" är på svenska men informationsrutorna när du klickar på (i) i olika delar i ditt program ska även de vara på engelska. Konton är dock tyvärr på svenska som du nämner och det har vi ingen inställning för. Om du bokar en specialisttid med oss är det en avgift, mer info om tider och priser finns i länken i mitt tidigare svar. Vill du först bolla med oss angående dina funderingar är du varmt välkommen att ringa till vår support, som mer än gärna hjälper dig. De kan även boka in dig hos en specialist om det behövs. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:19
Hejsan! Tack för att du ställer frågan i vårt forum och varmt välkommen som ny forummedlem.
Det finns tyvärr ingen funktion i Visma Tid Smart där du kan välja två attestansvariga på en användare.
Däremot om du jobbar med projekt, kan personen som är projektledare attestera timmarna för projektet och sedan attesterar den attestansvariga hela månaden när den är avslutad. Du kan läsa mer om attestering här. Hör gärna av dig om fler funderingar dyker upp. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:11
Hejsan Karin! Tack för att du ställer din fråga i vårt forum. För att läsa in verifikationer till Administration krävs det att det är en SIE-fil. Jag vet faktiskt inte om Excel klarar av det formatet, men det kanske någon annan användare vet bättre? Jag har inte hört att det funkar tidigare men vet som sagt inte helt säkert. Hur uppställningen i så fall skulle se ut vågar jag heller inte svara på, men ett tips är annars att exportera ut en SIE-fil från Administration och öppna i anteckningar på din dator. Då ser du hur det är uppställt. 😀 Ha en fin fredag och helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:07
Hejsan! Jag har en fakturamall som utgår från "Faktura silver" i mitt program. När jag väljer exempelvis engelska som språk på min kund + SEK som valuta får jag upp valutakoden på fakturan. Testa gärna detta i ditt program. Har ni en egenskapad mall, kan du testa att byta till en silvermall och se om det blir annorlunda då. Om du vill testa lite fram och tillbaka kan du göra det i ditt övningsbolag. Skulle det ändå vara så att ni har en helt egen mall finns det en ändring du kan göra för att lägga till så att valutakod alltid syns på fakturan. Då görs alltså inställningen för alla kunder. Läs mer om det här. Hör av dig om fler funderingar dyker upp. Ha en fin fredag och helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:39
Hejsan Anna! I tråden som du har hittat diskuteras även omvänd löneväxling, jag tror därför att det förvirrar lite mer än hjälper i detta läget. Fundera lite hur ni ska ha det, är det vanlig löneväxling eller omvänd löneväxling. En "vanlig" löneväxling kan vara ett vanligt bruttolöneavdrag (ex avdrag för pension). Avdraget görs på lön före skatt, alltså på bruttolönen. Vill ni att detta ska påverka semesterberäkningar, alltså att semester och andra tillägg beräknas på den lägre lönen - då ska ni använda funktionen i programmet. Det är svårt för oss att svara på vad som är rätt och fel i ert fall utan jag tänker att det beror på vilket avtal ni följer. Kontrollera gärna där och känner du att du behöver ytterligare stöd är mitt förslag att bolla med en lönekonsult. För att koppla tillbaka till din urpsrungsfråga "Hur har detta påverkat pensionsavsättningarna till dem det berör?" Hur ni har gjort avsättningarna utanför programmet kan vi inte svara på, men semestern och andra tillägg i programmet har beräknats på det lägre beloppet så länge ni har haft den inställningen. Kanske att någon duktig löneguru här i forumet har fler tips? 😊 Jag önskar dig en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:21
Hejsan! Tack för att du hör av dig till oss. Jag har tittat på ditt felmeddelande och det verkar som att anledningen till felet beror på att bokningen inte balanserar. Mer specifikt kontona 7510 och 2731. Vet du med dig att ni gjort någon justering kan du kontrollera detta och se om du lyckas lösa det. Jag kommer att skapa upp ett ärende hos oss där mina duktiga kollegor kontaktar dig för vidare felsökning, så kan du svara vid de tidpunkter som passar dig. Du får ett mejl inom kort. Jag önskar dig en fin fredag och trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:01
Hejsan! Om du använder någon av bankerna Danske Bank, Länsförsäkringar, SEB, Swedbank, Sparbankerna eller Nordea kan du kopiera transaktionerna och klistra in i ditt program. Det spelar ingen roll om det är samma datum, det går fint att klistra över ändå. Programmet söker efter fakturor/händelser och föreslår matchningar åt dig. 😀 Hör av dig om du har fler funderingar. Jag önskar dig en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
09:32
Hej Sofia! Vad roligt att du har börjat arbeta med våra program. Det låter som att du har kommit en bra bit på vägen och jag gillar verkligen att du vill automatisera flödet! Du tänker egentligen helt rätt, däremot har vi dessvärre inget stöd för att skicka löneutbetalningarna via bankkoppling med Swedbank. Det du beskriver funkar med bankerna SEB, Nordea, Handelsbanken och Danske bank och från vår sida är det ingen extra kostnad. Jag vågar inte svara för bankernas del, men jag tror att det är vanligast att du endast betalar för själva bankkopplingen och att det ingår i den kostnaden. Vi har ingen film som beskriver just detta flödet, men jag passar på att skicka vår spellista för Visma eEkonomi på YouTube som kanske kan hjälpa dig i framtiden. På samma kanal finns det även en spellista för Lön Smart. Varmt välkommen tillbaka om du har fler funderingar. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
09:15
Hej Peter! Jag är inte helt säkert på att jag har förstått hur du menar. Jag har själv inte hört denna lösning tidigare men jag ska göra mitt bästa för att förklara hur semestervillkor 30 funkar i vårt program. Kanske att det är någon annan användare här i forumet som har några tankar och idéer att dela med sig av? Semestervillkor 30 innebär att semesterersättning betalas ut direkt på varje lön, eller i samband med att en säsongsanställd slutar för perioden. Villkoret beräknas enligt procentregeln. Det kommer inte att beräknas några semesterdagar och du behöver inte ange någon semesterrätt för anställda som följer detta semestervillkor.
