Hej! Jag undrar om det finns något sätt att välja att använda de sparade semesterdagarna tex de som är över 5 år innan man tar årets betalda semesterdagar?
Tack,
Jennifer
Hej @Jennifer
Tack för att du kontaktar oss.
När du tar ut sparade semesterdagar måste du först ha tagit ut årets semesterdagar. De sparade dagarna tas ut i den ordning de tjänats in, det vill säga de äldsta först. Löneprogrammet går rakt av på semesterlagen och hanterar detta per automatik.
Vill du se antalet semesterdagar så visas dessa under Personal - Anställda, fliken Semester. Genom att klicka på knappen Visa sparade dagar kan du se antalet sparade dagar från tidigare semesterår.
Visma Lön 600 hanterar automatiskt uttag av semesterdagar i rätt ordning, så som löneadministratör behöver du inte ange i vilken ordning dagarna ska tas ut.
Ha en fortsatt fin dag.
/Tinna
Hej!
Tack för svar, så om jag tolkar det rätt så finns det inte ett sätt alls att komma runt det? Om man skulle vilja tex att någon tog ut sparade dagar först?
Mvh
Jennifer
Hej @Jennifer
Det finns säkert sätt att "komma runt det" men min rekommendation är att du följer semesterlagen 🙂
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.