2025-03-11
11:19
2 Gillar
Hej igen! @Carina Wesenlund-Jonsson Väntan är över. Nu är det äntligen på plats efter lite om och men. Inlägget är nu justerat, igen, och lite längre skriftlig hjälp finns nu länkad i nyheten! Ha en fortsatt fin tisdag. 🙂
... Visa mer
2025-03-06
14:47
1Gilla
Hej @Carina Wesenlund-Jonsson! Inlägget är nu justerat.
Jag vill börja med att be om ursäkt för att ha givit lite falska förhoppningar. Det var inte min mening! Än är den automatiska kopplingen till Lön Smart inte på plats. Men, den som väntar på något gott... Slutligen: Den automatiska kopplingen till Lön Smart är alltså snart på plats men inte riktigt än. Tack snälla för att du hörde av dig och upplyste!
... Visa mer
2025-03-05
11:01
1Gilla
Här har vi samlat ett gäng nyheter som idag presenterades för dem som såg morgonsoffan. Missade du den? Då kan du se den i efterhand här eller längst ner i inlägget.
Hur som helst, kul med många anmälda och extra kul när det är kanonbra nyheter som presenteras! Program för program, nyhet för nyhet, kan du smyga dig ner i inlägget. Hade!
Visma Advisor
Äntligen! Nu finns sprillans nya automatiskt uppdaterade bevakningspunkter kopplat mot dina Lön Smart-samarbeten.
Gruppstruktur för dina kunder, har du också väntat? Nu kan du alltså strukturera och gruppera dina kunder. Till exempel privatpersoner med ett företag där du redovisar det ena och det andra för båda delar.
Massuppdatera fastprisen du har för dina kunder. Att gå in på varje kund och uppdatera kund för kund, fastpris för fastpris, är nu ett minne blott… Hurra!
Har du skickat en samarbetsförfrågan och undrat hur det går för kunden med förfrågan och vilken status din inbjudan har? Nu kan du följa dina “Skickade förfrågningar”, gå till Underhåll och Samarbeten!
Visma eEkonomi
Nytt företagskort via koppling till Mynt! 🪙
Som många av er säkert känner till så erbjuder Mynt smarta företagskort, som kopplas till bokföringen. Sedan många år tillbaka har Mynt varit en omtyckt lösning bland många eEkonomi kunder och i vårt nya samarbete har vi tagit bort kostnaden för integration, så att fler kan automatisera kvittohanteringen i bokföringen.
Med Mynt finns inte bara möjligheter till kredit, apple pay och att skapa olika utgiftskategorier till era kunder. Som redovisningsbyrå erbjuds ni dessutom en helt egen kontaktperson hos Mynt, för att sätta upp de bästa flödena på era klienter.
En kanske gammal nyhet i sammanhanget, men en ack så viktig att nämna… Du har väl inte missat höstens fina nyhet - Bokför fakturor automatiskt? Det innebär att du på dina leverantörer kan ställa in att fakturor från just den leverantören ska bokföras automatiskt, när den kommit in som e-faktura i ditt program. Ett fint litet komplement till den automatik som annars erbjuds när man arbetar med attestflödet.
Efterlängtad nyhet kommer här! Nu kan du exportera samtliga(!) bildunderlag i en fil. In under Inställningar - Import och export och ladda ner bildunderlagen.
Kassa och bankhändelser: Kontera direkt i listvyn över dina Ej bokförda bankhändelser. Supersmidigt, sparsamt och sprillans nytt!
Kommer snart:
Kontera & hantera Bildunderlag direkt i listvyn. Stay tuned!
Visma eEkonomi - appen
I eEkonomi-appen har vi flera spännande förbättringar! Nu kan era klienter enkelt se deras banksaldon och snabbt skapa nya kunder vid fakturering genom att söka med organisations- eller personnummer. Vårens stora nyhet är fokuset på inköpsprocessen: snart kan ni bokföra leverantörsfakturor direkt i appen. 📱
Visma Skatt & Bokslut Pro
Årsredovisning på engelska men du känner dig mer hemma i att skriva på svenska? Nemas problemas! Här är en liten, men snygg, funktion som förhoppningsvis kan snabba upp årsredovisningsarbetet. Istället för att manuellt översätta alla texter som du lagt till i årsredovisningen, räcker det nu att växla till engelska i programmet så ger vi med hjälp av AI ett förslag på en engelsk text. Klicka på Translate with AI för att få ett översättningsförslag. (Finns för Aktiebolag och regelverket K2)
När du står på fliken Bilagor under Balansavstämning så kan du nu välja att visa Bilagor istället för konton. Mycket lättare överblick som underlättar i letandet efter rätt bilaga!
Bland nyheterna hittar vi också en ny beräkningsbilaga - Uthyrning av privatbostad.
Kommer snart: Efterlängtade stödet för Stiftelser och Ideella föreningar kommer nu i vår. På tal om äntligen!
Bildunderlag till bokslutsverifikationer. Som såklart också följer med till bokföringen!
Snart kommer du även kunna klarmarkera varningar så de inte stör dig i ditt arbete.
Visma Lön Smart
Semestervillkor 21 är här! Det är, som du kanske vet, en kopia av villkor 20 men med dessa två skapas nu en helt ny flexibilitet. Skål för semestervillkor 21! 🥂
Kommer snart:
Ansök om ledighet direkt i programmet och i vår (snart) nya funktion “Ledighetsansökan”. Håll till godo!
Visma Koncern
Jobbar du med Koncernredovisning så är detta det givna valet för dig! Och för oss då? Jo, för vår del är det fullt fokus på förbättringar och att du ska växa ihop med vårt nya koncernredovisningsprogram! Incoming:
💻 Digital inlämning
✍️ Digital signering
🌍 Utländska dotterbolag ✅ Avstämning Eget kapital
Se morgonsoffan och alla nyheter i efterhand!
... Visa mer
Etiketter:
2025-02-28
09:38
Hej @HåkanT! Det är inget fel vi har rapporterat eller sett en ökning av bland våra ärenden. Om du idag sätter 25 februari ska den såklart kunna ta det, då det ju givetvis är innan dagens datum. Hoppas det har löst sig av sig själv för dig - om inte? Då önskar jag att du ringer vår support så vi får kolla på det närmare och du kan visa hur det ser ut. 🙂 Vänliga hälsningar!
... Visa mer
2025-02-28
09:23
Hej @andreas245, Jag tycker det låter väldigt märkligt att den ändras efter att fakturan blivit bokförd och likaså är skickad till bank. Jag har direkt ingen rekommendation på vad du kan testa här och nu. Låter inte helt rätt! Nu ser jag ju att det var någon dag sedan du skrev och kanske redan hunnit ringa till supporten. Men har du inte gjort det än skulle jag vilja be dig att göra det så vi kan få kolla på hur det ser ut och hemskt gärna om du kan visa när detta sker. 😊
... Visa mer
2025-02-14
14:05
Hej @Annelie4! Kul att du valt Lön Smart. Klokt! Just Collectum finns det ingen rapportering till från programmet, dessvärre. I dagsläget kan du sköta rapporteringen till Fora och Bygglösen i Visma Lön Smart. Dessa rapporteringar hittar du under Rapporter i ditt Lön Smart! Jag lyfter gärna det vidare som ett förslag på förbättring. Gör det gärna du med, nere till vänster i ditt program har du Feedback & förslag, vi tar hjärtligt emot båda delar! 😊 En en fin fredag.