Beräkning av semesterersättning görs enligt denna formel för semestervillkor 30:
((Semestergrundande lön + Semestergrundande rörlig lön + Värdering av frånvarotimmar) * Semesterlön%) Som du märker kommer alltså denna semesterersättning att beräknas på det som den anställde har arbetat och betalas ut i pengar. Det räknas alltså inte upp några dagar och det räknas heller inte upp något mellan arbetspassen. Jag önskar dig en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-02-29
08:10
Hej igen! Tack för att du förtydligar. Vi har idag undertexter på svenska på de flesta av våra supportfilmer, jag ska se till att ordna att vi även uppdaterar så att du kan välja engelsk textning på eEkonomis supportfilmer. Vi har idag en film med engelsk undertext, men fler kommer inom kort! Jag tar även dina önskemål vidare och hoppas att vi kan släppa lite mer material framåt. Ett annat tips jag kan ge dig är att använda den skrivna hjälpen på engelska. Om du ställer in att du vill att ditt program ska vara på engelska så kommer den skrivna hjälpen automatiskt att ändras till engelska. Du hittar hjälpen vid frågetecknet högst upp i ditt program. Där finns bland annat jättebra skriven kom igång hjälp.
Du kan även använda vår AI-assistent i ditt program. Här kan du chatta och ställa de frågor du behöver. Chatten svarar dig på engelska. AI-assistenten hittar du i högermenyn i Visma eEkonomi enligt bild* nedan.
Skulle du vilja ha ytterligare hjälp och mer personlig hjälp går det även fint att boka en specialist hos oss som pratar engelska. Då kan ni gå igenom de delar du är intresserad av i programmet. Bokning sker via vår hemsida. Hör gärna av dig om du har fler funderingar. Annars önskar jag dig stort lycka till! /Ebba
*bild och plats korrigerad av moderator 240626
... Visa mer
2024-02-28
13:19
Hejsan! Tack för att du ställer din fråga i forumet. Du har helt rätt i att vi just nu inte erbjuder några filmer på engelska. Detta är dock något vi har tänkt på och vill gärna se till att fixa. Är det några specifika filmer som du önskar får du gärna skicka exakt vilka du menar. Annars ska jag se till att vi ser över vårt utbud för eEkonomi och om vi kan uppdatera det inom en snar framtid! Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2024-02-26
15:53
Hej igen!
Jag är ledsen att det upplevs så, och det är såklart inte alls vår mening! Att mejlet kom iväg så sent berodde på att vi kämpade både med att identifiera felet och in i det sista för att lösa det och få iväg utbetalningarna samma dag. För er som väntade utbetalning den 23:e hamnade det istället på den 26:e på grund av ett fel hos oss i utbetalningsfilen.
Felet är fixat och vi har vidtagit åtgärder för att förhindra att det kan hända i framtiden. Vi ber såklart om ursäkt för besväret.
Vi mejlade information om detta till en användare med rollen löneadministratör i Visma Lön Smart/Direkt på de berörda företagen. Vi har kikat på de kunder som du ligger upplagd på och vi har inte skickat till någon annan än dig eller dina kollegor på byrån. Som ett tillägg så undviker vi verkligen att höra av oss till era klienter. I detta fallet ansåg vi det som väldigt viktigt och därför kan det i andra fall ha slunkit med någon slutkund och de har isåfall fått samma mejl som du.
Om du vill att vi kontrollerar ett specifikt kundnummer kan du återkomma så tar vi kontakt med dig via mejl. /Ebba
... Visa mer
2024-02-26
11:47
Hej! Med anledning av felets betydelse valde vi att istället mejla alla berörda kunder. Trådar som är inaktuella eller inte längre hjälper någon rensar vi bort här i forumet. Felet är åtgärdat och utbetalningen ska ha skett idag. Vi ser allvarligt på felet och har vidtagit åtgärder för att förhindra liknande fel i framtiden. Hör gärna av dig vid fler funderingar, annars önskar jag dig en fin måndag! /Ebba
... Visa mer
2024-02-23
10:14
Hejsan! Jag förklarar gärna hur det kan funka i ditt eEkonomi. Exemplet nedan är om du får betalningen till ditt PayPal-konto. I eEkonomi kan du gå via Inställningar - Kassa och bankkonton och skapa upp ett konto för PayPal. Du går sedan till Kassa och Bankhändelser och väljer ditt PayPal-konto. På ditt PayPal-konto registrerar du en ny bankhändelse enligt följande: 1. Välj Ny bankhändelse för att registrera transaktionen. 2. Ange datumet då betalningen mottogs och eventuell referens. 3. Markera rutan för Utlandsbetalning. 4. Fyll i beloppet som PayPal dragit av i SEK under Belopp. 5. Välj valuta under menyn Utländskt belopp och valuta och fyll sedan i det mottagna beloppet i den valutan. 6. Om det finns någon avgift som PayPal har tagit ut, lägg till denna under Varav bankavgift Du matchar sedan denna händelse mot din faktura. Gör du en överföring mellan ditt PayPal-konto på banken till ditt företagskort så matchar du sedan den händelsen du får in via ditt kontoutdrag mot ditt PayPal-konto. Det går även att göra manuella konteringar för att bokföra detta, men jag tror att detta skulle funka bra för er! 😀 Hör gärna av dig vid funderingar. /Ebba
... Visa mer
2024-02-23
09:38
Hej Sofie! Tack för att du förtydligar ditt önskemål. Du är inne på rätt spår i att det inte är möjligt. Attestanterna kan endast attestera och inte göra någon uppföljning i Visma Lön Anställd. Vill du ändra behörigheter går det att lägga dem som administratörer för Visma Lön Anställd, men då försvinner istället själva attesteringsfunktionen. Hör gärna av dig om du har fler funderingar. Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-02-23
09:10
Hejsan! Vad roligt att du är nyfiken på Visma Lön Smart. Slå oss gärna en pling på 0470-70 61 00 så kan vi berätta mer. Det finns även information på vår hemsida här. Annars skulle jag säga att de stora skillnaderna som vi idag har i Lön 600 men inte i Lön Smart är: -Arbetstidsförkortning/arbetstidskonto -Automatisk beräkning av retroaktiva löner -Rapportering till SCB, Svenskt näringsliv, Byggnads och Collectum -%-fördelning på projekt och resultatenhet (bokföring) -Nettosemesterdagar -Semesteravtal för Teknikavtalet Metall och Detaljhandelsavtalet Men precis som Christel säger så utvecklas programmet hela tiden och vi kommer med nyheter titt som tätt. Prenumerera gärna på nyhetsfliken här i forumet för att hålla dig uppdaterad! 😀 Hör gärna av dig om du har fler funderingar. Jag önskar dig en fin helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2024-02-23
08:13
Hejsan @Tibor B! Tack för att du tar dig tiden att framföra detta. Vi vill gärna veta mer om önskemålet och en kollega till mig kommer att ta kontakt med din inom kort. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2024-02-20
12:47
1Gilla
Hej @Khedron Wilk och tack för dina funderingar!
