Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätt till helgdagsersättning om man är sjuk vardagen efter?

Hej har en kille som jobbade fullt dagen innan midsommar men var "sjuk" måndagen efter. Har han rätt till helgdagsersättning? Enligt reglerna så skall man jobba fullt dagen innan helgdag och fullt nästkommande dag vilket han inte gjorde. Vad gäller?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Här kan olika avtal säga olika, så kolla gärna vad som gäller för just er!

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej misstänkte det, har inga fackliga avtal men betalar helgdagsersättning ändå. Tack för svar
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det brukar vara så (enligt många kollektivavtal) att sjukdom, semester, ATF, beviljad ledighet (första 30 dagar) räknas som ha arbetat.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Låter rimligt. Man kommer inte undan:) det som är störande är att jag vet att han inte var sjuk utan bakis efter fest på söndagen, men även om han tar en semesterdag så åker man ju på och betala. ATF. Betalar jag inte ut då jag tycker det missbrukas för att bara vara ledig, okej om man skall på läkarbesök,begravningar tex så lan jag tycka det är okej. Nu har inte jag så många anställda men tänk dom som har 10-20 man så dyrt det blir.. vet en chef som åkte runt på arbetsplatserna dagen innan julafton kl 15 och inte en enda anställd var kvar så han strök allas helgdagsersättning. Det blev ett himla liv men jag tror han fick rätt tillslut, men vet ej säkert.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nedan kopierat från Målarnas kollektivavtal - Obs:a delen om sjukdom.  Det står STYRKT SJUKDOM.  

Beror frånvaro under arbetsdag närmast före eller närmast efter helglöneberättigad dag på av arbetsgivaren skriftlig beviljad ledighet under de 30 första dagarna, semester, permittering,
styrkt sjukdom eller olycksfall utges helglön, dock endast i den mån sjukdomen eller olycksfallet inte medfört rätt till ersättning från allmän försäkringskassa.

Vet inte om det är värt att kräva läkarintyg för en karensdag, men kan sätta stopp för missbruket av reglerna.