... Visa mer
2025-02-14
13:55
1Gilla
Hej @CarinaM_! Precis som du vittnar om så har vi haft en fördröjning av kontoutdragen från gårdagen. Senaste budet jag har är att det nu är löst och kontoutdrag kommer läsas in allt eftersom från och med nu. Med vänliga hälsningar 🙂
... Visa mer
2025-02-14
13:52
Hej @nvss123, Ni behöver inte vara oroliga. Jag ska försöka lugna oron, så gott jag kan! Vad gäller 1930 och att du plötsligt inte kan kontera på kontot, det beror på att ni i eEkonomi har aktiverat en bankkoppling. När en bankkoppling aktiveras och när den slutligen är aktiverad så är 1930 "låst för manuell kontering". Denna inställningen kan ni ändra under Inställningar - Kassa och bankkonton - Företagskonto, där finns en ruta som ni kan bocka ur för att kontot inte ska vara "Låst för manuell kontering". När ni har en aktiv bankkoppling så kommer ni få in bankhändelser från er bank till programmet, dessa in- och utbetalningar hamnar då under Kassa och bankhändelser. Därifrån kommer ni sedan bokföra alla händelser som sker på ert bankkonto och likaså 1930. Vad gäller utskrifter och nedladdningar av rapporter och filer så är det inget generellt fel vi rapporterat, än. Ett tips kan vara att bolla med din redovisningsbyrå och fråga om de kan göra det du inte kan. Kan de skriva ut pdf:er? Då är det något i din miljö som påverkar dina utskrifts-försök. Då vill jag först be dig rensa cashe-minnet och funkar det fortsatt inte efter det? Slå då gärna en signal till vår support så vi kan kika närmare på vad det kan bero på. Hoppas du får ordning på prylarna och oron kan släppa lite. Oavsett så kan jag lugna dig med att det inte är något att oroa sig för! Ha en fin helg när det är dags på det.
... Visa mer
2025-02-03
09:23
Visma eEkonomi inleder 2025 fullproppat med nyheter till dig och dina kunder. Vi har samlat ett par av nyheterna vi släppt sedan 16 oktober 2024. Kan vi kanske redan i januari våga kora årets nyhet(?!).
Du vet väl att du i skrivna hjälpen för alla dina program kan läsa om nyheter månadsvis? Välj ditt program, variant, klicka sedan på "Nyheter" och voilà!
Något större nyheter
Ladda ner alla bildunderlag med ett klick
Äntligen kan du och dina kunder nu ladda ner alla de bildunderlag som sedan tidigare laddats upp i Visma eEkonomi. In under Inställningar - Import och export och Ladda ner bildunderlag. Exportera bildunderlag för fulla muggar! ⭐ Radera flera bildunderlag samtidigt
Mer bildunderlag! Vi är glada att kunna meddela att vi släppt ännu en toppen-nyhet som rör bildunderlagen. Längst ner till vänster under Inköp - Bildunderlag kan du nu välja Ta bort flera. Du slipper alltså att radera ett underlag åt gången. Se vilken källa dina underlag mottagits ifrån
Denna nyhet gör det möjligt att snabbt och smidigt få en översikt över ursprunget för dokument och fakturor som skickats till Visma eEkonomi. Du ser källa både under Inköp - Bildunderlag och under Inköp - Leverantörsfakturor kan du nu sortera på "Källa" och endast se E-faktura, Visma Scanner, Manuellt uppladdad m.fl. Okänd kommer stå på alla underlag som inkommit innan vi gjorde ändringen, vi kan alltså inte visa status på underlag inkomna innan förändringen. ⭐
Dela upp Kundfordringar och leverantörsskulder på olika reskontra konton
Yes! Nu kan kundfordringar och leverantörsskulder delas upp på olika reskontra konton. Detta för att enkelt kunna följa bokföringen av koncerninterna konton när man internfakturerar.
Det finns såklart möjlighet att använda detta även om företaget inte tillhör en koncern. Detta är för alla som vill specificera och följa upp reskontran på fler sätt än bara via resultatenheter till exempel.
Funktionen aktiverar du under Koncernföretag som du hittar i Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Efter ha slagit på funktionen kan du gå in på dina kunder och leverantörer och ställa in vilka koncernkonton du vill använda.
1560 - 1567 och 1570 - 1579 för kundfordringar. 2460 - 2469 och 2470 - 2479 för leverantörsskulder
Skicka inbjudan om e-fakturor direkt vid import av leverantörsregister
Nu kan du och dina kunder alltså skicka inbjudan om att skicka e-fakturor i samma flöde som när du importerar in leverantörsregistret. I sista steget, nere till vänster i dialogrutan vid importen, finns nu en knapp för inbjudan som går direkt till leverantörerna som importeras.
Lite fler nyheter
Ändringar på startsidan
På startsidan och Likviditetsprognos kommer vi gömma t.ex. Kassakontot om det är 0 SEK i belopp och visa upp ett annat konto som finns (om det finns ett belopp).
Rabatt i kronor eller i procent
Nu har du och dina kunder som fakturerar möjligheten att ge rabatt i ett fast belopp på artikelrader på offert, order och faktura! Ett stort kundönskemål vi haft som vi hoppas kunna bidra till än mer simplicitet i Visma eEkonomi.
Förbättring vid samarbete
När du bjuder in en kund till samarbete för e-fakturor (digitala fakturor och dokument) så slipper du eller kunden gå in under Företagsinställningar och sätta markören för att Ta emot e-fakturor. Detta görs nu automatiskt när kunden accepterat inbjudan av samarbetet.
En ny notis i Visma Advisor för att du i ett Visma eEkonomi-samarbete tydligt ska kunna se om det finns nya leverantörer, för kunden, att godkänna för att kunna ta emot dokument i Visma eEkonomi.
Hoppas någon (kanske några?) uppdateringar kommer som goda nyheter för dig och dina kunder. Och bara fortsätt göra det du är bäst på! 🌞
... Visa mer
Etiketter:
2025-01-31
16:03
1Gilla
Hej @Emelie7! Vad gäller problem 1 så bör du kunna se detta och jag skulle faktiskt vilja be dig höra av dig till vår support för Visma Tid Pro så de kan ta sig en titt på det. Tack på förhand! Fråga 2, i dagsläget är det så tillvägagångssättet ser ut. Jag tar det givetvis med mig som ett förslag på förbättring och hör mig för om vi kan göra någon justering kring det framöver. Jag vill passa på att önska dig en fortsatt fin kväll och en trevlig helg!
... Visa mer
2025-01-31
08:29
Hej @Annelie4! Nej, det kan du inte. Du kan ange resultatenheter på Manuella verifikationer, på kundfakturor och på leverantörsfakturor. Lägg mer än gärna ett förslag på för bättring i programmet! Du hittar Feedback och förslag längst ner till vänster i menyn. Varma hälsningar
... Visa mer
2025-01-20
13:44
Hej igen @Ufriend! Det låter som att du hanterar semestern lite manuellt och eftersom Lön smart gör det på automatik och den inbyggda semesterberäkningen i programmet ställer till det lite för dig. Här skulle vi nog behöva prata med dig och eventuellt koppla upp oss och se hur ditt program ser ut, ring gärna supporten så ska vi se till att du får rätt på semestern i ditt program! Tack på förhand. 🙂
... Visa mer
2025-01-20
13:20
Hej @Marie R! Ja, det stämmer. AI-Assistenten finns bara i våra "molntjänster" bland annat Visma eEkonomi. Är du intresserad av att ha en kollega i programmet så kan du läsa mer om Visma eEkonomi här. Du kan till och med testa programmet helt gratis i 20 dagar! Jag önskar dig en fantastisk dag.