Idag använder vi vår skrivna hjälp som datakälla samt även vårt egenskrivna material här på forumet. Vi utforskar även möjligheten att använda ännu mer material från forumet. Vi använder alltså språkmodeller i bakgrunden, men AI-assistenten baserar endast sina svar beroende på den kunskap som vi gett den.
Vi uppskattar verkligen att du delar dina tankar. Jag förstår helt hur du tänker! Just vår AI-assistent är ett separat projekt från vår produktutvecklingsavdelning, och vi har olika avdelningar som jobbar med olika initiativ på företaget. Vi har massor av härliga planer för eEkonomi under året som jag hoppas kommer kunna underlätta ditt arbete.
Roligt att du ändå verkar vara positivt inställd till tekniken. Har du själv testat några AI-verktyg under året som har kunnat hjälpa dig i ditt arbete? /Ebba
... Visa mer
2024-02-20
07:40
Hejsan! Precis som Khedron skriver har vi inte haft någon generell driftstörning kring programmet. Jag hoppas att det löste sig för dig redan igår men om det inte gjorde det kan du fundera på följande: När kunde du logga in senast? Har du bytt lösenord? Om det står att inloggningsuppgifter är fel kan du i inloggningsrutan välja att byta lösenord. Om det inte är relaterat till inloggningsuppgifter kan det bero på webbläsaren. Då kan du testa att rensa cache i din webbläsare eller testa att logga in via en annan webbläsare. Om du fortsatt inte kommer vidare vill vi gärna hjälpa dig över telefon istället så att vi kan se vad som blir tokigt. Ring när det passar dig under dagen. Jag önskar dig en fin tisdag! /Ebba
... Visa mer
2024-02-19
13:27
In och kika i vår diskussionstråd kring AI inom branschen och dela gärna med dig av dina tankar!
... Visa mer
2024-02-19
11:54
1Gilla
Hur förändrar AI bokförings- och redovisningsbranschen?
Artificiell intelligens, AI, är inte en nyhet i teknikvärlden men den ger oss ständigt nya verktyg som ändrar spelplanen inom de flesta yrken, inte minst inom bokföring och redovisningbranschen. Vi har sett snabba framsteg inom AI senaste året, men än så länge är informationen om teknikens påverkan på redovisningsbranschen ganska begränsad.
En nyligen genomförd undersökning i USA lyfter intressanta insikter gällande AI inom redovisning. För att låna ord från ett citat i undersökningen "AI kommer inte att ersätta redovisningskonsulter. Redovisningskonsulter som är utbildade i AI kommer att ersätta andra redovisningskonsulter." Ett spännande citat som säkert går att applicera inom många yrken framåt. AI kan ofta ersätta arbetsuppgifter som är repetitiva och som många kan anse som “tråkiga”. Företag eller redovisningskonsulter som lär sig att hantera AI kommer därför troligtvis att hinna med mer och ta sig an fler kunder än de som inte anammar tekniken.
Möjligheter och utmaningar med AI inom Redovisning
Visst är ämnet spännande? Därför vill vi dra igång en diskussionstråd gällande bokföring och AI inom redovisningsbranschen. Så att ni, våra kunder, kan diskutera ämnet med varandra. Lämna dina tankar nedan.
Hur tror ni att AI kommer att påverka er roll inom bokföring och redovisning?
Vilka är era åsikter och förväntningar på AI?
Vilka möjligheter och oro väcker det?
Använder ni AI idag inom era arbetsflöden?
AI-assistenten i eEkonomi - din nya hjälpreda
Vårt senaste initiativ inom AI är AI-assistenten i eEkonomi. Vi använder oss av generativ AI där assistenten kan besvara frågor likt en supportagent. Vår främsta anledning till detta initiativ är för att du som kund ska kunna få rätt hjälp, direkt när du behöver, under dygnets alla timmar. Assistenten hjälper dig kring programfrågor i dagsläget.
... Visa mer
2024-02-14
09:16
Hej Khedron! Tack för dina tankar. Du har helt rätt angående dina punkter. Gällande nummer 4 så har vi, som nämnt ovan i tråden, datan sparade på olika ställen (även bildunderlag). Precis som du säger är det i dagsläget fortfarande ett krav att spara allt i sin originalform redan innan det läggs in i eEkonomi. Detta är dock faktiskt något som kan komma att ändras redan till 1:a juli. Regeringen har lagt fram ett förslag att avskaffa krav på bevarande av pappersmaterial. Hur eller om den förändringen skulle bli i eEkonomi kan vi idag inte svara på, men vi kommer att uppdatera er via nyhetesfliken i eEkonomi om det blir aktuellt. 😀 Ha en härlig onsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-02-14
09:09
Hej igen! Tack för att du förtydligar. Då förstår jag mer ditt resonemang och jag för detta vidare som ett önskemål att kunna ta en smidig backup på bildunderlag. Som Kedron nämner längre ner i tråden så behöver du i dagsläget även spara alla bildunderlag i sitt original utanför eEkonomi redan innan det läggs över i programmet. SIE-filer som innehåller din bokföringsdata kan du exportera ut via Import och export i eEkonomi och spara på en annan plats. Då har du gjort allt du kan och riskerar inte att bryta mot några regler! 😁 Hör gärna av dig om fler funderingar dyker upp framöver. Ha en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-02-13
08:07
Hejsan! Du har helt rätt i att stegen just när du samarbetar med en byrå är lite annorlunda. Jag tar vidare denna feedbacken internt och hoppas att vi kan göra det ännu mer tydligt vad som händer beroende på vad du väljer. Skönt och höra att du fick bra hjälp via supporten! Du är också helt inne på rätt spår att det inte finns något standardiserat format där andra program kan läsa in din backup. Eftersom vi har backupen sparad på flera olika ställen så hjälper vi gärna till att återställa om något händer (exempelvis att man av misstag råkat återställa sitt program). Vid en sådan återställning följer alltså allt med, inklusive unika företagsinställningar och bildunderlag. Förstår jag dig rätt att du hade velat ha en sådan backup för att själv läsa in i eEkonomi om du råkar återställa programmet? Utveckla annars gärna så kan jag ta det vidare också. 😀 Ha det gott så hörs vi! /Ebba
