Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Samma löneart - olika beräkningar

Hej,

Hur har ni löst det med att tex övertid beräknas olika på tjänstemän och arbetare, men ändå ha sabbvalen?

Chattade med supporten och de menade att man inte kan ha samma löneart med olika beräkning, vilket är väldigt vanligt.

Just nu har vi en väldigt lång checklista där manuell handpåläggning måste ske.

 

Tips och idéer på lösningar mottages gärna!

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Linda, 

I dina företagsinställningar kan du välja på månadsavlönade vilken löneart som ska hämtas för månadsavlönade tjänstemän respektive arbetare. Detta bestämmer du via Arkiv - Inställningar  - Företagsinställningar - Snabbval - dubbelklicka på snabbvalet Timlön, Övertid och Ob så kan du i detta läge ändra eller på ett överskådligt sätt se vilka lönearter som hämtas till de anställda. 

Ett annat förslag är också att använda dig utav Personvariabel, om du till exempel vill ställa upp olika beräkningar beroende på vilken anställd det är. Då kan du framställa samma löneart men den tar hänsyn till vilken variabel just den anställde har i sitt personalregister. I vårt skrivna hjälpavsnitt Skapa Personvariabel har vi beskrivit hur du går tillväga mer programmässigt men jag ger dig också ett mer konkret exempel nedan för enkelhetens skull. 

Ponera att vi arbetar med två anställda, båda tjänstemän men deras övertid ska beräknas annorlunda. 
1. Börja med att skapa personvaribeln under Personal - Anställda - Gå till den anställdes flik 3 Lön - klicka på pennan vid Personvariabel och Visa/ Skapa ny personvariabel. Ange vad den ska heta och en beskrivning av variabeln och spara sedan. 

 

2. Nu står du på anställdas personvariabler och kan välja den variabel du skapat. Nu får du också ange värdet, detta värdet gäller bara för den specifika anställda. I mitt exempel ska just denna anställde ha 0,80 i sin variabel och beräkningsformel för övertid. 

 

3. Gör sedan punkt 2 på anställd nummer 2. Du väljer alltså samma variabel men kan ange ett annat värde, i mitt exempel ska denne anställde ha 0,85 i sin variabel och beräkningsformel för övertid. 
 

4. Nu ska du använda denna personvariabel på lönearten det gäller. Gå till Lönearbete - Lönearter - leta upp lönearten och dubbelklicka på den. Här kan du nu ändra beräkningsformel genom att klicka på pennan, detta gäller för år 2020. Här kan du nu ta bort de värden som ska ändras från beräkningsformeln och istället leta fram personvariabeln i listan över Variabler och ackumulatorer. Jag har då valt att ändra detta på löneart 1115 - Övertid 2, månadsavlönad, 75% som standard har beräkningsformel GrundtimlönMånadsavlönad * 0,75, nu vill jag att beräkningsformel ska vara GrundtimlönMånadsavlönad * P1

5. När du sedan registrerar övertid 2 på anställd 1 blir beräkningsformeln GrundtimlönMånadsavlönad * P1, programmet kollar då vad variabeln P1 har för värde i den anställdes personalregister. Beräkningsformeln för uträkningen blir GrundtimlönMånadsavlönad * 0,80 för anställd 1 och GrundtimlönMånadsavlönad * 0,85 för anställd 2. 


Hoppas detta kan vara till hjälp, hör av dig om något är oklart! 🙂
/My 
 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Så om jag har olika beräkningar på VAB (vilket jag har) så måste jag lägga upp personliga variablar och koppla dem på alla anställda för att den ska räkna på olika sätt på kollektivare vs tjänstemän? 

 

Hej!

 

När det kommer till vård av barn så finns det precis som du verkar upptäckt endast snabbvalsinställning för om den anställde är timavlönad eller månadsavlönad eller tillhör handelsavtalet (om du har Visma Lön 600). Men jag hittade ett sätt att komma runt det om det är två olika beräkningar som ska användas beroende på personalkategori (arbetare/tjänsteman).

 

Gå in under Lönearbete - Lönearter och in på löneart 3318. Gör inställningarna i beräkningsformeln och ta bort markeringen för Arbetare till höger. Döp eventuellt lönearten till  Vård av barn tjänstemän.

 

Kopiera därefter lönearten och den nya 33181 döper du eventuellt till Vård av barn arbetare. Gör inställningarna i beräkningsformeln och sätt markering i Arbetare och ta bort  markeringen för Tjänstemän.

 

När du sen använder snabbvalet på respektive personalkategori så kommer programmet välja rätt löneart beroende på om den anställde är arbetare eller tjänsteman.

 

Du får gärna kontrollera så att detta funkar även för dig och att det ser rätt ut när du gör en lönekörning. Jag har heller inte testat om detta går att göra på fler typer av snabbval/lönearter.

 

Är du i behov av ytterligare beräkningsformler får du skapa personalvariabler som My beskrivit tidigare.

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~