... Visa mer
2025-01-17
14:47
Hej @NiemelaF, Det gör du så rätt i! Däremot för att kunna ge dig ett bra svar på din fråga så skulle jag behöva veta: 1. Var skapar du arbetsgivardeklarationen? I vilket program alltså. 2. Bokför du arbetsgivardeklarationen manuellt eller gör ditt löneprogram det? 3. Bokför du arbetsgivardeklarationen som en "vanlig verifikation" manuellt? Vänligen återkom med lite svar på ovan så ska jag fortsätta leta med ljus och lykta efter ett svar på din frågeställning. 🕯
... Visa mer
2025-01-17
13:06
Hej @Yannick! Tack för dina frågor. Ser att @Lovisa - 4L Ekonomi AB har svarat helt korrekt vad gäller räkenskapsåren som givetvis bör stämma med sitt registreringsbevis och att detta måste ändras i Visma eEkonomi. Likaså att detta kan bli ett problem om man redan hunnit bokföra på datumet som alltså ska "tas bort". En sak till jag skulle vilja nämna här är en inställning i Deklaration och årsredovisning, den finns under Underhåll - Företagsuppgifter - Registreringsdatum. När du ändrat så att räkenskapsåret i eEkonomi så det är helt överens med verkligheten så kan du nu behöva gå in i Deklaration/årsredovisning och fylla i rätt datum på Registreringsdatum under Underhåll. Hoppas detta var till hjälp och att du får rätt på alla dina datum i både eEkonomi och Deklaration/Årsredovisning! 😊
... Visa mer
2025-01-17
12:55
Hej @mikeri! Det låter väldigt märkligt. Jag, precis som Admin Gottskär Grundskola, får fram "Ny leverantör" vyn och ser ut precis som det ska. Du har testat allt jag egentligen hade bett dig testa (olika webbläsare och olika datorer) så jag skulle jättegärna vilja att du ringer till vår support så vi kan kolla på problemet med dig. Vänliga hälsningar 🙂
... Visa mer
2025-01-03
10:50
Hej Rolf, Tack för din feedback! Vi uppskattar att du tar dig tid att dela dina erfarenheter och insikter kring Visma eEkonomi för föreningar.Vi förstår att processen med gruppfakturering varit en utmaning och att det har tagit mycket tid för dig. Som du nämner har du redan varit i kontakt med vår support, och de ser till att eventuella tekniska problem förs vidare internt för att utvärderas och förbättras. Vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra funktionerna i Visma eEkonomi. Om du vill lämna ytterligare förslag eller synpunkter på produkten kan du göra det direkt i Visma eEkonomi under Feedback och förslag. Önskar dig en fin dag!
... Visa mer
2025-01-03
10:10
Hej på er @KABE Husbilsklubb och @Stefan0335 Tack snälla för väl ställda frågor och fint presenterande i bilder mm! Som jag förstår det har ni försökt att komma i kontakt med vår support angående felet med er återkommande massfakturering, stämmer det? Om ja, har ni fått den hjälp ni behövde eller finns det fortfarande något jag kan bistå med här i forumet?
Vänliga hälsningar
... Visa mer
2025-01-03
09:53
Du som ska ha tack @Thomas S! Riktigt kul att höra och härligt att du är nöjd. Ha nu en fin fredag och helg vad det lider.
... Visa mer
2025-01-03
09:48
Hej @Klossoteket! Ber om ursäkt för den något längre svarstiden än vanligt så här efter årsskiftet. För att få rätsida på dina frågetecken skulle jag behöva veta om du jobbar i Administration som du skrivit inlägget på eller om det gäller Visma eEkonomi som jag ser att du har aktivt avtal på för Klossoteket? Vänligen återkom med vilket program du behöver hjälp i så kikar jag vidare på det. 😊
... Visa mer
2025-01-03
09:32
1Gilla
Hej @Thomas S! Att räta ut dina verifikationer, korrigeringar och datumen för dessa, det är lite lurigt utan att vi kan se det och prata med dig och då rekommenderar jag supporten. Men jag ska försöka räta ut det jag kan härifrån. Kan jag för det första ta bort samtliga verifikationer för 2025 och börja året på nytt? - Nej, det går inte att starta om enstaka räkenskapsår eller kalenderår. Du kan starta om men då startar du om hela ditt program, allt från fakturor till eventuella bankhändelser och verifikationer. Kan jag dessutom radera kundfakturorna utan att någon verifikation skapas? - Nej, valen du kan ha på en kundfaktura som redan är bokförd är "Ångra" eller "Kreditera". Ångra = det skapas en kreditfaktura som också kvittas mot din kundfaktura. Kreditera = du får själv skapa en kreditfaktura och sedan kvitta dessa mot varandra, om du vill det. Det smidigaste för dig om du alltså vill "Ta bort" en kundfaktura är att välja Ångra och då blir både debet- och kreditfakturan "betalda" och borttagna från reskontran och tar alltså helt och hållet ut varandra i bokföringen. Kan jag dessutom ta bort verifikationen från 2024? - Samma sak här egentligen, du kan inte "ta bort" en redan bokförd verifikation men du kan korrigera en verifikation. Nu skrev du att "En felaktig verifikation finns för 2024 där 3054 debiteras och 1510 krediteras", när 1510 är bokfört på så skulle jag tro att det kanske finns en faktura kopplat till denna verifikation(?). Om ja, då skulle jag rekommendera dig att istället alltså Ångra den fakturan istället för att korrigera själva verifikationen. Principen blir den samma, dvs att du får väck fakturan och verifikationen korrigeras (kvittas mot en annan spegelvänd verifikation). Med detta sagt skulle jag tro att det bästa för dig är att ringa till vår fantastiska support så kan vi hjälpa dig att räta ut dessa verifikationer. Det är nämligen aningen svårt när jag inte kan se det framför mig. Nu har vi precis passerat årsskiftet och det kan också vara en faktor till varför dina verifikationer har hamnat på 2025 när det kanske borde vara på 2024 - då är det viktigt att kontrollera datumen på allt du gör när du vill börja korrigera och så att säga "ta bort" grejer som bokförts. Jag hoppas att detta var lite till hjälp åtminstone, och som sagt återkom här om det fortsatt är några frågetecken eller hör av dig till vår support så fixar vi det tillsammans med dig den vägen istället! 🙂
... Visa mer
2025-01-02
15:56
1Gilla
Hej @AccountantfromHell_singland! Jag har ställt frågan vidare igen till vår teknik-avdelning. Inget svar ännu men meddelar så fort jag får svar därifrån angående dina frågor! Vill du få ett snabbare svar så skulle rekommendera dig att ringa supporten för Lön 600 nu innan vi stänger för dagen.
Tack för visad förståelse och ber om ursäkt för att du fått vänta! 🙂
... Visa mer
2025-01-02
10:24
Hej @ZeeU__! Tack för din fråga. Detta gör du på lite olika sätt beroende på program men principen är ungefär den samma. I Lön Smart så gör du detta i helgdagsschemat. Läs mer om hur du redigerar detta här! Jobbar du i Lön 300/600, då gör du detta under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Helgdagar m m, läs mer här! Hoppas du får ordning på dina röda dagar. Hojta om du inte kommer vidare. 🙂
... Visa mer
2025-01-02
09:09
Hej @Niklas Martin! Vi har ett forum för enbart bokföringsfrågor där du säkerligen kan få svar på hur detta ska bokföras. Testa att skriva samma fråga där och invänta svar, skulle du sakna ett svar så skulle jag rekommendera att kika med en redovisninsgbyrå eller revisor. Ha det så fint och hoppas du får hjälp! 🤗
... Visa mer
2025-01-02
08:44
Hej @EvaH72! Tack för din fråga. Du kan alltid starta om via Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. Läs mer om att göra en omstart här. När du sedan startat om kommer du få starta upp ditt bolag igen på ny kula. Nämnvärt är att hela ditt eEkonomi startas om och inte bara ett räkenskapsår eller liknande. Hoppas detta är till din hjälp! 🙂
... Visa mer
2025-01-02
08:41
Hej @steiner! Tack för din fråga. Vi har haft lite avvikande öppettider på supporten under mellandagarna och runt jul/nyår. Vill du komma i kontakt med någon över telefon så vill jag att du kikar här!