... Visa mer
2024-02-09
11:53
Hejsan! Tusen tack för att du är uppmärksam och säger till. Du har helt rätt och jag uppdaterar vårt tips direkt! 😀 Jag önskar dig en fantastisk helg när det är dags. /Ebba
... Visa mer
2024-02-07
16:24
Hejsan! Tack för ditt inlägg. Vi plockade bort bilden du bifogade men håller givetvis med dig om att det inte är roligt när sådant sprids i grupper för våra produkter. Dessa typer av grupper kan skapas av vem som helst och vi kan ju hoppas att administratören hänger här i forumet och ser ditt inlägg. 😀 /Ebba
... Visa mer
2024-02-07
14:02
Hej igen! Angående egna backup möjligheter i eEkonomi är jag nyfiken mer på hur du menar. Utveckla gärna för att hjälpa oss att förstå, så lovar jag att ta det vidare som ett önskemål. Idag kan du exempelvis exportera ut SIE-filer, alla register och olika rapporter. Om du själv lyckas nollställa ditt företag (dock är det nästan omöjligt att göra av misstag, då du måste bekräfta i flera steg) så kan vi även återställa informationen om det behövs. Om ditt konto mot förmodan skulle bli kapat så har vi även då möjligheter att återställa bildunderlagen samt databasen. Vi har alltså hängslen och livremmar så det räcker. 😀 Hoppas att du har fått svar på dina frågor. Återkom gärna annars. /Ebba
... Visa mer
2024-01-30
11:02
Hejsan! Ursäkta att ert svar har dröjt något. Jag har försökt se om vi kan dela med oss av ytterligare information än den som getts ovan. Av många olika skäl kan vi inte avslöja allt om vårt säkerhetsarbete, men jag kan lova er att vi jobbar stenhårt med frågan. Några exempel på hur vi skyddar er information mot nätattacker:
Vi genomför säkerhetsgranskningar och penetrationstester med både interna och externa experter.
Lösenord lagras aldrig i klartext utan är alltid hashade och saltade. Det betyder att inte ens vi kan ta reda på ditt lösenord. Förlorar du ditt lösenord, måste du generera ett nytt.
Tjänsterna kommunicerar via en krypterad anslutning.
Tjänsterna är testade för att klara vanligt förekommande attacker som till exempel SQLi, XSS, CSRF, session hijacking med flera. För ytterligare information kan ni läsa mer på vår hemsida. Jag kommer att undersöka ytterligare kring det här med backup både på bildunderlag och i programmet om vi har ytterligare information att dela med oss av. Vi återkommer angående detta så fort vi kan. Ha en fin vecka och återkoppla gärna om fler funderingar dyker upp. /Ebba
... Visa mer
2024-01-29
10:18
Hej @MatsEngström! Jag är ledsen att du är missnöjd över rapportfunktionaliteten i programmet. Stort tack för att du tar dig tiden att förklara dina idéer och tankar. Jag tar såklart detta vidare internt. Har du ytterligare idéer och förbättringsförlsag i framtiden uppskattar vi om du går direkt via programmet - knappen Feedback och förslag. Ha en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2024-01-29
10:10
Hej Mats! Vi är måna om att hjälpa dig och skulle självklart inte missförstå med mening. Om vi inte har en färdig lösning på det du vill ha direkt, så kommer vi alltid att försöka göra vårt bästa för att komma med knep som tar dig så nära ditt mål som möjligt. Utveckla din frågeställning om du fortsatt anser att vi inte har förstått dig tillräckligt. Jag har sett i en annan tråd du har startat att du är missnöjd med våra rapporter och sorteringsalternativ. Jag uppskattar verkligen din ärliga feedback och ditt engagemang. Jag tar detta vidare internt och hoppas givetvis att vi kan förbättra detta i framtiden. Jag vill även uppmuntra dig att lämna dina tankar som feedback direkt i programmet, som min kollega Tinna nämner ovan. Ha en fin vecka! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2024-01-24
08:20
Hej @Patrik76! Systemet tar inte automatiskt upp detta utan förändringen behöver du fylla i själv. Vilket av fälten vågar jag tyvärr inte svara på. Kanske att vi har någon medlem här i forumet som har riktigt bra koll på detta? 😊 Om du inte blir hjälpt här i forumet rekommenderar jag dig istället att ta hjälp av en expert inom området för att inte riskera att det blir fel. Ha en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2024-01-22
14:09
1Gilla
Avskaffat krav på bevarande av pappersmaterial
Tidigare var företag tvungna att hålla kvar vid räkenskapsinformation i sin originalform under drygt tre år, även om samma information finns sparad digitalt. Med den uppdaterade bokföringslagen blir det här till historia. Förändringen innebär nämligen att du endast behöver spara papper och räkenskapsinformation tills det har överförts digitalt.
Tänk vad skönt att slippa allt papper och istället bara ha en ren och tjusig digital ordning. 😀
Nya kvittolagen 1 juli »
Läs mer på regeringens hemsida.
... Visa mer
2024-01-22
07:38
Hej! Till dig som prenumererar på fliken Driftinfo här i Visma Lön Smart, vill jag meddela att Visma Lön i forumet flyttar till ett gemensamt område för lön, Lönehantering. Inom kort kommer vi att dra ned rullgardinen för kategorin Visma Lön Smart här i forumet. Alla frågor, artiklar, kända fel och driftinfo hanteras som vanligt i den nya kategorin Lönehantering istället.
Så här prenumererar du i det nya området 1. Välj fliken du är intresserad av. 2. Välj ditt program eller tjänst. 3. Välj prenumerera.
Hoppas att du ska gillar vår nya förändring. /Forumgänget
... Visa mer
2024-01-22
07:37
Hej! Till dig som prenumererar på fliken Kända fel här i Visma Lön Smart, vill jag meddela att Visma Lön i forumet flyttar till ett gemensamt område för lön, Lönehantering. Inom kort kommer vi att dra ned rullgardinen för kategorin Visma Lön Smart här i forumet. Alla frågor, artiklar, kända fel och driftinfo hanteras som vanligt i den nya kategorin Lönehantering istället.
Så här prenumererar du i det nya området 1. Välj fliken du är intresserad av. 2. Välj ditt program eller tjänst. 3. Välj prenumerera.
