2025-06-27
14:37
Vad roligt att du återkopplade och att det löste sig! 😁 Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
14:35
Hej igen Sandra! Anställd är tjänsten där de anställda själva kan rapportera sina tider och avvikelser. Lönebesked är tjänsten där de får sina lönebesked. Det kostar inget extra att aktivera Kivra, utan det ingår i lönebeskedstjänsten. Jag rekommenderar alla använda det – då får alla anställda med Kivra automatiskt sitt lönebesked dit. Och ja, du har förstått det rätt! Du behöver inte själv hålla koll på och minska hennes semesterdagar – programmet sköter det automatiskt, så länge du har ställt in semester på den anställde. Bara hör av dig igen om fler funderingar dyker upp. 😁 Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
14:27
Hej Hans!
Jag förstår verkligen att det här är frustrerande. Jag har pratat med våra tekniker och vi kan alla se att felet inte ligger i programmet, utan troligtvis någonstans i er miljö. Tyvärr har jag inget bra tips att komma med just nu, men jag hoppas att någon annan användare har varit med om liknande och kan dela med sig av råd här.
En sak jag bara tänkte på är att du jobbar i Administration 500 via terminalserver. Vi har ju också Bokföring & Fakturering (gamla eEkonomi) i Spiris-plattformen, där du kan sköta både fakturor och bokföring direkt på webben, alltså utan att gå via server. Det går att ha flera användare och koppla på både din bank och integration mot Skatteverket. Bara en idé om du vill jobba på ett annat sätt framöver!
Jag önskar dig en trevlig helg och hoppas att det löser sig! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
12:51
Tack för att du återkopplar! Jag har tagit detta vidare så hoppas jag att vi kan förbättra hur det framställs på hemsidan. 😀 Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
11:10
1Gilla
Hej @Stellamat! Jag har själv inte koll på detta men efter lite googlingar tror jag du tänker helt rätt. Detta är vad jag fick fram (dubbelkolla gärna detta då jag inte är helt säker om det är rätt) Måste jag ta ut tysk moms? Ja, om kursen sker fysiskt i Tyskland till privatpersoner Måste jag ha tyskt VAT-nummer? Ja, men du kan använda ditt svenska företag – du behöver inte starta ett tyskt bolag Kan jag undvika registrering? I princip nej – men kolla med tyska Skatteverket för ev. undantag (t.ex. om du bara gör det en gång per år och omsättningen är låg) Här är även en länk till Skatteverket i Tyskland. Lycka till när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
10:45
1Gilla
Härligt och se att det löste sig! 😃 Trevlig helg till er när det är dags.
... Visa mer
2025-06-27
10:43
1Gilla
Hej @monval! Kolla även så att det ligger ett schema/arbetstid på den anställde för den dagen. Finns det ingen arbetstid i bakgrunden tänker jag att det inte går att registrera frånvaro. Om du fortfarande inte får till det har jag heller inga mer tips än det Carina redan gett. Då får du gärna ringa till oss så hjälper vi dig enklast den vägen. Du når oss på 0470-706 000. 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
10:39
Hej Carlotte! Tack för att du tar dig tiden att skriva här i forumet. Jag har tagit dina förbättringsförslag vidare. I framtiden får du gärna gå via programmet om du har fler idéer. På startsidan har du en knapp uppe till höger "Förbättringsförslag". Trevlig helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
15:19
Med mitt exempel måste kreditfakturan ha exakt samma faktura- och betaldatum och journalerna ska skrivas på samma datum som debetfakturan. Som Lena säger är det här viktigt att man håller tungan rätt i mun här för att inte trassla till det mer. Det vill säga - att debet och kredit verkligen tar ut varandra och att alla datum/journaler på krediten är samma som debetfakturan. Eftersom fakturorna är betalda mot 1930 i dec blir ju även kreditfakturan det och nollar alltså den posten. I Administration kan du alltid ta en säkerhetskopia. Det går även att installera den som ett testbolag (OBS döp den då till testbolag så du inte blandar ihop) så kan man leka fritt om man vill testa något först. Lycka till nu så hoppas jag att det löser sig!
... Visa mer
2025-06-26
15:09
Hejsan! Jag har lite svårt att tolka dina frågor men jag ser att du verkar samarbeta med en byrå. Det är lite olika hur det funkar beroende på hur man har valt att samarbeta och hur din byrå hanterar detta. Mitt tips skulle vara att kolla med din byrå alternativt ringa in till vår support. Via telefon kan vi enklare guida och förklara detta för dig beroende på hur det är uppsatt. Du når oss på 0470-706 000. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
13:19
1Gilla
Hej @Jeanette8! Tack för att du hör av dig. Förstår att detta är väldigt frustrerande och skapar onödig oro. Detta var faktiskt ett fel vi hade i version 2024.0. Om du uppdaterar ditt program till senaste version så försvinner dessa varningar. Tack för ditt tålamod hittills och ha en fin eftermiddag! 😊☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
13:05
Hej Linnéa! När jag läser på Skatteverkets hemsida så tolkar jag det som att du tänker helt rätt. Jag länkar även till deras hemsida här. I ditt Bokföring & Fakturering kan du göra inställningar för att hantera detta. Här kan du läsa mer om hur du gör om du känner dig osäker. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
12:48
Hej @carlssonmc! Tack för din fråga! Just nu har vi faktiskt problem med att klistra in kontroutdrag från Nordea. Istället rekommenderar vi dig att importera en fil för kontoutdraget. Vi jobbar på att lösa detta så fort som möjligt. Se vår driftinfosida för aktuell status. Om du inte har Nordea får du gärna återkomma. Klistrar du exempelvis in från PDF så kan du testa att klistra in från en text istället så bör det funka bättre. /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
12:37
Hejsan! Jag kan ha missförstått och Lena får rätta mig om jag har fel. 😀 Jag tänker att det kan gå att skapa kreditfakturor som speglar dina originalfakturor så gott det går och lägga fakturadatum samt betaldatum på exakt samma sätt som originalen. Då tänker jag att du har nollat det felaktiga och sedan kan du skapa om med rätt faktura- och betaldatum. Hoppas att det löser sig! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
12:21
Hej @Sandra1! Jag hade tipsat dig om att bocka ur Anställd för henne under denna period, så slipper ni både kostnaden för tjänsten och att hon behöver gå in och rapportera. Du kan ha kvar Min Lön/Kivra så får hon fortfarande sina lönebesked där. Du kan lägga in hela perioden för föräldraledighet direkt i kalendariet om ni inte använder Anställd för henne. Då kan du i snabbvalet också bocka i att föräldraledigheten är semestergrundande. Vet du redan nu hur länge hon är borta kan du även lägga in perioden efter 120 dagar att den inte är semestergrundande. Det går också bra att lägga in frånvaron direkt på respektive lönekörning (fördelen med detta är att avvikelsen tas med samma månad och inte släpande). Här är det samma princip - du kan välja att bocka i eller ur semestergrundande. För att summera: du behöver hålla reda på de 120 dagarna själv, men det är enkelt att ställa in i programmet via snabbvalet för föräldraledighet. Hör gärna av dig om du har fler frågor. Ha en fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
11:14
Hej @Carsjo87! Ja du har uppfattat det rätt och nej det behöver du inte. Vi brukar tipsa våra användare om att jobba via Kassa och bank, eftersom att du får en tydlig överblick och alltid utgår från ditt kontoutdrag. Det blir också tydligt att följa, samt enkelt att ångra om något blir fel. Det är fördelen med att jobba via Kassa och bank överlag i programmet. I just det här fallet tycker jag inte det spelar någon roll, så välj det du själv föredrar. /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
11:05
Hejsan! Jag har inte själv svaret på din fråga men hittade två trådar som kanske kan hjälpa dig. Kika här: https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/Hyra-av-slap/m-p/245424 https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-hyra-av-slapvagn/m-p/209331 Annars ställ gärna frågan igen så kanske någon av våra duktiga bokföringskunniga medlemmar hoppar in här snart! 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
08:57
Hej @AccountantfromHell_singland! Tack för din feedback! Jag förstår frustrationen kring sökfunktionen. Anledningen till att vi just nu har plockat bort den är för att sökmotorn inte funkade riktigt som den skulle. Här har du en landningssida för information om tjänsten och priser. Ett tips just nu är att använda Google om du söker efter något på vår hemsida, skriver du site: spiris.se framför din googling får du enbart upp Spiris.