Jag kan försöka hjälpa dig här om du vill men då skulle jag behöva vet om du har en aktiv bankkoppling och med vilken bank du isåfall har den aktiva bankkopplingen mot. Du kan också läsa här, angående att Skicka betalning av leverantörsfaktura med aktiv bankkoppling. I vissa fall behöver du signera och slutföra betalningen i internetbanken efter att den fått status "Mottagen av bank". Vad gäller konteringen i att Summa debet och Summa kredit har samma belopp så är det helt rätt, differensen ska alltid vara noll och då balanserar alltså din verifikation.
... Visa mer
2024-12-20
16:24
Hejsan @dunberg! Vi har inte rapporterat något fel i tjänsten just nu och när jag testar hos mig går det fint. Du får gärna testa igen om en stund eller senare i helgen och löser det sig inte av sig självt skulle jag vilja be dig att slå supporten en signal så kan vi kolla närmare på det. Nu runt jul och nyår har vi lite avvikande öppettider enligt dag före helgdag (julafton, nyårsafton) 08:00-12.30. Mer om våra öppettider kan du läsa på länken. Jag vill också passa på att önska dig en god jul och ett gott nytt år! 🎆🎄
... Visa mer
2024-12-19
11:26
Hej @Ufriend! Oavsett vilket löneprogram du jobbar i så måste du bokföra semesterskulden per 24-12-31. Detta är något som vanligtvis också bokförs löpande under året antingen genom att manuellt utgå från en semesterskuldlista eller via funktion för automatisk uppbokning, beroende på löneprogram. Utöver detta så gör man en avstämning av den totala semesterskulden för företaget vid årets slut. Och det ska du alltså göra innan du upprättar ditt bokslut. 😊
Jobbar du i Lön Smart och gör dina löner där? Då bokförs semesterskulden med automatik och du behöver inte göra någonting alls. Jag rekommenderar jag dig också att gå igenom denna checklista i Lön Smart inför årsavslutet.
Läs mer om semesterskuld här!
... Visa mer
2024-12-16
11:42
Visma Koncern är vårt nya koncernredovisningsprogram i molnet och bygger på samma plattform som Visma Skatt & Bokslut Pro. Programmet riktar sig dels till redovisningsbyråer som sköter koncernredovisningsuppdrag åt sina kunder och dels till fristående koncerner som gör sin koncernredovisning själva.
Du väljer själv om du vill läsa den längre, mer matiga manualen eller den kortare versionen. Vill du hellre ha en djupare genomgång av programdelarna, då scrollar du ner en bit tills du ser “Lång version”. Trevlig läsning!
Föredrar du hellre att kolla på en film? Ja, det gör jag. Vill du läsa mer om programmet eller rent av köpa Visma Koncern? Då ska du hit!
Kort version
Skapa första koncernbokslutet
Vid uppstart av programmet skapas ett koncernbokslut och grunduppgifter sätts in genom en startguide. Därefter lägger du till företag i koncernstrukturen genom att klicka på "Redigera koncernstruktur".
Sammanställ företagstablåerna
Läs in bokslutsdata för varje koncernföretag i Företagstablån. Importera en SIE4-fil eller annan datakälla. Klassificera konton och justera där det behövs.
Gör elimineringar i koncerntablån
I koncerntablån visas varje företags saldon. Du kan skapa och spara koncernverifikationer, och elimineringskolumner uppdateras automatiskt.
Skapa förvärvsanalys och elimineringsverifikationer
Under "Verifikationer & dokument" skapar du förvärvsanalys och elimineringsverifikationer. Dokumentera förvärv och skapa elimineringsverifikationer där övervärden och goodwill hanteras.
Balans- och resultaträkning
Visa officiell uppställning av resultat- och balansräkningen för årsredovisningen under menyvalet "Resultat- och balansräkning".
Skapa årsredovisningen
Under "Årsredovisning" får du förslag på innehåll för årsredovisningen enligt K3-regelverket. Uppdatera noter och kassaflödesanalys i företagsmatrisen.
Skapa dina rapporter
I Rapportcentralen kan du skriva ut all dokumentation. Välj dokument och klicka på "Skapa rapport".
Lång version
Skapa det första koncernbokslutet och lägg upp koncernstrukturen
När du startar programmet första gången får du gå igenom en startguide där det första koncernbokslutet skapas. I startguiden lägger du in grunduppgifter som räkenskapsår och hur belopp ska visas. För moderföretaget anges ett kortnamn som används som rubriknamn i Koncerntablån samt vilken datakälla som ska användas.
När detta är gjort, skapas det nya koncernbokslutet och moderföretaget visas på startsidan. I nästa steg behöver du ange vilka andra företag som ingår i koncernen. Du gör det enkelt genom att klicka på knappen "Redigera koncernstruktur", eller välja menyvalet "Underhåll". Välj sedan "Lägg till företag".
För varje företag anger du namn, kortnamn och organisationsnummer. I fältet Företagstyp anger du om det är ett dotterföretag, underkoncern eller intresseföretag. Företagstypen "Underkoncern" väljer du då dotterföretaget i sin tur är moderföretag i en underkoncern.
I fältet Moderföretag föreslås alltid huvudmodern men här kan du även välja de företag som lagts upp av typen underkoncern. Du måste alltså lägga upp underkoncernen först och därefter kan du lägga upp dess dotterföretag och koppla till rätt moderföretag.
Du kan välja mellan import från Visma Skatt & Bokslut Pro, SIE4-fil eller manuell inmatning.
Om vi går tillbaka till startsidan ser vi att koncernstrukturen nu har uppdaterats. Hade det ingått en underkoncern i vårt exempel så är det här ut till vänster som man växlar mellan att jobba med underkoncernen respektive huvudkoncernen.
Sammanställ företagstablåerna
Nästa steg är att läsa in bokslutsdata för respektive koncernföretag. Detta görs i Företagstablån som du finner under menyvalet "Företag". Du kan även välja att navigera till företagstablån genom att klicka i bilden över koncernstrukturen.
Det företag du valt att arbeta med visas i företagsväljaren och den valda datakällan visas i det högra hörnet. Vi börjar med att importera en SIE4-fil för dotterföretaget. Nu är importen klar och då växlar vi till moderföretaget och gör motsvarande import här. Företagstablån har en sida för balansräkningen och en för resultaträkningen.
Kolumnen "Bokslutssaldo i SEK" visar siffrorna från det fastställda bokslutet för företaget. Har du importerat data från SIE4-fil eller från Visma Skatt & Bokslut Pro kan du expandera en rad och klicka på det understrukna beloppet för att se transaktionerna. Har du ett konto som hamnat på fel tablårad kan du klassificera om kontot genom att klicka på penn-ikonen till höger om kontonamnet.
I programmet finns specifika tablårader för koncerninterna transaktioner. Du kan effektivisera ditt arbete mycket om bokföringen i ekonomisystemen är väl strukturerade och de koncerninterna kontona är kopplade till rätt tablårader. Med hjälp av programmets elimineringsförslag kan du få automatiska förslag på färdiga elimineringsverifikationer.
Gör elimineringar i koncerntablån
Under menyvalet "Koncern" finner du koncerntablån som visar en kolumn för respektive koncernföretag. Alla företag visas med sitt kortnamn. Du kan inte ändra företagens saldon i koncerntablån, utan det måste ske i respektive företagstablå. Ett snabbt sätt att komma direkt till det företagets företagstablå är att klicka på kolumnrubriken för ett företag, det vill säga på det understrukna kortnamnet.
När du skapar och sparar koncernverifikationer uppdateras elimineringskolumnerna i koncerntablån. Summan av kolumnen "Råbalans" och elimineringskolumnerna visas i kolumnen "Koncern", som utgör koncernens balans- och resultaträkning.