Hoppas att du ska gillar vår nya förändring. /Forumgänget
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön Anställd
-
Lön Smart
2024-01-22
07:29
Hej! Till dig som prenumererar på fliken Driftinfo här i Visma Lön vill jag meddela att Visma Lön i forumet flyttar till ett gemensamt område för lön, Lönehantering. Inom kort kommer vi att dra ned rullgardinen för kategorin Visma Lön här i forumet. Alla frågor, artiklar, kända fel och driftinfo hanteras som vanligt i den nya kategorin Lönehantering istället.
Så här prenumererar du i det nya området 1. Välj fliken du är intresserad av. 2. Välj ditt program eller tjänst. 3. Välj prenumerera.
Hoppas att du ska gillar vår nya förändring. /Forumgänget
... Visa mer
2024-01-22
07:27
Hej! Till dig som prenumererar på fliken Kända fel här i Visma Lön vill jag meddela att Visma Lön i forumet flyttar till ett gemensamt område för lön, Lönehantering. Inom kort kommer vi att dra ned rullgardinen för kategorin Visma Lön här i forumet. Alla frågor, artiklar, kända fel och driftinfo hanteras som vanligt i den nya kategorin Lönehantering istället.
Så här prenumererar du i det nya området 1. Välj fliken du är intresserad av. 2. Välj ditt program eller tjänst. 3. Välj prenumerera.
Hoppas att du ska gillar vår nya förändring. /Forumgänget
... Visa mer
2024-01-19
09:29
Visma Lön Smart i forumet flyttar till ett gemensamt område för lön, Lönehantering. I Lönehantering samlas frågor kring Visma Lön Smart, lönehantering, Visma Lön 300/600 och smarta tilläggstjänster. Inom kort kommer vi alltså att dra ned rullgardinen för kategorin Visma Lön Smart här i forumet. Alla frågor och artiklar hanteras precis som vanligt i den nya kategorin Lönehantering istället.
I det nya området sorterar vi programmen med hjälp av taggar för att du ska kunna välja precis vad du vill följa, läsa eller prenumerera på.
Vill du få mejlaviseringar kring nyheter eller användartips i ditt program rekommenderar jag dig att gå in i den nya kategorin och välja att prenumerera på ditt program. Du väljer flik och vilket program - prenumerera på etikett.
Hoppas att du ska gillar vår nya förändring! /Forumgänget
... Visa mer
2024-01-19
09:25
Visma Lön Smart i forumet flyttar till ett gemensamt område för lön, Lönehantering. I Lönehantering samlas frågor kring Visma Lön Smart, lönehantering, Visma Lön 300/600 och smarta tilläggstjänster. Inom kort kommer vi alltså att dra ned rullgardinen för kategorin Visma Lön Smart här i forumet. Alla frågor och artiklar hanteras precis som vanligt i den nya kategorin Lönehantering istället.
I det nya området sorterar vi programmen med hjälp av taggar för att du ska kunna välja precis vad du vill följa, läsa eller prenumerera på.
Vill du få mejlaviseringar kring nyheter eller användartips i ditt program rekommenderar jag dig att gå in i den nya kategorin och välja att prenumerera på ditt program. Du väljer flik och vilket program - prenumerera på etikett.
Hoppas att du ska gillar vår nya förändring! /Forumgänget
... Visa mer
Etiketter:
2024-01-19
09:18
Visma Lön i forumet flyttar till ett gemensamt område för lön, Lönehantering. I Lönehantering samlas frågor kring Visma Lön 300/600, Visma Lön Smart, lönehantering och smarta tilläggstjänster. Inom kort kommer vi alltså att dra ned rullgardinen för kategorin Visma Lön här i forumet. Alla frågor och artiklar hanteras precis som vanligt i den nya kategorin Lönehantering istället.
I det nya området sorterar vi programmen med hjälp av taggar för att du ska kunna välja precis vad du vill följa, läsa eller prenumerera på.
Vill du få mejlaviseringar kring nyheter eller användartips i ditt program rekommenderar jag dig att gå in i den nya kategorin och välja att prenumerera på ditt program. Du väljer flik och vilket program - prenumerera på etikett.
Hoppas att du ska gillar vår nya förändring! /Forumgänget
... Visa mer
2024-01-19
09:14
Visma Lön i forumet flyttar till ett gemensamt område för lön, Lönehantering. I Lönehantering samlas frågor kring Visma Lön 300/600, Visma Lön Smart, lönehantering och smarta tilläggstjänster. Inom kort kommer vi alltså att dra ned rullgardinen för kategorin Visma Lön här i forumet. Alla frågor och artiklar hanteras precis som vanligt i den nya kategorin Lönehantering istället.
I det nya området sorterar vi programmen med hjälp av taggar för att du ska kunna välja precis vad du vill följa, läsa eller prenumerera på.
Vill du få mejlaviseringar kring nyheter eller användartips i ditt program rekommenderar jag dig att gå in i den nya kategorin och välja att prenumerera på ditt program. Du väljer flik och vilket program - prenumerera på etikett.
Hoppas att du ska gillar vår nya förändring! /Forumgänget
... Visa mer
Etiketter:
2024-01-15
13:22
Hejsan och tack för att du meddelade oss! Vårt forumverktyg hade precis en liten fördröjning men det ska vara löst nu. Jag plockar bort några av svaren för att det inte ska ligga dubbelt.😁 /Ebba
... Visa mer
2024-01-15
09:53
Hej @Linamoden
Kontrollera hur det ser ut under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar.
Du måste nästan ha klickat i "t om dag i månaden"?
Hos mig ser det ut så här och då blir det hela månader:
Återkom och berätta lite mer så hjälps vi åt.
/Ebba
... Visa mer
2024-01-15
09:47
1Gilla
Hej igen! Ursäkta att jag uttryckte mig lite klumpigt. Funktionen är precis som vi vill ha den och det finns ingen plan att det ska krävas i framtiden. 😀 /Ebba
... Visa mer
2024-01-12
14:27
1Gilla
Hejsan! Ursäkta att ditt svar har dröjt, jag ska göra mitt bästa för att förklara flödet för dig.
För att aktivera ert företag mot Kivra krävs det att ni fyller i organisationsnummer, företagsnamn och e-postadress. I samband med denna aktivering behöver ni godkänna våra och våra underleverantörers villkor.