Ha en fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
08:22
1Gilla
Hejsan!
Förutsatt att du ändrar eller avslutar bilförmånen i arbetsgivardeklarationen så får Skatteverket informationen. Använder du programmets beräkning och väljer att ta bort detta så kommer det att synas i din AGI. För att ta bort bilförmånen i Lön 300 klickar du på pennan vid Bilförmån och Ta bort Bilförmån.
Ha en fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
08:02
1Gilla
Jag hoppade in i tråden och plockade bort en mejladress enligt forumets allmänna villkor och er säkerhet här på forumet. Härligt och se att ni hjälps åt så bra. Hejja! 😀
... Visa mer
2025-06-24
16:00
Hej igen Ingela! Nu har jag fått information om att du är upplagd! 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-06-24
13:46
Hej Ingela! Jag har skapat ett ärende hos oss och vi kommer att undersöka detta vidare. Vi återkommer antingen här eller via mejl så snart vi har ett svar. Tack för ditt tålamod! /Ebba
... Visa mer
2025-06-24
13:38
Hejsan! Framåt skulle jag rekommendera dig att använda dig av den automatiska beräkningen i programmet, så slipper du hålla reda på det manuellt. Jag misstänker att du kanske gjort klart lönekörningen nu, men annars tänker jag att du kan göra den avsättningen i programmet nu ändå för den perioden. När du gör själva avsättningen så anger du vilken period avsättningen görs för. Programmet samlar ihop värdena i bakgrunden som används för att beräkna avsättningen. Du kan välja ifall det ska sparas varje månad eller en gång om året. Här tänker du rätt att du behöver göra inställningar för nästa period om det är så att du vill att avsättningen/uppräkningen ska ske månadsvis. Ska den en gång per år tänker jag att det inte är någon stress. 🙂 Om du går in via Personal - Arbetstidsförkortning så kan du kika lite mer hur det ser ut. Här finns också bra information att läsa angående detta. Om du vill skapa dig en bild för hur beräkningen funkar, kan du välja att bocka i "underlag avsättning" och sedan förhandsgranska. Dessa värden samlas in under året och skickas alltså över till tidbanken när du väl väljer att göra den årliga avsättningen.
Annars tycker jag att det låter som att du tänker rätt i att du kan göra det manuellt också. När du använder de manuella lönearterna så samlas ju även det i tidbanken. Tycker du att detta känns klurigt går det att boka tid ihop med en av våra duktiga lönespecialister som kan hjälpa dig lägga in värdena och guida dig i hur allt funkar. Du är också varmt välkommen att ställa fler frågor här i forumet så ska vi göra vårt bästa. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-24
13:05
Hej @Villakullaberg! Tack för din fråga. Jag misstänker att det är mot Bokföring & Fakturering du vill använda tjänsten. Vi har precis bytt namn på tjänsten från eEkonomi till Bokföirng & Fakturering. Förstår att detta är jätteotydligt men eEkonomi på engelska är eAccounting och därför tänker jag att det är den du ska välja. De andra tjänsterna som du nämner tillhör andra Vismabolag/ tjänster. Hör gärna av dig vid fler funderingar. /Ebba
... Visa mer
2025-06-24
13:00
Hejsan! Jag har förstått dig som att du vill justera värdena för semester för en anställd med semestervillkor 30. Så här beräknas semesterersättning för villkor 30: Semestergrundande lön + Semestergrundande rörlig lön + Värdering av frånvarotimmar) * Semesterlön% Vi har två lönearter som jag tänker är rimliga att använda här. 9430 - justering semestergrundande lön 9431 - justering semestergrundande rörlig lön Här kan du läsa mer om semestervillkor 30 och värdering av frånvarotimmar. Jag hoppas att detta hjälpte dig! Känns det superklurigt så går det alltid att boka en av våra lönespecialister för ännu mer hjälp. Det går givetvis att ställa mer frågor här i forumet också så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-24
12:46
Hejsan! Detta är inget jag känner till eller sett tidigare! Ett tips är att testa i en annan webbläsare för att se om det löser problemet. Alternativt rensa din historik/ cache - det brukar lösa många problem. Skulle inget av ovan hjälpa vill vi gärna att du slår oss en signal, så hjälper vi dig enklast den vägen istället. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-24
12:43
Jag ville bara hoppa in här och säga att vi har sett detta och jag har tagit det vidare internt. Återkommer när jag har mer information! När det gäller supporten så det så vårt supportavtal ser ut. Tanken att vi ska hjälpa till med programmet – alltså hur du använder programmen rent tekniskt och praktiskt. Det ingår inte att ge bokföringsråd eller tips om specifika konteringar, mycket också för att vi varken kan eller ska konkurrera med alla duktiga redovisningsbyråer därute. Självklart har vi olika kompetenser på olika ställen och givetvis har vi bokföringskunnig personal hos oss också. Däremot är vi oerhört tacksamma när något sånt här uppmärksammas, så att vi kan kontrollera flödet igen. Tack för att du tar dig tiden! /Ebba
... Visa mer
2025-06-24
12:26
Misstag av mig, han har kilat på semester nu men är tillbaka snart igen. Jag mejlar honom detta så att han kikar på det när han är tillbaka. 🙂 Under tiden kommer vi undersöka gällande om det är något vi faktiskt behöver ändra i programmet. Tack för ditt tålamod och grymt jobbat hittills! /Ebba
... Visa mer
2025-06-24
09:48
Hej! Jag ville bara hoppa in här och bekräfta att @LW -60s svar är helt rätt.