Skapa förvärvsanalys och elimineringsverifikationer
På sidan "Verifikationer & dokument" samlas all dokumentation som skapas kring koncernbokslutet och visas i en överskådlig trädstruktur till vänster. Under knappen "Ny verifikation/dokument" visas vilken typ av dokumentation du kan skapa.
Exempel: Du väljer att skapa en förvärvsanalys för att dokumentera förvärvet av dotterföretaget som skedde 1 januari 2024. I förvärvsanalysen anges förvärvspriset, förvärvat eget kapital och om eventuella övervärden finns. Goodwill räknas sedan fram av programmet.
Du har även möjlighet att ladda upp filer till både förvärvsanalys och koncernverifikationer för att göra dokumentationen av koncernbokslutet än mer komplett. Tänk på att du måste välja att spara först innan filer kan laddas upp.
Ligger förvärvsdatumet inom den aktuella bokslutsperioden kan du få hjälp att skapa förvärvselimineringsverifikationen. När du väljer "Spara" överförs värdena från förvärvsanalysen automatiskt till förvärvselimineringsverifikationen.
På verifikationen för förvärvseliminering hanterar du sedan t.ex. årets avskrivning på goodwill som du anger på resultatsidan och sedan i kolumnen "Justering period" på balanssidan. Då kommer värdet på goodwill reduceras med motsvarande belopp som avser avskrivningen. När du väljer "Spara" uppdateras värdena i kolumnen "Förvärvseliminering" i koncerntablån.
Kollar du sedan i koncerntablån kan du se hur verifikationen påverkar värdena på raden Goodwill för koncernen.
Alla elimineringar dokumenteras med hjälp av koncernverifikationer som skapas under knappen "Ny verifikation/dokument". Förutom förvärvseliminering finns det verifikationer för eliminering av interna mellanhavanden och för att hantera andra typer av koncernjusteringar.
Du kan få mycket hjälp av programmets inbyggda elimineringsförslag för att skapa automatiska elimineringsverifikationer. Programmet skapar då automatiskt förslag på elimineringsverifikationer som sparas som utkast och du får möjlighet att gå igenom dem innan du sparar och uppdaterar koncerntablån.
Balans- och resultaträkning
Under menyvalet "Resultat- och balansräkning" visas den officiella uppställningen av resultat- och balansräkningen som gäller för årsredovisningen för koncernen och moderföretaget. Koncernens siffror hämtas från kolumnen "Koncern" i koncerntablån och moderföretagets siffror hämtas från kolumnen "Saldo i SEK" i moderföretagets företagstablå.
Skapa årsredovisningen för koncernen och moderföretaget
Under menyvalet "Årsredovisning" finns allt samlat som du behöver för att göra en årsredovisning enligt K3-regelverket. Programmet ger dig förslag på innehåll i din årsredovisning utifrån saldon som finns i koncernen och moderföretagets balans- och resultaträkning.
För noter och kassaflödesanalysen finns en flik som heter "Företagsmatris" och där sker uppdateringen av årsredovisningsuppgifter per koncernföretag. Har ett koncernföretag Visma Skatt & Bokslut Pro som datakälla, hämtas värden automatiskt in till företagsmatrisen i samband med att du gör en import av data i företagstablån. I andra fall behöver de läggas in manuellt.
I företagsmatrisen finns även en kolumn som heter "Justering" och här lägger du in värden som bara finns i koncernredovisningen.
Skapa dina rapporter i rapportcentralen
Sist men inte minst har vi Rapportcentralen, där kan du skriva ut all dokumentation från koncernbokslutet och årsredovisningen. Välj bara de dokument som du vill ta med och klicka sedan på "Skapa rapport". Supersmidigt!
Slutklämmen
Detta var en snabbare genomgång av de mest centrala programdelarna i vårt nya Koncern-program. Förhoppningsvis kan det ge lite klarhet i vad programmet är och vad det innehåller i stora drag. Och det är såklart grönt ljus om du vill återkomma till detta inlägg under tidens gång.
Lycka till med ditt arbete och glöm inte bort att du är grym på Koncern-redovisning och att du nu kan göra det på rekordtid! Du har väl inte missat att du som redovisningsbyrå får 50% rabatt när du aktiverar ett samarbete med en kund i nya Visma Koncern - erbjudandet gäller till sista April!
... Visa mer
Etiketter:
2024-12-16
10:47
1Gilla
Just nu får du som redovisningsbyrå 50% rabatt när du aktiverar ett samarbete med en kund i Visma Koncern - erbjudandet gäller till sista April!
Vad kan du förvänta dig?
Smidig uppstart - med startguide.
Enkel hantering - av dotterföretag, koncernstruktur mm.
Sömlös integration - import direkt från Skatt & Bokslut Pro.
Automatiska elimineringsförslag - som sparar tid.
Kraftfull rapportcentral - för komplett dokumentation.
Och - mycket mer!
Visma Koncern är byggt på den beprövade plattformen från Visma Skatt & Bokslut Pro och passar både redovisningsbyråer och självständiga koncerner.
Upptäck skillnaden idag!
Gör din koncernredovisning till en barnlek med Visma Koncern. Kom igång nu och revolutionera ditt arbetsflöde! Läs mer och starta din resa. Få en inblick i vårt sprillans nya Koncernredovisningsprogram, rulla filmen!
Läs mer
Koncernredovisning?
Vad är konsolidering?
Vad är en koncern?
... Visa mer
Etiketter:
2024-12-11
15:24
Hej @Ufriend! Självklart ska du hjälp med det. Jag skulle rekommendera dig att göra detta i Visma Skatt & Bokslut Pro, som inlägget handlar om. Varför? Du kommer göra det mycket snabbare och slipper själv överföra filer manuellt till både bolagsverket och skatteverket. I Skatt & Bokslut Pro har du båda delarna, det vill säga deklaration (Skatteverket) och Årsredovisning (Bolagsverket). Är det en kund du ska göra detta för så behöver du först skapa kunden i Advisor, och sedan starta ett samarbete i Skatt & Bokslut Pro med kunden. Lägg upp ny kund.
Starta samarbete med kunden.
När du startat samarbete med din kund kan du öppna Skatt & Bokslut Pro från Advisor och kunden. Importera uppgifter från eEkonomi (om du har bokfört i eEkonomi) och gör klart ditt bokslut och din deklaration. Lämna sedan in båda delarna till respektive myndighet direkt från programmet. Läs mer om hur du gör i Skatt & Bokslut Pro! Är det för ditt eget företag, din redovisningsbyrå, då öppnar du istället Skatt & Bokslut Pro från Mina Tjänster (Vismaonline.com). Och glöm inte att vi finns här för att hjälpa dig både via telefon via vår support eller om du hellre vill - vår AI-Assistent i programmet. Trevlig kväll! 😊
... Visa mer
2024-11-12
15:41
Hej @cForslind!
Sidan (Nyhetsrummet) som artikeln är skriven om kommer främst uppdatera dig med branschnyheter, debattartiklar och andra delar som inte berör programmen. Vissa av våra större uppdateringar och nyheter kommer visas på sidan under Produktnyheter. Jag är helt med dig angående en bra "nyhetssida", där vi kan dela med oss av alla fina nyheter, stora som små. Jag tar detta vidare och håller med dig i önskemålet! Trevlig kväll 😊
... Visa mer
2024-11-06
17:28
2 Gillar
Nyhetsrum, vilken grej!
Aktuellt just nu? Övriga nyheter? Produktnyheter? Hjälp - så mycket nyheter?! Äntligen har vi ett nyhetsrum - tjohoo! Här får du de senaste uppdateringarna om våra produkter, tjänster, viktiga branschnyheter och engagerande debattartiklar. Vårt nyhetsrum är din go-to plats för att hålla dig à jour!
