Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SandraS83
MEDLEM

Påslag vid röd dag

Hej på er. Är själv i enskild firma och en av mina kunder vill ha städ då det är röd dag. Har sagt att jag ordnar det mot en extra slant. Så nu undrar jag hur mycket är rimligt att lägga på ord timpenning? Mvh Sandra

2 SVAR 2
SOTP__1
MEDLEM

100% OB!!
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Sandra,


I vanliga fall brukar man gå efter vad kollektivavtalet säger för att få fram ob-ersättning. Eftersom att det är du som företagare som tar betalt för tjänsten så sätter ju du priset men om man ska gå efter vad som är rimligt så skulle kanske informationen nedan vara till hjälp: 


Enligt Unionen så står det att i de flesta avtalen är ersättningen per timme - månadslönen dividerad med 150 under storhelger som till exempel jul, nyår, påsk, midsommar med mera. 


Enligt RättLön står det att från kl. 07.00 trettondagen, 1 maj, Kristi himmelsfärdsdag och alla helgons dag till 00.00 första vardagen efter respektive helg så är det heltidsmånadslönen/300 för att få fram ob-ersättningen per timme och från kl. 18.00 på skärtorsdagen samt från kl. 07.00 pingst-, midsommar, jul- och nyårsafton till kl. 00.00 första vardagen efter respektive helg gäller heltidsmånadslönen/150. 


Kanske någon annan som har något mer att tillägga gällande hur mycket som är rimligt att lägga till på en röd dag? Annars hoppas jag att svaren ovan kan vara till hjälp. 


Ha det fint!
/Theodor