Det är egentligen inget som har ändrats i själva (gamla eEkonomi) Bokföring & Fakturering – det är bara namnet som är nytt. Nu heter det Bokföring & Fakturering istället för eEkonomi, så att det blir tydligare vad funktionen faktiskt är till för.
Om du är ute efter den större varianten (som tidigare hette Pro) är det alltså Bokföring & Fakturering+ du ska välja. Spiris är hela plattformen (tidigare mina tjänster) där du väljer till dina olika funktioner så som Bokföring & Fakturering, Lön, Tid & Projektplanering exempelvis. Här har vi förändrat lite gällande utseende och funktion men tanken är att det ska vara så enkelt som möjligt. Ha en fin dag och återkom gärna om du har fler funderingar! /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
12:58
Hej @Anette31! Vi ska inte ha något generellt att det inte gå att nå programmet. Jag vet inte vad det är som strular för just dig men ger dig lite tips:
Kontrollera att inloggningsuppgifter stämmer
Rensa cache
Testa en annan webbläsare Jag tror att något av dessa alternativ kommer hjälpa. Ha en fin midsommar och helg när det är dags! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
12:45
Hej igen! Det låter lite märkligt faktiskt. Vi vill gärna undersöka detta vidare då det funkar hos oss när vi testar. Slå oss en signal när det passar dig så kikar vi på det. Trevlig midsommar! 🌻 /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
12:41
Hejsan! Om ert företag följer kollektivavtal bör det stå där. Annars är det upp till ert företag att bestämma tänker jag. Ha en fin midsommar! /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
12:35
Hi! I had to delete your picture due to GDPR but I saw it. It works fine in the program to pay out a salary without paying out vacation. I don't know exactly what your settings look like in the background, so I think the easiest thing is to call our support who can guide you over the phone instead. If you can't delete the lines directly on the pay slip, it may be because he has vacation settings in the employment register. When you create the employee from scratch, you can choose to have a simple employee and only pay out money but no vacation deduction, for example. Now afterwards you can change the employment type or vacation settings in the employee settings. I hope this helps! /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
11:35
Hej @RolfM_! Ja det går! Det är viktigt att kunden har möjlighet att ta emot e-fakturor, vilket du kan kontrollera via funktionen Kontrollera i programmet. För att säkerställa korrekt hantering behöver du även ha lagt in ditt momsregistreringsnummer under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter, eftersom VAT-/momsregistreringsnummer inom EU inkluderar en landskod och följer specifika format. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
11:25
Hejsan! Om du ångrar i rätt ordning ska du kunna ångra flera. Om du inte har Åtgärder så tänker jag att någon period säkert ligger låst. Kolla detta så hoppas jag att det löser ditt problem. Annars är du välkommen att ringa in till oss så hjälper vi dig den vägen istället. Ha en fin midsommar! /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
11:16
Hejsan! Du kan läsa mer om ändringar i en avslutad lönekörning här. Jag vet inte riktigt om jag förstår dig. Jag tolkade det först som att det blev fel med perioden men att ingen data hade hämtats. I så fall tänker jag att du ångrar lönekörningen och skapar en ny och sedan fortsätter med instruktionerna min kollega gav dig. Är det så att du är några steg längre så tror jag att informationen i länken ovan kan hjälpa dig. Jag lyfter ut detta som är viktigt att tänka på:
Om du har skickat in arbetsgivardeklarationen och bokfört lönekörningen rekommenderar vi inte att du gör ändringar i avslutade lönekörningar. Det är bättre att göra justeringen på nästa lönekörning.Om du ändå vill backa en lönekörning ska du tänka på följande:
Om du har bokfört löneutbetalningen behöver du ångra verifikationen och bokföra löneutbetalningen på nytt. Läs mer i avsnittet Ångra matchad bankhändelse om du jobbar i Bokföring & Fakturering.
Om du har skickat in arbetsgivardeklarationen behöver du skicka in en rättelse. Läs mer i avsnittet Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket. Jag hoppas att det löser sig. Får du inte till det är du välkommen att kontakta vår support via telefon så hjälper vi dig den vägen istället. Ha en fin midsommar! 🌸 /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
10:55
Hejsan! Det låter som att du har fått igång din integration med Zettle. Jag tror att vårt hjälpavsnitt om att registrera utbetalning från Zettle skulle kunna hjälpa dig här angående hur du bokför mot din bank. Angående nästa fråga där så tror jag att jag har förstått dig rätt. Det viktiga är att du har rätt bokföringskonto, momsrapportkod och momssats. Hur du sedan väljer att speca det tänker jag spelar mindre roll - bara bokföringen och momsen blir rätt. 😀 Ha en fin midsommar! /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
10:10
Hej Jessica! Det låter som att det är något stökigt i din webbläsare. Prova att rensa din historik/cache så tror jag att du har löst problemet. Får du inte till det är min rekommendation att ringa in till oss istället så hjälper vi dig gärna den vägen. Så här ska det ju inte vara! 😀 Trevlig midsommar! 🌻 /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
10:00
Hejsan! Det är går att lösa detta genom att ändra beräkningsformlerna på lönearterna. Du kan även använda dig av personvariabler – läs mer om hur de fungerar här. Det kan dock vara lite klurigt, så jag rekommenderar att du bokar in ett möte med en av våra lönespecialister för att reda ut det på bästa sätt. Jag önskar dig en fin midsommar! /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
09:50
Hej Åsa! Kommentaren som den anställde kan lägga är avsedd för Anställd och följer inte med till Lön 600. Angående ej semestergrundande föräldraledighet så går det att öppna snabbvalet direkt på lönekörningen och bocka ur semestergrundande istället för att byta lönearter. Önskvärt hade såklart varit om det skedde per automatik, men det är så programmet funkar idag. Jag skickar vidare detta som ett önskemål! För att hålla koll på antal semestergrundande föräldradagar i Lön 600 rekommenderar jag dig att kika på ackumulatorlistan. Du hittar den under Utskrifter - Övrigt - Ackumulatorlista. Ackumulator väljer du Föräldraledighet semestergrundande (den som passar). Här finns massvis med olika ackumulatorer vilket kan vara bra att känna till framöver. Trevlig midsommar! /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
09:42
Hej @kriwic Det är bankerna som tagit fram betalformatet och sätter ramarna för hur betalningsuppgifter kan specificeras i filen. Den nuvarande hanteringen medför, tyvärr, att kredit- och debetfakturor ofta "klumpas ihop" till en gemensam betalning, och oftast anges då bara ett enda referensnummer (OCR/fakturanummer). Detta kan göra det svårt för leverantören att identifiera vilka fakturor som verkligen är betalda, vilket i sin tur kan leda till betalningspåminnelser och merarbete.
