Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Semesterskuldlista och intermittent deltid

Hej! Vi har en anställd som under hösten jobbat koncentrerad deltid (intermittent deltid) - 8 timmar/en dag i veckan (motsvarande 20%). Jag har räknat ut att personen skulle ha 3 semesterdagar netto att ta ut då för de månader hen arbetat, vilka togs ut i december.

 

Jag hade fyllt i dessa 3 dagar under rubriken Semesterdagar, betalda dagar, och när semesterdagarna togs ut, har jag i programmet hamnat på att det är noll dagar kvar för den anställde att ta ut.

Enligt VISMA och semesterskuldlistan har personen dock arbetat in 9 arbetsdagar... och semesterskulden är räknad därefter...

Är det någon som vet hur det blir vid semesterårsavslutet, kommer programmet att gå på de dagar jag matat in (att den anställde hade 3 dagar att ta ut, och efter decemberledigheten alltså ha 0 kvar) eller sparar programmet de 9 intjänade bruttodagarna som Visma räknat ut? Det är första gången vi haft någon som jobbat intermittent deltid, alla övriga har "vanliga" arbetstider..! 🙂

 

Tack på förhand!

 

 

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Susanne,

 

Eftersom ni använder er utav Lön 300 så finns inte stöd för beräkning av nettosemesterdagar utan programmet räknar automatiskt ut bruttosemester, detta verkar du vara med på. Detta gör att vid ett semesterårsavslut kommer programmet räkna utefter bruttosemester och den anställde får fler semesterdagar men lägre semesterdaglön istället. Skulle du sedan ändra tillbaka och lägga in de dagar som du räknat ut att nettosemestern ska vara manuellt så går det rent tekniskt MEN eventuell semesterersättning och semesterberäkning blir fel på kommande löneutbetalningar eftersom Visma Lön 300 utgått ifrån bruttosemester som beräkningsmetod vid uträkningen. 

Vi har fullt stöd för nettosemesterdagar och bruttosemesterdagar i vårt Visma Lön 600 där detta hanteras automatiskt precis som bruttosemester gör i Visma Lön 300. Du kan läsa mer om Visma Lön 600 på vår hemsida och du är välkommen att kontakta oss om du har funderingar. 

Ha en bra helg! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack för hjälp, nu löste det sig! Jag hade helt missat att det inte ingick i 300!