Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jaap BF
MEDLEM

Vad händer i Lön Smart annorlunda för en arbetare jämfört med tjänsteman?

Hej!

Jag är från Holland och jag känner inte skillnaden mellan arbetare och tjänsteman.

Jag frågade AI i Lön Smart och fick det här svaret:

Jag är bekant med programmet men har tyvärr ingen specifik information om skillnaden mellan personalkategorierna tjänsteman och arbetare. Kan du kanske ge lite mer information eller formulera om frågan?

Vad händer i Lön Smart annorlunda för en arbetare jämfört med tjänsteman?

Mvh Jakob

1 SVAR 1
Anton Martinsson
CONTENT PRODUCER

Hej Jacob @Jaap BF!

Skillnaden mellan arbetare och tjänsteman i Sverige handlar huvudsakligen om deras arbetsuppgifter, ansvar och arbetsvillkor:
1. Arbetare

• Arbetsuppgifter: Utför ofta praktiska, manuella eller fysiskt krävande arbetsuppgifter inom exempelvis industri, bygg, transport eller service.
  • Fackliga organisationer: Representeras ofta av fackförbund som LO (Landsorganisationen), till exempel IF Metall, Kommunal eller Byggnads.
  • Avtalsområde: Arbetare omfattas vanligtvis av kollektivavtal som fokuserar på specifika yrkesområden inom exempelvis industri eller bygg.
  • Lönesystem: Många arbetare har ett timlönesystem eller prestationsbaserade löner.
  • Anställningsformer: Arbetare har ofta skift- eller jourarbetstider och regleras i stor utsträckning av arbetstidslagar.

2. Tjänsteman

• Arbetsuppgifter: Utför främst administrativa, kontorsrelaterade eller intellektuella arbetsuppgifter, till exempel inom ekonomi, IT, marknadsföring eller ledning.
  • Fackliga organisationer: Tjänstemän organiseras ofta av TCO (Tjänstemännens Centralorganisation) eller SACO (Sveriges Akademikers Centralorganisation), till exempel Unionen eller Akavia.
  • Avtalsområde: Tjänstemän omfattas av andra kollektivavtal än arbetare, som ofta innehåller bestämmelser om tjänstepension, arbetsmiljö och arbetsrätt.
  • Lönesystem: Tjänstemän har oftast fast månadslön och deras löneutveckling är ofta mer individuellt baserad.
  • Anställningsformer: De har oftare mer flexibla arbetstider, såsom flextid eller möjlighet att arbeta på distans.

I ditt program, Lön Smart, då funkar detta mest som en segmentering eller filtrering i dina rapporter. Vad du väljer har ingen påverkan på hur de anställda hanteras i programmet mer än att du kan välja det ena eller det andra när du tar ut rapporter. Det som är viktigt är att du vet vad de anställda faktiskt är, om det är Tjänstemän eller arbetare då detta påverkar vilka val du kan göra vad gäller semesteravtal mm. Det är även en del extern rapportering, exempelvis FORA-repporteringen som bara ska göras på Arbetare i vissa fall. 

Hoppas detta gjorde det hela lite tydligare. Har du vidare frågor är det bara att svara på mitt svar här.

Ha det fint!