Vi och alla andra systemleverantörer måste följa de formatregler som bankerna sätter, och har därför ingen teknisk möjlighet att ändra på hur bankerna tolkar och återrapporterar dessa betalningar. Det är, med andra ord, en branschgemensam utmaning och inte något som kan hanteras enbart i ekonomiprogrammet.
Det finns i nuläget ingen information om att bankerna planerar att förändra denna hantering i närtid. Vi och andra systemleverantörer lyfter dock löpande våra användares önskemål och behov i dialogen med bankerna kring betalformatsutveckling.
Hur kan man lösa det idag?
Den rekommenderade rutinen just nu är att kvitta kreditfakturor mot debetfakturor inne i ekonomisystemet innan betalfilen skapas. På så sätt får betalfilen bara med de fakturor som verkligen ska betalas ut, och både ni och era leverantörer får en tydligare specifikation. Vet att detta innebär extra administration, men i dagsläget finns tyvärr ingen bättre lösning på grund av hur bankernas filhantering ser ut. /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
09:40
Hej @Malena För att ändrade benämningar på bokföringskonton ska följa med på dina rapporter behöver du uppdatera kontots benämning i rätt räkenskapsår. Om du till exempel ändrar namnet på ett konto för 2025 men sedan skapar en rapport för 2024, så kommer standardnamnet att visas på 2024 års rapport eftersom namnändringen bara gäller för det år du har uppdaterat.
Om du vill att det nya kontonamnet ska visas för flera år (t.ex. även 2026), behöver du göra samma namnändring för de räkenskapsår där du vill att det ska gälla. Gå in på respektive år och uppdatera kontonamnet, så kommer det att synas som önskat på rapporterna.
Hoppas detta hjälper! /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
08:38
Hej igen! Jag är verkligen ledsen att höra att det blivit fel på grund av detta. Jag kan inte se filmen i länken du har skickat, men vi kar kickat igång en dialog internt och kommer att undersöka detta både gällande den felaktiga filmen samt hur det funkar i programmet. Tack för att du har återkopplat gällande detta. Jag ser att ni hjälps åt här och hoppas att det har löst sig fint. Återkom annars så kan säkert min duktiga kollega @Joachim E kika på det om det behövs. /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
08:05
Hej på er!
Tack för din återkoppling. Som du nämner var det en försening förrgår gällande Handelsbanken. Vi beklagar verkligen att informationen inte nådde ut i tid till alla berörda.
Om du upplever liknande problem igen rekommenderar vi att du kontaktar vår support direkt, så att vi snabbare kan felsöka och ge återkoppling. Du hittar alltid aktuell driftinformation och kontaktvägar här:
Där uppdaterar vi löpande om eventuella fel eller driftstörningar samt även i vårt talsvar. /Ebba
... Visa mer
2025-06-17
08:57
Hejsan! Vad bra att ni lyfter att något verkar vara fel. Och härligt att ni löste problemet tillsammans. Vilken film är det ni menar här? Vi vill självklart granska detta och göra om/ göra rätt om vi behöver! 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-06-12
15:51
Hej! Tack för att du delar med dig och beskriver hur det här påverkar dig. Det ger oss bra insikter. Jag har stämt av nu med produktutvecklingsteamet och de känner till problemet med filnamnen. Just nu finns det dock tyvärr inga planer på att fixa det här inom den närmsta tiden.
Tack igen för din feedback och ha en fin eftermiddag. ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-06-12
15:44
Hej @Tony Lindgren!
Tack för att du hör av dig och berättar vad som hänt.
Vi har inte gjort några ändringar nyligen och har inte heller fått in liknande problem just nu. Vi vill gärna hjälpa dig att reda ut det här och det bästa är om vi tar det över telefon. Hör av dig när det passar så kikar vi på det tillsammans!
Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-12
13:42
Hej @FridaAGJ
Välkommen som ny forummedlem.
Som jag ser det så enligt både era inställningar och de regler som gäller i semestervillkor 50 (procentregeln, Detaljhandel), baseras semesterberäkningen på faktiskt registrerade tider (både arbetade och frånvarotimmar).
Snittimlön räknas så här: Snittimlön = Semestergrundande lön / Semestergrundande arbetstid (timmar)
Om endast frånvarotimmar registreras, och arbetad tid saknas i tidrapporteringen/kalendariet/schemat, blir den semestergrundande arbetstiden för låg i beräkningen, vilket gör semesterlönen felaktig.
Måste man lägga in alla timmar? Ja samtliga arbetade timmar (inte enbart frånvaro) vara korrekt registrerade för att semesterberäkningen ska bli rätt.
Det beror på att systemet inte kan gissa den anställdes arbetstid utan underlag eller schema. Kan det lösas på ett annat sätt? Om det är möjligt, lägg in ett schema (även om det är oregelbundet) för den anställde, så att programmet har ett underlag för beräkningar.
Alternativt, för timanställda/oregelbundna scheman, behöver ni registrera faktiskt arbetad tid varje månad.
Det finns ingen funktion i vanliga lönesystem för att automatiskt räkna ut arbetade timmar vid oregelbunden schemaläggning, det måste finnas en registrering.
Behöver du bolla detta mer är min rekommendation att du bokar en tid hos någon av våra lönespecialister.
Ha en fin dag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-10
15:17
Hej! Tyvärr har vi ingen mejladress till supporten utan det är telefon som är vår kontaktväg. Supporten har möjlighet att koppla upp sig mot din skärm och titta tillsammans med dig om de bedömer att det behövs, så du behöver inte förbereda med någon bild innan. 😃 Ha en fin eftermiddag så hoppas jag att det löser sig snabbt. /Ebba
... Visa mer
2025-06-05
13:01
Hej @CarinaM_! Tack för att du tagit dig tid att ge oss feedback. Jag är verkligen ledsen över den upplevelse du haft med både systemet och vår support. Jag tar dina synpunkter vidare, och vår ambition är att kunna förändra din uppfattning till det bättre.
