Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helena426
MEDLEM

Semesterlönegrundade sjukfrånvaro?

Hej, jag har en fråga om deltidssjukskriven anställd inför avslut av semesteråret nu 31/3. Under senaste intjänadeåret (200401-210331) var han deltidssjukskriven 1/4-30/9, dvs 180 dgr, vilka jag förstår är semesterlönegrundande. Därefter åter i arbete 1/10-31/1, men nu sjukskriven igen sedan 1/2. Jag undrar hur det är med den nya sjukskrivningen från 1/2. Är den semesterlönegrundande frånvaro eller ej? Hoppas någon kan hjälpa mig att svara på detta! TACK!

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 
 

Sjukfrånvaro är semestergrundande i 180 dagar under insjuknandeåret och ytterligare 180 dagar ett år till och de semestergrundande sjukfrånvarodagarna beräknas per semesterår och kan därför vara antingen per kalenderår eller generellt år, till exempel från 1 april. Använder du Visma Lön så kan du behöva lägga in lönearter manuellt vid ett nytt semesterår så programmet inte har fullt stöd för detta, i vårt skrivna hjälpavsnitt Registera sjukfrånvaro med snabbvalet Sjuk kan du läsa mer om hur detta kan hanteras tillsammans med olika exempel. 

Ha det fint! 
/My