Du hittar sidan här eller under fliken "Kontakt" i menyn på vismaspcs.se. MEN! Vi kommer inte sluta att uppdatera er med våra nyheter här på forumet. Allt förblir som precis vanligt - fast ännu bättre!
Tips tips tips!
Bokmärk sidan så du alltid har den nära till hands. Det kommer iallafall jag göra. // Anton
... Visa mer
Etiketter:
2024-11-01
12:37
Vi har laddat våra appar med nya funktioner som gör ditt och din kunds arbete ännu smidigare. Dyk ner i några av alla guldkorn här och glöm inte att tipsa dina kunder, vilket mervärde du kan skapa!
Visma Scanner
Woho! Nu kan du, och framförallt kanske dina kunder, äntligen scanna flera sidor av samma dokument och samla dem till ett enda underlag i Visma Scanner-appen. Det här gör det superenkelt att hålla ordning på inskickade underlag i Visma eEkonomi!
Nyheter i Visma eEkonomi-appen (för IOS användarna)
Skapa offerter och ordrar i appen Äntligen kan du och dina kunder skapa och ändra affärsdokumenten snabbt och enkelt direkt i appen.
Förbättrad artikelhantering Smidigare hantering av artiklar med en ny design och tydligare struktur.
Stöd för Grön teknik Hantera Grön teknik-avdrag vid redigering av offerter, order och fakturor.
Ny funktion: Företagsuppgifter
Nu kan man enkelt hitta och kopiera viktiga uppgifter om ditt företag. Funktionen är tillgänglig på iOS och kommer snart till Android.
Ny startsida Denna nya design erbjuder användarna en snyggare och mer överskådlig överblick över företagets prestationer.
Nyheter i Visma eEkonomi-appen (för Android användarna)
Stöd för ROT, RUT och Grön teknik Lägg till och ändra ROT-, RUT- och Grön teknik-avdrag när du skapar eller redigerar offerter, ordrar och fakturor.
Ny kundvy En uppdaterad och tydligare design som gör det enklare att se all kundinformation på ett ställe i appen.
Ny startsida Denna nya design erbjuder användarna en snyggare och mer överskådlig överblick över företagets prestationer.
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-30
12:33
1Gilla
Tjena Rolf! (@KABE Husbilsklubb) En bra poäng! Människor kan ju ha olika preferenser när det gäller äpplen. Men frågar man AI så är det såklart endast Royal Gala som gäller. AI älskar Royal Gala och tar inte hänsyn till dina preferenser. Vill du däremot att den ska ta hänsyn till just dina smaklökar? Då behöver du definiera vad som är gott för dig Rolf. /Äppel-Anton
... Visa mer
2024-10-28
15:04
Generellt för AI och hur du bör prata med den
AI (Artificiell Intelligens) är teknik som gör att datorer kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. Man kan ställa frågor till en AI-robot och få svar på dem. Detta fungerar genom att AI-modellen analyserar frågan, letar efter relevant information i sin inlärda databas och genererar ett svar baserat på den informationen.
Hur ska jag skriva till en AI-robot? (En Prompt)
Att skriva en effektiv AI-prompt är nyckeln till att få kvalitativa och träffsäkra resultat. En AI-prompt fungerar som en instruktion för en AI. Därför är det nödvändigt att skriva en prompt för att få ett svar från en AI. För bästa resultat, se till att din prompt är tydlig och specifik.
När du använder AI-assistenten i våra program så är din “prompt” en fråga. Till exempel: “Hur gör jag en lönekörning?" eller “Hur ser jag lönehistorik för anställda?”.
Undvik onödiga ord och upprepningar, då dessa kan förvirra AI:n. Om en instruktion som "ingen titel får vara mer än 50 tecken lång" inte fungerar, testa att byta ut ord, till exempel till "ingen rubrik får vara mer än 50 tecken lång".
Tänk på AI-interaktionen som en konversation. Fråga AI:n om förslag om du är osäker och justera din prompt efter behov. Att formulera om din prompt flera gånger kan leda till förbättrade svar och bättre uppfyllande av dina behov.
AI hos oss och i Visma Lön Smart!
AI-Assistenten (eller som vi kallar den, AIA) finns inbyggt i ditt program. Du hittar AIA ute till höger på din skärm. Där finns en robot som går att klicka på och AIA öppnas. Den lilla roboten kan du flytta längst med högra kanten om den skulle råka vara i vägen eller liknande.
När du använder vår AI-assistent, tänk på att formulera dina frågor som om du pratar med någon som inte är insatt i vad du gör. Det hjälper AI:n att förstå exakt vad du behöver hjälp med. Istället för att skriva något kortfattat som "Hur gör jag lön?", försök vara mer specifik, som "Hur gör jag en utbetalning av lön till en anställd?".
Om du inte får rätt svar direkt, justera din fråga eller ge mer information. Vår AI-assistent kan komma ihåg tidigare meddelanden i konversationen, så att klargöra saker som "Jag menade lönekörning!" kan vara väldigt hjälpsamt.
För att få ett så bra och tydligt svar som möjligt från AI-assistenten så behöver du formulera din fråga tydligt. Det skrivs ofta bara ett ord som “Lönekörning” eller så ställer man en för specifik fråga, t.ex. "Varför är det fel saldo på verifikationen A120?". Det kommer AI ha svårt att svara på. Dels för att den är väldigt specifik och "personlig" men också för att den inte kan svara på bokföringsfrågor, än.
För att få bästa möjliga svar, ge lite mer kontext och var tydlig med vad du behöver hjälp med. På så sätt kan vår AI-assistent ge dig den bästa möjliga supporten. Det är alltså precis som när du pratar med en människa, du kan behöva förklara vad du faktiskt undrar eller vad du vill få ut av din konversation för att svaret ska bli det du önskar.
Sammanfattningsvis: Vill du ha ett rött äpple? Då kan du inte be om en frukt. Du kan heller inte be om ett äpple - då får du kanske ett grönt. Be om det du vill ha. “Jag vill ha ett rött och gott äpple.”
Ju mer du använder AI - desto bättre kommer den att bli. Stort lycka till nu och missa inte AI-tåget!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-28
13:48
2 Gillar
Generellt för AI och hur du bör prata med den
AI (Artificiell Intelligens) är teknik som gör att datorer kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. Man kan ställa frågor till en AI-robot och få svar på dem. Detta fungerar genom att AI-modellen analyserar frågan, letar efter relevant information i sin inlärda databas och genererar ett svar baserat på den informationen.
Hur ska jag skriva till en AI-robot? (En Prompt)
Att skriva en effektiv AI-prompt är nyckeln till att få kvalitativa och träffsäkra resultat. En AI-prompt fungerar som en instruktion för en AI. Därför är det nödvändigt att skriva en prompt för att få ett svar från en AI. För bästa resultat, se till att din prompt är tydlig och specifik.
När du använder AI-assistenten i våra program så är din “prompt” en fråga. Till exempel: “Hur krediterar jag en leverantörsfaktura?" eller “Hur lägger jag till en ny kund i eEkonomi?”.
Undvik onödiga ord och upprepningar, då dessa kan förvirra AI:n. Om en instruktion som "ingen titel får vara mer än 50 tecken lång" inte fungerar, testa att byta ut ord, till exempel till "ingen rubrik får vara mer än 50 tecken lång".
Tänk på AI-interaktionen som en konversation. Fråga AI:n om förslag om du är osäker och justera din prompt efter behov. Att formulera om din prompt flera gånger kan leda till förbättrade svar och bättre uppfyllande av dina behov.
AI hos oss och i Visma eEkonomi!
AI-Assistenten (eller som vi kallar den, AIA) finns inbyggt i ditt program. Du hittar AIA ute till höger på din skärm. Där finns en robot som går att klicka på och AIA öppnas. Den lilla roboten kan du flytta längst med högra kanten, om den skulle råka vara i vägen eller liknande.