Med detaljerna du skickade har vi testat flödet flera gånger, men lyckas tyvärr inte återskapa felet och har heller inga liknande rapporter just nu.
Jag förstår att du inte har tid eller ork att felsöka mer med oss på telefon, men det är tyvärr nästa steg om vi ska kunna gå vidare. Om din workaround funkar för dig är det helt okej att köra på så länge. Men vill du att vi tittar närmare på det kan jag ordna så att du blir uppringd. Då mejlar jag dig så tar vi kontakten den vägen istället. /Ebba
... Visa mer
2025-06-03
10:58
Jag hoppar in här i tråden och fyller på lite efter Jenna.
Jag förstår verkligen att det blir förvirrande, Lena, eftersom det faktiskt finns två olika tjänster med samma namn. Det beror på att Visma är en stor koncern och att två olika företag inom koncernen som levererar samma tjänst, men med olika villkor och priser.
Det du behöver tänka på är att det är vår tjänst från (numera) Spiris du ska hålla koll på – det är också den som Jenna syftar på. Du behöver alltså inte oroa dig för att den på något sätt skulle blandas ihop med den andra varianten som inte levereras av Spiris. Ha det fint! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-05-30
12:07
Hej @Gunilla65! Jag ville bara hoppa in här och be om ursäkt att vi missat att besvara din fråga. Jag kikar detta och så återkommer vi så snart som möjligt med ett svar! 😊 /Ebba
... Visa mer
2025-05-30
11:56
Hej! Jag förstår att det är frustrerande! Vad jag kan se har vi inte haft några andra som har hört av sig om detta. Du har säkert testat att rensa din cache också men om inte så gör gärna det. Skulle du ha fortsatt problem efter detta är det bäst att du ringer till oss så vi får kika tillsammans vad som blir fel. Ha en fin fredag och helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-05-30
11:14
1Gilla
Hej @Aaltonen! Prova gärna att avinstallera appen och installera på nytt igen. Jag tror att detta kan lösa problemet men skulle det inte göra det hjälper vi dig gärna via telefon istället. Ha en fin fredag och helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-05-27
08:36
Hej @LW -60!
Tck för att du hör av dig – och ursäkta att det är lite rörigt i forumet just nu! Vi håller fortfarande på och finslipar upplägget för att göra det smidigare och tydligare för alla användare.
För att svara på din fråga om Administration: Du hittar nu Visma Administration under kategorin Övrigt. Där finns en flik som heter Frågor Administration där alla frågor som rör programmet samlas. Vi har också idag två separata flikar som Användartips och Nyheter som vi snart kommer att slå ihop till en gemensam där vi delar information om programmet.
Under Övrigt hittar du också information om själva forumet och kan ställa andra frågor i fliken Övriga frågor som inte passar in under någon specifik produkt. Kategorin Om Visma Spcs Forum har vi tagit bort helt.
Jag förstår att det kan vara förvirrande nu när vi har bytt varumärke och flera produkter har fått nya namn. Jag vill förtydliga att våra lokala program såsom Visma Administration och Visma Lön 300/600 fortfarande har kvar sina namn, även om de nu ingår i Spiris.
På Spiris plattform kommer du att kunna abonnera på olika funktioner efter behov. Produkter som tidigare hette Visma eEkonomi och Visma Lön Smart har nu bytt namn till sin funktion -> Bokföring & Fakturering respektive Lön. Visma Advisor heter numera Byråstöd – tanken är att namnen tydligare ska spegla vilken funktion de erbjuder. Ha en fin tisdag! 🌟 /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
14:41
Hej igen @AccountantfromHell_singland! Vi är stolta över att vara en stor och viktig del av Vismakoncernen. Men att skilja Visma Spcs från de andra svenska bolagen inom Vismakoncernen har varit en utmaning. Dessutom har stavningen och uttalet ofta orsakat huvudbry för många. Genom att anta namnet Spiris gör vi en tydlig markering för framtiden och underlättar kommunikationen för alla. Vi har naturligtvis säkrat en varumärkesregistrering. Vi ansökte om och fick namnet Spiris godkänt och varumärkesskyddat för hela EU (inklusive Sverige) i februari 2025. Så vi har varumärket registrerat i god tid innan vi gick ut med nyheten om att Visma Spcs skulle bli Spiris. För oss är namnet starkt förknippat med det kända fjärilssläktet Spiris, som har anor från 1700-talet – ett namn vi tycker även knyter an till vårt arv från Spcs genom att bokstäverna S.P.S. finns med. Hoppas det förtydligar! /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:15
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:15
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:06
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:06
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:05
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:05
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:04
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
11:04
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
09:58
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-26
09:58
Nu är vi redo att ge dig en smidigare upplevelse när det gäller att hålla dig uppdaterad om kända fel och driftinformation i ditt program. All info hittar du numera på vår nya plats Driftinformation på vår hemsida. Du kan även spara sidan direkt: www.spiris.se/support/driftinformation Snart tar vi alltså bort Kända fel och Driftinformation från forumet.
Visste du att det är jättelätt att hitta den här sidan på vår hemsida www.spiris.se? Scrolla bara längst ner, så hittar du enkelt Driftinformation där. /Ebba
... Visa mer
2025-05-25
10:53
1Gilla
Hej Katarina! Jag förstår att det kan vara förvirrande. Samarbetet aktiveras på samma ställe som innan - men för att aktivera nu så klickar du på ikonen för samarbetet du vill ha. Vi förstår att detta kan vara otydligt och kikar på hur vi kan göra det mer tydligt framåt!
/Ebba
... Visa mer
2025-05-25
10:12
Godmorgon!
Precis, idag byter vi namn! Och vi håller fortfarande på och uppdaterar alla ytor och länkar just nu.
Min sida ska nu fungera som vanligt, så kolla gärna igen om allt verkar funka hos dig. Säg gärna till om det fortsatt inte funkar för dig så kikar vi på det direkt.
Tack för att du hörde av dig! /Ebba
... Visa mer
2025-05-23
13:06
Vi har delat in forumet i olika områden och från startsidan navigerar du in dig till det området där du vill hitta hjälp eller hjälpa andra användare.
Testa gärna att söka först
Med tusentals inlägg är chansen stor att någon annan redan har undrat samma sak som du, och svaret kan mycket väl finnas här redan. Använd sökrutan på forumets framsida eller inne i en kategori.
Hur ställer jag en fråga?
