Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

eva_hed
MEDLEM

Semesterersättning tillsvidareanställd med månadslön

Hej

Vi ska ev. anställa ny personal 4 st som på sin gamla arbetsplats har en tillsvidareanställning och månadslön. På det gamla stället har de fått ut semesterersättning på sin lön varje månad, och kräver detsamma hos oss, trots att det står semesterdagar på deras avtal. Men jag motsätter mig det, och menar att enligt semesterlagen får vi inte göra så. Utan de ska ha semesterdagar med semesterlön när de är lediga. Min chef var beredd att ge dem samma som på förra stället, men nog är det väll jag som har rätt?

 

2 SVAR 2
eva_hed
MEDLEM

Följdfråga: om vi har en visstidsanställd som jobbar heltid men inte med fast schema, får vi då betala ut semesterersättning löpande varje månad?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Så bra att du reagerade och kan informera dina kollegor om vad som gäller även om semesterlagen som kom till 2010 är dispositiv så finns det regler som man ska följa.

 

Det finns egentligen bara två situationer när du med stöd av semesterlagen kan betala ut semesterdagar i pengar:

  1. Om arbetsgivaren inte kunnat förlägga semestern under semesteråret. Det kan till exempel bero på att arbetstagaren varit sjuk hela året. Då kan betalda semesterdagar betalas ut, men enbart de dagar som tillsammans med nya intjänade dagar överstiger tjugofem betalda semesterdagar.
  2. Om arbetstagaren avslutar sin anställning. Innestående semester betalas då ut som semesterersättning efter det att anställningen upphört. Semestern kan också betalas ut i pengar om det gäller en tidsbegränsad anställning som pågår mindre än tre månader.

Min kollega Mimmi har skrivit en matnyttig artikel som heter Semesterersättning, semestertillägg & semesterlön - så funkar det. Här har vi samlat en massa bra information som är bra att känna till. 

 

Vårt svar på din fråga är att du ska stå på dig och är ni fackligt anslutna rekommenderar jag att du tar en diskussion med facket om du behöver ytterligare stöd. 

 

Vilken tur för din arbetsgivare att du är påläst. Bra jobbat! 

/Tinna