När du använder vår AI-assistent, tänk på att formulera dina frågor som om du pratar med någon som inte är insatt i vad du gör. Det hjälper AI:n att förstå exakt vad du behöver hjälp med. Istället för att skriva något kortfattat som "Hur gör jag betalning?", försök vara mer specifik, som "Hur gör jag en betalning på en kundfaktura?".
Om du inte får rätt svar direkt, justera din fråga eller ge mer information. Vår AI-assistent kan komma ihåg tidigare meddelanden i konversationen, så att klargöra saker som "Jag menade kundfaktura!" kan vara väldigt hjälpsamt.
För att få ett så bra och tydligt svar som möjligt från AI-assistenten så behöver du formulera din fråga tydligt. Det skrivs ofta bara ett ord som “Kundfaktura” eller så ställer man en för specifik fråga, t.ex. "Varför är det fel saldo på verifikationen A120?". Det kommer AI ha svårt att svara på. Dels för att den är väldigt specifik och "personlig" men också för att den inte kan svara på bokföringsfrågor, än.
För att få bästa möjliga svar, ge lite mer kontext och var tydlig med vad du behöver hjälp med. På så sätt kan vår AI-assistent ge dig den bästa möjliga supporten. Det är alltså precis som när du pratar med en människa, du kan behöva förklara vad du faktiskt undrar eller vad du vill få ut av din konversation för att svaret ska bli det du önskar.
Sammanfattningsvis: Vill du ha ett rött äpple? Då kan du inte be om en frukt. Du kan heller inte be om ett äpple - då får du kanske ett grönt. Be om det du vill ha. “Jag vill ha ett rött och gott äpple.”
Och kom ihåg, Ju mer du använder AI - desto bättre kommer den att bli. Stort lycka till nu och missa inte AI-tåget!
... Visa mer
2024-10-28
13:24
5 Gillar
Generellt för AI och hur du bör prata med den
AI (Artificiell Intelligens) är teknik som gör att datorer kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. Man kan ställa frågor till en AI-robot och få svar på dem. Detta fungerar genom att AI-modellen analyserar frågan, letar efter relevant information i sin inlärda databas och genererar ett svar baserat på den informationen.
Hur ska jag skriva? (En Prompt)
Att skriva en effektiv AI-prompt är nyckeln till att få kvalitativa och träffsäkra resultat. En AI-prompt fungerar som en instruktion för en AI. Därför är det nödvändigt att skriva en prompt för att få ett svar från en AI. För bästa resultat, se till att din prompt är tydlig och specifik.
När du använder AI-assistenten i våra program så är din “prompt” en fråga. Till exempel: “Hur krediterar jag en leverantörsfaktura?" eller “Hur ändrar jag ett eEkonomi samarbete för en kund?”
Undvik onödiga ord och upprepningar, då dessa kan förvirra AI:n. Om en instruktion som "ingen titel får vara mer än 50 tecken lång" inte fungerar, testa att byta ut ord, till exempel till "ingen rubrik får vara mer än 50 tecken lång".
Tänk på AI-interaktionen som en konversation. Fråga AI:n om förslag om du är osäker och justera din prompt efter behov. Att formulera om din prompt flera gånger kan leda till förbättrade svar och bättre uppfyllande av dina behov.
AI hos oss och i våra program!
AI-Assistenten finns inbyggt i programmen: Visma Advisor, Visma Skatt & Bokslut Pro, Visma eEkonomi och Visma Lön Smart.
Du hittar AI-Assistenten (eller som vi kallar den, AIA) ute till höger på din skärm. Där finns en robot som går att klicka på och AIA öppnas. Den lilla roboten kan du flytta längst med högra kanten, om den skulle råka vara i vägen eller liknande.
När du använder vår AI-assistent, tänk på att formulera dina frågor som om du pratar med någon som inte är insatt i vad du gör. Det hjälper AI:n att förstå exakt vad du behöver hjälp med. Istället för att skriva något kortfattat som "Hur gör jag betalning?", försök vara mer specifik, som "Hur gör jag en betalning på en kundfaktura?".
Om du inte får rätt svar direkt, justera din fråga eller ge mer information. Vår AI-assistent kan komma ihåg tidigare meddelanden i konversationen, så att klargöra saker som "Jag menade kundfaktura!" kan vara väldigt hjälpsamt.
För att få ett så bra och tydligt svar som möjligt från AI-assistenten så behöver du formulera din fråga tydligt. Det skrivs ofta bara ett ord som “Kunder” eller så ställer man en för specifik fråga, t.ex. "Varför är det fel saldo på verifikationen A120?". Det kommer AI ha svårt att svara på. Dels för att den är väldigt specifik och "personlig" men också för att den inte kan svara på bokföringsfrågor, än.
För att få bästa möjliga svar, ge lite mer kontext och var tydlig med vad du behöver hjälp med. På så sätt kan vår AI-assistent ge dig den bästa möjliga supporten. Det är alltså precis som när du pratar med en människa, du kan behöva förklara vad du faktiskt undrar eller vad du vill få ut av din konversation för att svaret ska bli det du önskar.
Sammanfattningsvis: Vill du ha ett rött äpple? Då kan du inte be om en frukt. Du kan heller inte be om ett äpple - då får du kanske ett grönt. Be om det du vill ha. “Jag vill ha ett rött och gott äpple.”
Och kom ihåg, ju mer du använder AI - desto bättre kommer den att bli. Stort lycka till nu och missa inte AI-tåget!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-22
09:11
Hej @KABE Husbilsklubb! Ja, det inbegriper kunder som har Admin och en massa andra program hos oss. Du kommer se vilka program du kan "välja" på sida två i formuläret. Hoppas du vill vara med! 🙂
... Visa mer
2024-10-21
16:48
Vi har en referensgrupp med kunder som är intresserade av att vara med och titta på prototyper, svara på frågor och ge oss feedback. Det kan handla om funktioner vi vill förbättra och utveckla i våra molnprogram eller helt enkelt bara för att förstå dina behov.
Jag vill anmäla mig!
... Visa mer
2024-10-21
16:43
Vi har en referensgrupp med kunder som är intresserade av att vara med och titta på prototyper, svara på frågor och ge oss feedback. Det kan handla om funktioner vi vill förbättra och utveckla i våra molnprogram eller helt enkelt bara för att förstå dina behov.
Jag vill anmäla mig!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-21
16:41
Vi har en referensgrupp med kunder som är intresserade av att vara med och titta på prototyper, svara på frågor och ge oss feedback. Det kan handla om funktioner vi vill förbättra och utveckla i våra molnprogram eller helt enkelt bara för att förstå dina behov.
Jag vill anmäla mig!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-21
16:39
1Gilla
Vi har en referensgrupp med kunder som är intresserade av att vara med och titta på prototyper, svara på frågor och ge oss feedback. Det kan handla om funktioner vi vill förbättra och utveckla i våra molnprogram eller helt enkelt bara för att förstå dina behov.
Jag vill anmäla mig!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-21
16:34
Vi har en referensgrupp med kunder som är intresserade av att vara med och titta på prototyper, svara på frågor och ge oss feedback. Det kan handla om funktioner vi vill förbättra och utveckla i våra molnprogram eller helt enkelt bara för att förstå dina behov.
Jag vill anmäla mig!