Välj kategorin som passar din frågeställning bäst. Klicka dig vidare till fliken Frågor och funderingar. Här kan du påbörja ett nytt ämne och sedan välja att publicera. Du behöver vara inloggad och ha ett aktivt avtal hos oss för att kunna posta i forumet.
Olika typer av inlägg
I forumets områden finns olika flikar för olika typer av inlägg.
Översikt - här samlas senaste inlägg från de olika flikarna i kategorin
Frågor & funderingar - här kan du ställa dina frågor och hitta intressanta diskussioner
Användartips - tips från oss hur du exempelvis jobbar mer effektivt i ditt program
Nyheter - programuppdateringar och kommande nyheter
Hjälp en användare i nöd
För att hjälpa användare med deras funderingar klickar du på svara-knappen i användarens inlägg och sedan publicera.
Följ/prenumerera på innehåll
Du kan enkelt följa en specifik kategori, tråd eller artikel. Klicka på Följknappen där du står och välj Följ. Väljer du att följa en kategori får du mejluppdateringar varje gång det postas något nytt. Ett hett tips är att följa användartips i den kategori du är intresserad av - för att få uppdateringar om hur du arbetar smartast i ditt program!
Byt profilbild
Vill du byta till en egen profilbild kan du göra det via din profil. Gå in på din profil och klicka på den lilla pennan till höger om den grå gubben för att ändra bild. Leta upp en bild från exempelvis din dator.
Spara ett inlägg
Har du läst ett intressant inlägg som du inte vill tappa bort i mängden av alla foruminlägg? Tryck på följ-knappen och välj Bokmärke så sparas inlägget i din profil. Går du in på din profil så hittar du alla dina bokmärken nere till höger.
Snabbnavigering till dina produkter och områden
Dina produkter och områden är alltid tillgängliga via den svarta fyrkanten uppe till höger i menyn. Här kan du välja Hantera mina områden och ta bort/ lägga till beroende på hur du vill ha det.
Redigera ett svar i ett inlägg
Om något har blivit fel i ditt svar kan du redigera texten. Gå till inlägget och klicka på de tre prickarna uppe till höger om svaret. Välj Redigera, Ändra texten och klicka på Publicera inlägg.
För att besvara en specifik användare i en lång tråd
Skriv @ i ditt svar för att se aktiva användare i tråden, eller skriv @ följt av användarnamnet direkt.
Användaren får en notifiering via mejl och i forumet (megafonen uppe till höger).
Ta bort din användare från forumet
Om det är mejlhanteringen du vill förändra kan du läsa avsnittet om det istället. För att ta bort din användare från forumet klickar du på din profilbild och väljer Mina inställningar. Välj sedan stäng konto. Ångrar du dig är du välkommen att registrera en ny användare.
Hantera ditt informationsflöde
Du kan välja hur vi skickar information gällande forumet till dig. Klicka på din profilbild och mina prenumerationer. Välj Inställningar för informationsmeddelanden.
Hantera dina prenumerationer/inlägg du följer
Du kan ändra dina prenumerationer via din profilbild - Mina prenumerationer. Här kan du markera inläggen du inte längre vill följa och klicka på Alternativ för mejlprenumeration - Ta bort valda prenumerationer.
Följ våra nyheter!
Visste du att du kan få information kring nyheter som rör ditt program, lagändringar och marknaden i övrigt via forumet? Välj den kategori du är intresserad av - Nyheter och Följ. Nu får du mejl nästa gång vi har en nyhet att dela med oss av.
Varmt välkommen till forumet! Vi hoppas att du ska trivas här. /Forumgänget.
... Visa mer
2025-04-25
15:00
Hejsan och stort tack för all din feedback, @Erik_NN! Vi vet att det tar tid att skriva så utförligt, och det betyder mycket för oss – även om det du lyfter är sånt vi inte kan förändra direkt.
eEkonomi är byggt för att funka för så många som möjligt. Det gör tyvärr att vissa inställningar är lite “one size fits all”, just för att många önskar detta. Men vi tar till oss alla förslag och tankar – det är så vi kan bli bättre. Fortsätt gärna lämna önskemål via Feedback i programmet också, det hamnar direkt hos våra produktutvecklare.
En sak jag kan förtydliga: “Vår referens” sparas per kund och följer alltså med till nästa gång du fakturerar samma kund. Ändrar du till någon annan så minns programmet det till nästa gång.
Angående enhet på fakturarad: Du kan gå in och ändra enhet på artikeln själv – klicka bara på blå texten i “Artikel”-kolumnen på fakturan och justera där. Det du ändrar sparas och används framåt. Du kan även styra enhet när du skapar eller redigerar artiklar i artikelregistret.
Angående Lön: När du fyller i “Utbetald bruttolön” som ingångsvärde är det alltså för att den anställde ska kunna se hur mycket bruttolön (alltså lönen före skatt) som betalats ut hittills i år på sitt lönebesked. Nettolön är det som blir kvar efter skatt.
Logotype: Vi hade gärna haft med den funktionen redan, speciellt när det funkar på fakturan. Det finns dock tyvärr vissa anledningar till att det i dagsläget inte finns, men det är en funktion vi hoppas kunna ha i framtiden.
Jag förstår verkligen att det är frustrerande med långa telefonköer. Vår ambition är givetvis att svara snabbt varje gång, men ibland blir det tyvärr väntetider – särskilt vissa tider på månaden. Tips: Ring direkt på morgonen om du kan, då brukar det gå snabbare. Och skulle det ändå vara kö, kan du välja att bli uppringd istället för att slippa vänta kvar i luren.
Funkar inte telefon just då, så finns ju forumet här – vi och andra användare hjälper så gärna vi kan, dygnet runt.
Lyfter såklart alla dina synpunkter internt! Tack igen för att du hörde av dig. /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
09:53
Hejsan @AccountantfromHell_singland! Vi har svårt att avgöra via forumet vad som har blivit fel just i det här fallet. Slå gärna oss en signal så kikar vi på det den vägen istället! Jag önskar dig en fin fredag och trevlig helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
07:50
Tack @stabac för att du delar med dig av din lösning. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
07:48
Jag förstår inte om du menar att filen kommer från Tradera eller din internetbank. I vårt program kan du importera/klistra in kontoutdrag från din bank. Om det inte funkar för dig att importera ditt kontoutdrag via CSV går det bra att kopiera och klistra in det istället. Det är väldigt smidigt. Jag vill också slå ett stag för att aktivera bankkoppling för att jobba på det absolut smidigaste och snabbaste sättet. Då läses dina transaktioner från banken in automatiskt i ditt program (och bokförs!). Här kan du läsa mer om att importera kontoutdrag och just CSV format men jag ska försöka lyfta de två viktigaste punkterna här.