För närvarande kan vi utföra en kontroll via e-post, vilket innebär att personnummer inte behöver fyllas i för att kunna skicka till Kivra. Denna kontroll och funktionen "Hämta adress" i eEkonomi möjliggörs genom Bisnode, där namn, adress och personnummer/organisationsnummer hämtas. Informationen sparas och samtidigt görs en kontroll mot Kivra för att verifiera om kunden har en brevlåda där. Om de har det, kommer alternativet för utskrift att föreslås för denna kund. Återkom om du har ytterligare funderingar. Ha en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2024-01-12
09:13
Hejsan! Jag kommer att mejla dig angående att du har problem att nå vår support, det ska vi självklart reda ut. För att komma vidare rekommenderar jag dig att ta en säkerhetskopia och en systemsäkerhetskopia av ditt program. Sedan gör du en avinstallation av programmet. När det är klart kör du helt enkelt installationsfilen på nytt.
Installation på server 1. Dubbelklicka på filen som du har laddat ner. 2. Följ stegen i installationsguiden.
3. Svara Ja på frågan om programmet ska användas i nätverk. 4. Välj Nästa och sedan Installera för att slutföra installationen. 5. Starta om datorn. Programmet är nu installerat på din server och du kan fortsätta med installationen på arbetsplatserna. Återkom gärna om du har fler funderingar. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-12
08:44
Hej Ludvig! Tack för din fråga. Om du menar att ni vill koppla ihop det som en integration till programmet krävs det ett tillägg på er licens (API). Jag har mejlat dig eftersom jag inte kan se ditt kundnummer, så vi kan fortsätta konversationen där om du vill ha hjälp med det. Det går även fint att ringa till vår försäljning och få hjälp med det tillägget. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-07
20:33
Hejsan! Tack för din fråga. I Visma Lön 300/600 kan du ha olika löneperioder för arbetare och tjänstemän när det gäller månadslön. Det finns endast en inställning för löneperiod tjänstemän respektive arbetare, vilket gör att svaret på din fråga blir nej. Jag testade lite fram och tillbaka genom att ändra utbetalningsdatum på uppskapade lönekörningar för att se om det fanns en lösning, men jag tycker att det blir tokigt med avvikelseperioden. Hör gärna av dig vid fler funderingar. Ha en fin kväll! /Ebba
... Visa mer
2024-01-07
20:12
Hej Tomas! Alla som arbetar i Lön 300 måste finnas upplagda som användare för att kunna logga in i programmet. Detta för att skydda de uppgifter som finns i löneprogrammet. Jag gissar på att du lyckas logga in vid första inloggning men att du sedan får upp en ruta för inloggning till digitala tjänster.
Detta fönster dyker upp för att programmet ska kunna synkronisera mot Min lön/ Kivra eller Visma Lön Anställd om ni har det aktiverat. Om rutan fortsätter dyka upp i ditt program beror det troligtvis på att du fyller i fel inloggningsuppgifter. Inloggningsuppgifterna du har här är samma som till Visma Online. Får du inte till det kan du testa logga in via vår hemsida - Mina tjänster och klicka glömt lösenord om du behöver uppdatera ditt lösenord. Nu gjorde jag endast en gissning och kanske är helt ute och cyklar angående vilken behörighet du menar. Återkom annars med lite mer info om jag inte prickat rätt! 😀 Ha en fin kväll! /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
13:46
Hejsan! Vad tråkigt att höra att du har problem med eEkonomi. De senaste veckorna har vi haft vissa enskilda kunder som har haft problem runt nattetid med att logga in i eEkonomi. Här jobbar vi stenhårt för att få bort den driftstörningen och släppte senast igår en fix för detta. Vi har haft ytterligare en generell driftstörning pågående nu gällande att bankhändelser läses in med en fördröjning och jag förstår att detta i kombo upplevs mycket. Vi är givetvis ledsna för det och gör allt vi kan för att åtgärda detta. Du behöver inte oroa dig att programmet är felaktigt eller att arbetsgivardeklarationen skulle orsaka problem i ditt program. Det som vi har haft är alltså att vissa upplever problem med inloggning nattetid och fördröjda bankhändelser. Det låter inte som att ditt problem har blivit löst av fixen igår, därför vill jag gärna att du kontaktar oss via telefon så att vi kan reda ut vad som hänt just dig. Ha en fin eftermiddag. /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
13:19
Hejsan Sofia! Jag ser att vi hade fått en fråga av dig angående detta redan i oktober och jag ber verkligen om ursäkt att det missats. Min kollega Joachim har nu svarat dig i den tråden. Som du kommer se har vi dessvärre inget stöd för detta utan det behöver skötas manuellt. Jag önskar dig en fin eftermiddag. /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
13:01
Hejsan! Tack för att du ställer frågan i forumet. Du ändrar adressen inne i Deklaration och årsredovisning. Klicka på de tre prickarna uppe i ditt program och välj Underhåll - Företagsuppgifter. När du sedan sparat ska du se att det slår igenom på dina blanketter! 😀 Varmt välkommen tillbaka om du har fler frågor. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
08:01
2 Gillar
Godmorgon! Jag har nu fått besked att detta är något som är med i planerna framåt men att vi inte har något datum att ge än. Ha en härlig torsdag! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
07:31
Hejsan! Tack för din fråga. Det går inte att ändra nummerserie i eEkonomi om du redan har skapat fakturor i ditt program, vilket jag misstänker att du har. Har du inte skapat några fakturor finns en beskrivning här. Varmt välkommen tillbaka om du har fler funderingar. Ha en fin dag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
06:59
Hejsan! Varmt välkommen som ny forummedlem. Angående din fråga gällande typen av lönekörning så spelar det ingen roll i ditt fall. Detta eftersom friskvård inte påverkar semester eller andra beräkningar som betalas ut vid en slutlön. Därför går det bra att slå ihop med slutlön om du vill men det väljer ni själva vad som är smidigast. Du kommer behöva skapa ett nytt räkenskapsår. Detta eftersom att utbetalningen sker under 2024 och behöver bokföras då. Det går bra att lägga in själva kostnaden på 2023 om ni vill att den ska påverka 2023. Det går att använda ett balanskonto som exempelvis 2820 löneskuld som motkonto till kostnaden.
2820 Kredit 7699 Debet
Utbetalningen i 2024 bokförs sedan mot konto 2820.
