Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sanne_1
MEDLEM

Uttag av intjänade semesterdagar under samma år?

Hej,

Får en anställd ta ut intjänade semesterdagar under samma år?

Vänliga hälsningar
Sanne

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Intjänade semesterdagar i år tas ut under nästa år. Däremot är det ganska vanligt att (åtminstone tjänstemän) har rätt till förskottssemester i samband med att de börjar en ny anställning (om det är det det är frågan om).
Detta finns normalt en policy för inom företaget och brukar vara reglerat i anställningsavtalet.

//Tina
Sanne_1
MEDLEM

Hej,

Personen ifråga ska gå i pension den 1 augusti och vill ta ut sin semester från och med nu. De semesterdagar han har räcker inte ända fram utan det fattas fyra dagar. Kan han i det fallet använda sig av årets intjänade dagar?

/Sanne
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Om ni inte har kollektivavtal känns det som det måste vara helt mellan företaget och honom vad ni kommer överens om 🙂

//Tina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Om den anställde följer villkor 20 eller 21 i programmet kan man ha en inställning där intjänandeåret är samma som uttagsåret och då får man ta ut sin semester samtidigt som man håller på att tjäna in den. Annars är det som Tina säger så att kollektivavtalet styr i första hand och era egna uppgörelser i andra hand.

Löser du det genom att ge den anställde fyra betalda semesterdagar till i anställningsregistret är det dock viktigt att du räknar av dem när du betalar ut semesterslutlönen för programmet kommer inte att ta hänsyn eller känna av en manuell lösning i det läget.
Sanne_1
MEDLEM

Tack för era svar. Då vet jag hur jag ska hantera det 🙂

/Sanne