CSV-filen måste vara i rätt format (kommaseparerad/kommaavgränsad)
Filen måste åtminstone inkludera en kolumn med datum i någon av standardformaten, exempelvis ÅÅÅÅ-MM-DD, en kolumn med belopp samt en kolumn med referenser. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
15:43
Hejsan! Kan det varit så att du inte har låst din lönekörning än? Det bör i så fall lösa ditt problem att du gör det. Om det inte är fallet, är det bästa att du ringer in till oss så hjälper vi dig den vägen istället! Jag håller tummarna att det löste ditt problem. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
12:54
1Gilla
Hejsan @RareFindsEU! Jag förstår inte riktigt om det är ett register eller ett kontoutdrag du vill importera? Beskriv gärna lite mer så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Här går det att läsa mer om att importera ett kontoutdrag. Här finns information om att importera ett register. Det är viktigt också som LW-60 säger att filen är korrekt från början. /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
11:14
😀 Håller med! Du känner säkert till var du kan lämna förbättringsförslag i programmet men desto fler som önskar en funktion desto större chans att det genomförs. Förbättringsförslag lämnas inne i ditt program via Feedback och förslag nere till vänster. Ha en fortsatt fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
11:06
Hej! Det är jättebra att ni lyfter detta! Jag tar med mig denna fråga internt men kan inte nu bekräfta att vi kommer att göra någon ändring. I nuläget är det manuell hantering i båda våra löneprogram. /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
10:36
Hej @LW -60! Tack för din fråga! Vårt program kommer att känna av om du försöker läsa in samma verifikationer två gånger. Du får upp en varning/spärr om detta. Jag hoppas att din kund kan välja ett datumintervall vid export, men om det inte skulle gå tänker jag att det bör funka att justera direkt i SIE-filen. Testa i så fall att öppna den med Anteckningar på datorn och bara radera det intervall som inte ska vara med. /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
10:23
Jag tycker att det låter kanon att göra så och har inget bättre tips till dig! Om någon annan användare jobbar på något annat sätt får ni gärna flika in. 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-04-08
11:42
Hej @Bjärke Stål & @catarina ScF!
Tack för era frågor. Förståeligt att ni vill anpassa inställningarna efter de nya kollektivavtalen. Tyvärr har vi inte möjligheten att göra separata inställningar för olika personalkategorier i Lön 300/600.
Som en lösning kan ni göra en manuell avsättning till tidbanken. Använd löneart 4200 - Arbetstidsfork. Avs tid till tidbank eller 4201 - Arbetstidsfork. Avs tid till kompbank. Använd lönearterna på en befintlig eller ny lönekörning för att göra avsättningen. När lönekörningen är låst är saldot uppräknat till tidbanken. Jag lyfter även detta internt. Ha en fortsatt fin tisdag! /Ebba
... Visa mer
2025-04-08
09:46
Bra att du frågar! Om det blir en faktura eller en betalningsbekräftelse styrs ifrån vilket betalningsvillkor du har valt på din kund. Väljer du ex 10 dagar netto blir det en faktura med det villkoret. Väljer du kortbetalning blir det en betalningsbekräftelse precis som den jag skickade tidigare i tråden. Hoppas detta hjälpte dig! /Ebba
... Visa mer
2025-04-08
08:50
Hej igen! Jag inser att jag uttryckte mig lite fel. Väljer du något av betalningsalternativen Swish, Kontant eller Kort på din kund så blir själva "fakturan" som skrivs ut en betalningsbekräftelse. Bokföringskontona skiljer i bakgrunden beroende på vilken du väljer.
Betalningsbekräftelsen ska innehålla alla de uppgifter som du nämner ovan. Däremot vet jag inte hur "hård" mottagaren är gällande om det står just betalningsbekräftelse eller kvitto. Kanske bäst att höra med din patient. Väljer du en vanlig faktura som du verkar ha gjort från början så blir det ingen betalningsbekräftelse. Du har rätt i att det blir en inbetalning på fakturan när du registrerar den som betald, men jag tror inte detta skulle räcka som underlag till mottagaren. Hoppas att du är med på hur jag menar. Återkom annars om jag ska förtydliga mig. Ha en härlig tisdag! /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
16:16
Hej @JohannaR! Hur semesterskulden bokas upp styrs från dina inställningar i programmet. Du hittar inställningen om semesteruppbokning via inställningar - löneinställningar - bokföring. Har du valt att ni ska jobba med uppbokning av semesterskuld så gör det automatiskt vid varje lönekörning. Det är alltså inget du behöver göra i samband med semesterårsavslut. Ha en fin kväll! /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
16:10
Hej @Katarina7! Kontrollera att du har ett program som stödjer redigering av PDF-filer. Det finns flera onlineprogram som du kan testa. Jag skulle dock vilja slå ett slag för ditt eget program, eEkonomi. Där kan du skriva ut kvitton om du skapar en kund och lägger in rätt momssats för det du säljer – dessutom bokförs allt på samma gång. Supersmidigt! Hör gärna av dig om du har fler funderingar. /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
16:01
Hej @FossiEL! Tack för din fråga. Om ni har betalat manuellt via banken och har en bankkoppling, kan ni ångra den manuella betalningen och sedan matcha händelsen som finns i kassa och bank. Mitt tips är dock att ringa in till oss, så kan vi hjälpa er att kika på det samt ta bort transaktionen om ni inte lyckas. /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
15:28
Hej @Annika36! Så typiskt. Det ska vi såklart ordna. Jag misstänker att du får det meddelandet för att det inte ligger något förvalt bokföringskonto för kassa (1910) i dina företagsinställningar. Om du lägger till det bör meddelandet försvinna. Ta en säkerhetskopia innan du låser upp din lönekörning och håll koll på alla klarmarkeringar om du väljer att låsa upp. Se sedan till att kontrollera att ingenting har ändrats eller att allt ser okej ut innan du låser den igen. Det bör dock fungera finfint när du gjort denna justering samt låst upp/ låst igen. Hoppas att detta hjälpte. Hör annars av dig igen! /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
14:49
Hej @martin61! Jag uppskattar verkligen att du tar dig tiden att meddela oss detta. Vi ska se till att ordna att länken rättas till. Har du fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
14:43
Hejsan @EdBoke! Tack för din fråga. 120 dagar är den längsta perioden som kan ställas in i vårt program. Jag förstår att det vore praktiskt om ni kunde ställa in längre än så. Har du andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
14:14