1930 Kredit 2820 Debet Hoppas att du är med på hur jag menar. Annars är det bara att återkomma med dina följdfrågor. Ha en härlig torsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
06:56
Hej! Tack för att du ställer frågan i vårt forum. Jag misstänker att de anställda har slutat under året och att programmet tar hänsyn till att de tidigare varit Fora-anslutna. Det går att säga till programmet att inte ta hänsyn till tidigare anslutning vid rapportering genom att gå in på den anställde det gäller. Gå via Personal - Anställda, och välj en anställd det gäller. Klicka på Personalhistorik - Justering. Här kan du bocka i/ur de olika förändringarna som skett under året för att programmet inte ska ta hänsyn till detta nu vid rapportering. Kika om detta funkar för dig och återkom gärna vid fler funderingar. Ha en fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
16:59
1Gilla
Hejsan! Jag ska höra mig för internt om detta är något som är inplanerat inom närtid. Om ni vill pusha ytterligare får ni gärna gå in i programmet och klicka på Feedback och förslag för att lämna det som en idé. Jag återkommer så fort jag har fått återkoppling. Ha det fint tills dess! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
15:20
Hejsan! Det låter som att det var någon fördröjning där över helgen mellan banken och vårt program. Exakt vad som hänt vågar jag inte svara på men skönt att du fick in transaktionen tillslut. Du behöver inte oroa dig att det är något tokigt här utan det ska bokföras på det datum som pengarna drogs, vilket är 29:e december. Det gör alltså inget att du bokför detta nu i efterhand. 😀 Jag hoppas att jag tolkade din fråga rätt, annars är det bara att återkomma! Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
13:44
Hej! Tråkigt att höra att inte programmet funkar som det ska för dig. Ingen förändring eller driftstörning har skett specifikt för eEkonomi fakturering som skulle kunna påverka det du beskriver. Testa gärna att rensa din webbläsare från cookies eller att prova en annan webbläsare. Kontrollera även att din nätverksanslutning är stabil. Om inget av detta hjälper så vill vi gärna kika på det tillsammans med dig via telefon för att kunna fastställa vad som är fel. Kontakta oss när det passar dig, nummer och öppettider finns på vår hemsida. Ha en fin onsdag så håller jag tummarna att det löser sig snabbt! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
11:25
1Gilla
Hej Maria! Tack för att du ställer frågan i forumet. För att gå vidare just nu behöver du skapa upp ditt nya räkenskapsår för 2024. Du gör det via Inställningar - Räkenskapsår och IB. Vi har rapporterat detta vidare att programmet bör ställa dig frågan direkt om du vill skapa ditt nya bokföringsår, när du gör arbetsgivardeklarationen på ett räkenskapsår som inte finns. Förhoppningsvis fixas det snart! 😀 Hör gärna av dig vid fler funderingar. Jag önskar dig en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
10:29
Hejsan! Tack för ditt inlägg. Jag rapporterar detta vidare direkt och vi kommer återkoppla så fort vi har ett svar. Ha en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
10:22
Hejsan!
Varmt välkommen som ny forummedlem. När jag tittar på ditt kundnummer kan jag se att du har valt kontantmetoden som bokföringsmetod i programmet. Kontantmetoden innebär att du väntar med att bokföra en faktura tills den dag du betalar den. Du kan fortfarande registrera fakturan i programmet innan den är betald.
Det innebär alltså att du fick ett verifikationsnummer för de fyra inbetalningar du gjorde igår eftersom du registrerade betalningarna. De nya fakturorna du skapade ligger helt rätt i ditt program och kommer att få ett verifikationsnummer så fort du registrerar dem som betalda. Vill du istället att fakturorna ska bokföras vid registrering är det faktureringsmetoden du ska använda som bokföringsmetod. Faktureringsmetoden innebär att du alltid bokför fakturorna på fakturadatumet, trots att betalning görs vid ett senare tillfälle. Kundfakturorna bokförs mot kundfordringar och leverantörsfakturorna mot leverantörsskulder. När betalningen görs dras kundfordran/leverantörsskulden bort från balansräkningen. Hör gärna av dig om du har fler funderingar. /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
10:06
Hejsan! Tack för din fråga. Jag ville bara hoppa in här och säga att vi inte har glömt bort dig. Vi håller på att undersöka internt och återkommer så fort vi har ett svar. Ha det fint så hörs vi snart igen. /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
09:36
Oj förlåt det var slarvigt av mig, jag läste nog frågan lite snabbt. Snyggt jobbat att du löste felet själv och tack för att du återkopplade! Bara hör av dig om fler frågor dyker upp. /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
09:12
1Gilla
Hejsan Anna! Tack för din fråga. Jag har testat lite fram och tillbaka i mitt program och märker att jag får samma utfall som dig om jag inte väljer en period innan jag skapar rapporten. Det går alltså att skapa rapporten utan att välja period men då blir inte datumen för föregående års värden helt korrekt. Jag ska rapportera detta vidare internt. När jag väljer 2023 som period så får jag med hela föregående räkenskapsår på båda rapporterna.
Så här blir rapporten:
Vill du testa att detta funkar för dig också? Återkoppla gärna! 😃 Ha en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
08:35
1Gilla
Hej igen Jovan! Jag har själv inte svaret på varför det är rent tekniskt möjligt men jag kommer att ta det vidare internt och återkoppla till dig så fort jag kan. Ha det fint tills dess! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
08:28
Hejsan och gott nytt år! Tack för din fråga. För att kunna skicka faktura via Kivra krävs det att du har lagt in antingen e-postadress eller personnummer på din medlem. Jag misstänker att det som har hänt här är att de registrerat hans frus mejladress för hans medlemsskap hos er, och att ni inte har lagt in ett personnummer i eEkonomi. Om detta stämmer är det enkelt att bara byta e-post, så ska du se att fakturan kommer till hans digitala låda framöver! 😀 Jag ser att du skapat denna tråd dubbelt och jag kommer att plocka bort den andra tråden så fortsätter vi här. 🤗 Hör gärna av dig när du har kikat hur det ser ut och återkom om du inte får det att fungera. Ha en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
08:15
Hej Lars! På grund av GDPR gör vi rensningar av medlemsregistret varje månad för de som inte har varit inloggade de senaste två åren. Det stämmer att ditt (vad jag gissar) gamla konto inte har varit inloggat de senaste två åren. Vid det senaste utskicket, som gjordes den 8:e december, skickades ett informationsmejl till dig via en annan mejladress än den du använder på användaren @lars_r. Det är alltså inte samma mejladress som du använder på @lars_r-användaren. Av säkerhetsskäl skriver jag inte ut detaljer om ditt gamla konto eller mejladress, men om du vill att jag skickar dina kontodetaljer till dig så att du själv kan undersöka det, gör jag gärna det via mejl. Ha det fint så hörs vi! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
07:52
Hej igen! Jag vill be om ursäkt att ditt svar har dröjt nu över jul och nyår. Hoppas att du har haft det bra. Det går att lägga in kvitto även i Tid Smart:
Välj Tid & kvitton - Kvitton.
