Har en fundering gällande regler/krav kring semesterdagar för nyanställda när man har intjänandeår och uttagsår samma.
Tex börjar du 1/10 ett år då har du direkt minst 7 betalda semesterdagar tom 31/12.
Är man tvingad att ta ut ALLA dagarna i semester eller kan arbetstagare och arbetsgivare komma överens om att spara några av dessa dagar?
Hej @Sofie_17
Helt rätt tänkt - om en nyanställd börjar den 1 oktober, har denne rätt till minst sju betalda semesterdagar fram till den 31 december samma år.
Det är viktigt att ni som arbetsgivare och den anställde är överens om semesteruttagen men det är även viktigt att ni alltid följer de gällande avtalen på ert företag. Jag rekommenderar att ni kontaktar ert fackförbund för att få klarhet i alla specifika regler och bestämmelser som gäller för just ditt företag.
Bra jobbat!
/Tinna
Jag är mest fundersam om vi måste tvinga den anställde att ta ut alla betalda semesterdagar. Lite olika bud här. Arbetsgivaren vill tvinga att ta ut alla medans fackförbundet säger att man kan spara om arbetsgivare och anställd är överens om det.
Nyfiken på hur andra gör?
Lite knivigt att hitta i avtalen exakt vad som gäller.
Hej alla forumvänner!
Toppen om andra användare med likande erfarenheter vill dela med er till @Sofie_17 av hur ni har resonerat och löst det på ert företag. Vore mycket uppskattat!
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.