Hej igen! Vad konstigt. Jag testade precis att kopiera över en rad hos mig och det funkade fint. Jag har dock Nordea men jag tycker inte att det bör vara någon skillnad. Jag tror att det är bäst att vi får kika hur du gör när du kopierar och klistrar in. Ring in till oss när det passar dig så hjälper vi dig över telefon. Just nu har vi inga väntetider på telefon. 😀 /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
14:07
Hejsan! Tack för att du skriver till oss i forumet. Jag har själv testat detta i mitt program men lyckas inte återskapa scenariot. Vi skulle gärna vilja att du ringer in till oss så att vi kan få kika hur det ser ut när felet uppstår, och förhoppningsvis komma fram till en smidig lösning. Ha en fin fredag och en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
13:26
Oj vad konstigt, nu när jag kikade kan jag inte se att vi har någon väntetid alls. Jag tar kontakt med dig via mejl och hjälper dig med en telefonkontakt direkt. /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
13:18
Hej Carina! Jag önskar att jag hade en lösning att ge dig på direkten men det kan vara flera faktorer som spelar roll här. Därför kommer vi lösa detta ärendet bäst via telefon. Ring in till oss vid en tidpunkt som passar för dig. Ha en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
12:49
Hejsan! När du via vårt program lämnar över till Kronofogden har vi beskrivningen: Vill du lämna över uppdraget till Kronofogden väljer du kommandot Överlämna till Kronofogden. En förutsättning för att överlämna ett uppdrag är att organisationsnummer respektive personnummer är angivet. Statusen ändras till Kronofogden när bearbetningen är klar. Läs gärna vår fulla instruktion här. Vi har alltså ingen information om att det är ett krav på att Socialnämnen ska lämna ett intyg och heller ingen funktion från programmet där du kan bifoga intyget. Behöver ni ändå skicka med detta tänker jag det är bäst att ni kontaktar Kronofogden hur ni bäst gör det. Återkoppla gärna här i tråden då det kanske kan hjälpa fler användare i framtiden. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
12:46
Den skrivna hjälpen (som du når via frågetecknet) är på engelska, samt AI-assistenten kan svara dig på engelska - så min rekommendation är att verkligen testa dessa så mycket du kan. "Guida mig" är på svenska men informationsrutorna när du klickar på (i) i olika delar i ditt program ska även de vara på engelska. Konton är dock tyvärr på svenska som du nämner och det har vi ingen inställning för. Om du bokar en specialisttid med oss är det en avgift, mer info om tider och priser finns i länken i mitt tidigare svar. Vill du först bolla med oss angående dina funderingar är du varmt välkommen att ringa till vår support, som mer än gärna hjälper dig. De kan även boka in dig hos en specialist om det behövs. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:19
Hejsan! Tack för att du ställer frågan i vårt forum och varmt välkommen som ny forummedlem.
Det finns tyvärr ingen funktion i Visma Tid Smart där du kan välja två attestansvariga på en användare.
Däremot om du jobbar med projekt, kan personen som är projektledare attestera timmarna för projektet och sedan attesterar den attestansvariga hela månaden när den är avslutad. Du kan läsa mer om attestering här. Hör gärna av dig om fler funderingar dyker upp. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:11
Hejsan Karin! Tack för att du ställer din fråga i vårt forum. För att läsa in verifikationer till Administration krävs det att det är en SIE-fil. Jag vet faktiskt inte om Excel klarar av det formatet, men det kanske någon annan användare vet bättre? Jag har inte hört att det funkar tidigare men vet som sagt inte helt säkert. Hur uppställningen i så fall skulle se ut vågar jag heller inte svara på, men ett tips är annars att exportera ut en SIE-fil från Administration och öppna i anteckningar på din dator. Då ser du hur det är uppställt. 😀 Ha en fin fredag och helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:07
Hejsan! Jag har en fakturamall som utgår från "Faktura silver" i mitt program. När jag väljer exempelvis engelska som språk på min kund + SEK som valuta får jag upp valutakoden på fakturan. Testa gärna detta i ditt program. Har ni en egenskapad mall, kan du testa att byta till en silvermall och se om det blir annorlunda då. Om du vill testa lite fram och tillbaka kan du göra det i ditt övningsbolag. Skulle det ändå vara så att ni har en helt egen mall finns det en ändring du kan göra för att lägga till så att valutakod alltid syns på fakturan. Då görs alltså inställningen för alla kunder. Läs mer om det här. Hör av dig om fler funderingar dyker upp. Ha en fin fredag och helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:39
Hejsan Anna! I tråden som du har hittat diskuteras även omvänd löneväxling, jag tror därför att det förvirrar lite mer än hjälper i detta läget. Fundera lite hur ni ska ha det, är det vanlig löneväxling eller omvänd löneväxling. En "vanlig" löneväxling kan vara ett vanligt bruttolöneavdrag (ex avdrag för pension). Avdraget görs på lön före skatt, alltså på bruttolönen. Vill ni att detta ska påverka semesterberäkningar, alltså att semester och andra tillägg beräknas på den lägre lönen - då ska ni använda funktionen i programmet. Det är svårt för oss att svara på vad som är rätt och fel i ert fall utan jag tänker att det beror på vilket avtal ni följer. Kontrollera gärna där och känner du att du behöver ytterligare stöd är mitt förslag att bolla med en lönekonsult. För att koppla tillbaka till din urpsrungsfråga "Hur har detta påverkat pensionsavsättningarna till dem det berör?" Hur ni har gjort avsättningarna utanför programmet kan vi inte svara på, men semestern och andra tillägg i programmet har beräknats på det lägre beloppet så länge ni har haft den inställningen. Kanske att någon duktig löneguru här i forumet har fler tips? 😊 Jag önskar dig en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:21
Hejsan! Tack för att du hör av dig till oss. Jag har tittat på ditt felmeddelande och det verkar som att anledningen till felet beror på att bokningen inte balanserar. Mer specifikt kontona 7510 och 2731. Vet du med dig att ni gjort någon justering kan du kontrollera detta och se om du lyckas lösa det. Jag kommer att skapa upp ett ärende hos oss där mina duktiga kollegor kontaktar dig för vidare felsökning, så kan du svara vid de tidpunkter som passar dig. Du får ett mejl inom kort. Jag önskar dig en fin fredag och trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:01
Hejsan! Om du använder någon av bankerna Danske Bank, Länsförsäkringar, SEB, Swedbank, Sparbankerna eller Nordea kan du kopiera transaktionerna och klistra in i ditt program. Det spelar ingen roll om det är samma datum, det går fint att klistra över ändå. Programmet söker efter fakturor/händelser och föreslår matchningar åt dig. 😀 Hör av dig om du har fler funderingar. Jag önskar dig en fin fredag! /Ebba
... Visa mer