Ladda upp kvittot. Du kan antingen dra och släppa en fil (bild eller pdf) eller klicka i rutan för att välja en fil.
Om du registrerar ett kvitto i mobilen har du möjlighet att ta ett foto på kvittot.
Klicka på Registrera för att registrera utlägget.
Fyll i uppgifterna för utlägget. De fält du kan fylla i förklaras nedan.
Klicka på Skicka för att skicka utlägget till den attestansvarige.
Om du har eget attestansvar sparar du kvittot genom att klicka på Attestera. Jag hoppas att jag har tolkat din fråga rätt. Om du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma eller att ringa in till vår programsupport via telefon. Ha en härlig onsdag! /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
14:20
1Gilla
Hejsan! Jag vill bara hoppa in här och säga att vi har sett din fråga och håller på att undersöka internt. Återkommer så fort vi har ett svar. Om vi inte hörs senare under dagen önskar jag dig en riktigt god jul! /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
14:17
Tack för att du förklarade lite tydligare. Jag tänkte inte riktigt på att beskrivningen skulle ut mot kund utan att det var för dig. Jag tar med mig din feedback! Jag är ledsen att upplevelsen är så vad det gäller att skicka in förslag. Jag vill bara att du ska veta att alla förslag vi får in utvärderas och övervägs. Desto fler förslag av samma sort desto större chans är det att vi genomför. Vi är enormt tacksamma för alla typer av förslag vi får in, för det betyder att vi i slutändan kan göra det bästa programmet för er. Vi önskar givetvis att vi hade möjlighet att återkoppla gällande allt men tyvärr funkar inte det som det ser ut idag. /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
14:11
Hejsan! Tack för att du ställer frågan i vårt forum. Jag rekommenderar dig att skapa detta som en manuell verifikation via Bokföring - Verifikationer. Här kan du i din verifikation välja att koppla bildunderlaget som finns. Detta betyder alltså att du kan välja vilket konto du vill. I vår större variant av programmet, eEkonomi Pro har vi funktionen att du kan välja att betala med "annat konto", men genom att göra enligt min instruktion ovan får du samma utfall i slutändan! 😀 Hör av dig om du har fler funderingar. Jag önskar dig en god jul och ett gott nytt år! 🎅 /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
13:44
1Gilla
Hi! Thank you for your question. We've seen a few customers accidentally put in the wrong date on the auditor's sign-off. Now, we're not exactly sure what error message pops up for you, but if you've slipped in a date, you'll probably see a message "Information on the signing of the auditor's report is missing." To fix this, just head over to Upprätta årsredovisning - Underskrifter - Revisorspåteckning and wipe out that date. Once you do that, the error message should go away and hopefully this was the issue for you. Regarding your second question, it is difficult to answer exactly what might be wrong. But if it is the first year and a share capital deposit has been recorded during the year, then you need to go to maintenance and fill in the "datum för grundande" . A box will appear under the column for Aktiekapital för förändringar i eget kapital for you to fill in. Take a look and see if this helps you out. Otherwise, feel free to get back to us and we can try again. I wish you a Merry Christmas and a Happy New Year! /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
13:04
Hejsan! Tack för din fråga. Jag har undersökt det lite djupare nu och vi har tyvärr inte en sådan funktion att du kan tidsinställa en prislista eller kampanj. Jag kommer inte heller på ett bättre sätt än vad det redan låter som att ni gör via prisinläsning. Kanske någon annan superanvändare i Administration som har ett grymt tips? 😁 /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
12:57
Hej igen!
Jag förstår att det kan vara förvirrande när det finns skillnader mellan versionerna. Vår Pro-variant är vår mest avancerade version av eEkonomi, och där tillkommer en hel del funktioner. Om du istället aktiverar ett samarbete med din kund kommer du också att loggas in i Pro när du öppnar kunden, istället för att använda ett separat inlogg som dessutom är i Smart. 😀
Jag ber om ursäkt för att jag inte tänkte på att nämna kontantmetoden. Där har vi ingen workaround eftersom det inte sker någon uppbokning mot 1510/2440. Du får göra en manuell verifikation i efterhand med justeringen ni vill göra. Om du önskar se detta som en förbättring i programmet får du gärna lämna det som ett förslag via knappen Feedback och förslag i eEkonomi. Hör av dig vid fler funderingar! /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
11:59
Hej Rickard! Tack för din fråga! Underlagen du mejlar till appen måste vara i något av formaten jpg, jpeg, png, pdf, tif eller tiff. Som du nämner verkar inte detta kvitto vara en bilaga, vilket gör det lite klurigare. Jag testade att ta en skärmdump av ett mejl. När jag gör det får jag formatet png och kan mejla in det utan problem (misstänker att det blir samma via telefonen). Jag förstår att det blir några extra knapptryck, men om du ser det som en förbättring kan du alltid gå in och lämna önskemål i programmet under Feedback och förslag. Hör gärna av dig vid fler funderingar. Jag vill även passa på att önska dig en riktigt god jul och ett gott nytt år. 🎅 /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
11:26
Okej, jag förstår. Då vet du det till framtiden att de kan dyka upp lite senare under dagen eftersom det är en del lönebesked ni skickar, men att det inte är något att oroa sig för. Varmt välkommen tillbaka om du har ytterligare frågor eller gunderingar. Jag önskar dig en riktigt god jul och ett gott nytt år! 🎆
... Visa mer
2023-12-22
10:45
Hej Kristina! Jag tänker att du kan lägga in en eller flera lönearter i standardlönebeskedet för den anställde för att detta ska plockas upp automatiskt vid varje lönekörning framåt. Detta görs via fliken Lön - Återkommande lönerader på den anställde. Vi har ingen färdig löneart för just cykelförmån, men du kan kika i löneartsregistret om du hittar en som passar. Det går utmärkt att kopiera en befintlig löneart och göra egna inställningar. När du gör egna inställningar så har du två olika flikar, så att du även kan justera vilket bokföringskonto du vill ska användas. Vi i forumgänget vill önska dig en riktigt fin jul och ett gott nytt år! 🎅 /Ebba
... Visa mer