... Visa mer
2024-10-21
13:44
Hej @Österlens Ramverkstad! Jättebra fråga, Jens. Det är inte helt lätt, det ska jag hålla med om. Alt 1: Om du har en faktura på 6000kr som är en swishinbetalning men har samtidigt två händelser för inbetalningen, en på 1000kr och en på 5000kr. Då skulle jag rekommendera dig att välja bankhändelsen på 5000kr - matcha den mot Inbetalning från kort eller swish och välj där fakturan på 6000kr. Då kommer du ha ett saldo på -1000kr, för att fakturan är på ett större belopp än bankhändelsen. Välj då att skapa en ny bokföringshändelse och välj istället Övrig insättning och egen kontering - kontera den precis hur du vill, för denna ska sedan korrigeras bort ändå. Bokför sedan. Gå nu till fakturan, är den betald och korrekt med det beloppet som är betalt? Perfekt! Då går du till den verifikationen som vi skapade via egen kontering, den du fick göra vad du ville med, och väljer skapa korrigeringsverifikation på den. Korrigera då bort den verifikationen genom att välja samma konton men spegelvänt debet/kredit. Bankhändelsen som fortsatt ligger kvar under Kassa och bankhändelser på 1000kr kan du radera. Alt 2: Ångra den fakturan du skapat på 6000kr. Skapa upp en faktura på 5000kr och en på 1000kr, i övrigt ska de ju se likadana ut och kan vara på samma datum! Matcha sedan dessa två fakturorna på respektive bankhändelse. Jag vet ju vad jag hade valt men här är valet enbart ditt, i hur du vill göra! 😁 Hoppas du får ordning på det, annars kan du slå vår support en signal så tror jag de har lättare för att förklara över telefon.
Varma hälsningar!
... Visa mer
2024-10-18
15:45
Hej @humlan600! Jag har sett över möjligheterna och om vi har något fint knep för att slippa manuell påläggning. Det finns tyvärr inget sätt att spärra en kundfaktura som du beskriver, när betalningen kommer via en återrapporteringsfil. Jag förstår hur du menar och vill gärna att du lägger ett önskemål på det. Ett önskemål på förbättring till våra utvecklare, det kan du lägga från startsidan - förbättringsförslag. Vi blir superglada om du vill dela med dig av dina tips och önskemål där! Jag önskar dig en finfin helg när det är dags för det. 🌞
... Visa mer
2024-10-18
13:42
Hej @Jan_Värmon! Man kan säga att det ungefär är samma visa i Lön Direkt. Men i Lön direkt heter det istället Övrigt avdrag, brutto och du lägger helt enkelt till den raden i lönekörningen för den anställde som ska ha avdraget. Hoppas du får kläm på det. Jag önskar dig en fin helg i hösten!🍁
... Visa mer
2024-10-18
12:47
Hej @paul mwasa! Om du menar att du står under Bokföring - Resultatenheter, då ser du bara dem 4 senaste verifikationerna som du bokfört för respektive kostnadsbärare under den resultatenhet du kollar på. Om du istället kollar på kontoanalys och huvudbok, välj det tidsintervall du vill och välj ute till höger vilken resultatenhet och kostnadsbärare du vill se. Då får du fram en fullständig lista över konton och verifikat som bokfört med den valda reusltatenheten och kostnadsbäraren. Hoppas du fick klarhet i hur det funkar i Visma eEkonomi och vad du ser vart mm. Ha en fin helg när den kommer! 🙂
... Visa mer
2024-10-18
12:27
Hej @Admin Gottskär Grundskola! Vi tar såklart jättegärna emot alla tips och förbättringar! I alla dina program så har du en Feedback och förslag. I ekonomiöversikten har den uppe till höger, det är en tumme upp och en tumme ner. Där kan du lägga alla förbättringsförslag och tips direkt till våra utvecklare. Det är det absolut bäste sättet att skicka tips till oss och denna funktion har du i alla dina program! 🙂 I eEkonomi har du samma funktion men då nere till vänster och där står det Feedback och Förslag. Tack snälla för att du vill dela med dig av alla dina förslag och tips, så värdefullt!
... Visa mer
2024-10-18
09:49
Hej @Suzanna! Tack för din fråga.
Det är inte tvingande att stämpla ut och in för lunch, gör man inte det så drar den tiden för normallunch som ligger på schemat. Om man inte tar hela sin lunch så behöver man stämpla ut och in för lunchen.
Vad det gäller exemplet med vårdbesök så behöver den anställde stämpla in igen när hen kommer tillbaka till arbetet. Man kan inte ange en sluttid så att det sköts med automatik. 🙂 Hoppas det besvarade dina frågor och att du nu har koll på vad som behövs göras och när. Ha det så gott!
... Visa mer
2024-10-16
16:52
Hej @ChristinaH! Vi har ingen sådan funktion idag där man kan lägga in återkommande avvikelse. Det vi rekommenderar är att gå in i kalendariet och lägga in avdraget med snabbvalet de fredagar ni vill att det ska finnas. Jag tar det gärna vidare som en förbättring i ditt program och jag gillar idén! Trevlig kväll!
... Visa mer
2024-10-16
16:13
Hej @grimjack! Tack för din fråga. Uppmaningen du refererar till är bara en upplysning om att det finns en debetfaktura som krediten krediterar. Det ska bara vara en upplysning och du ska kunna läsa in den MEN vi har haft ett par kunder som detta inte har funkat för. Den går inte heller att läsa in igen och då får man ta bort den och lägga in den manuellt i programmet. Kan du kvitta debet mot kredit och det är de du vill göra, då tycker jag att du ska göra det! 🙂 Trevlig kväll!
... Visa mer
2024-10-16
16:04
Hej @Yohanna_a! Det du presenterar ser rimligt ut men för att säkerställa så att allting stämmer både lönemässigt och för rapportering till Skatteverket rekommenderar vi dig att du kontrollerar med din redovisningskonsult. Har din redovisningskonsult redan godkänt och sagt att det är så du ska göra - då tycker vi att du ska lita på det! 🙂 Ha det så fint!
... Visa mer
2024-10-16
14:12
Hej @Enumero! Kul att du byter till oss! Här kan du läsa mer om flytten. Vi finns här för dig när det är dags sen och inte minst våra kollegor som jobbar med register och flyttar. Bara hojta!
Vill du veta mer om hur import och export ser ut i Visma eEkonomi så kan du läsa mer om det här! Vänliga hälsningar!
... Visa mer
2024-10-16
12:34
Hej @Kristian1! I vilket syfte vill du skriva ut fakturan i din skrivare? Varför vill du ha en pappersfaktura? I Visma eEkonomi, som det ser ut idag, så finns det inget enklare sätt än det du själv beskriver. Vi vill såklart att man i största möjliga mån ska slippa att skriva ut pappersfakturor. Om jag ska vara ärlig så tror jag inte, personligen alltså, att detta är något som kommer förenklas i programmet - isåfall rör vi oss nog mot smidigare och bättre flöden för elektroniska fakturor för att du helt och hållet ska slippa skrivaren och pappersfakturor! Väl mött. 🙂
... Visa mer
2024-10-16
10:57
Hej @EvaH__2! Om du går via Utskrifter - register - Adress och telefon leverantörer. Markera sedan "Visa endast aktiva". Då får du ut samma utskrift men utan inaktiva leverantörer. 🙂 Hoppas du får till det som du vill, annars får du gärna ringa vår support så har de säkert lite fler utskrifter som du kan ta ut och välja vilka kolumner du vill ha med i din utskrift.
... Visa mer
2024-10-16
10:50
Hej @Jacqueline! Tack för din fråga. Det går inte att importera en direkt Adresslista. Det går att importera kundregister med adresser men inte enbart adresslistor. Tar det gärna vidare som ett förbättringsförslag om det önskas. Vänliga hälsningar
... Visa mer
2024-10-16
10:26
Hej @LxLasso! Precis som du skriver så ingår inte Skattekontot i den prognosen. Går inte heller att göra så mycket åt dessvärre. Det jag skulle vilja att du gör är att lägga ett förbättringsförslag på det - längst nere till vänster i eEkonomi så har du Feedback och Förslag. Där kan du när som helst lägga förbättringar direkt till våra utvecklare. Jag tar med mig den också! Med vänliga hälsningar
... Visa mer
2024-10-16
10:12
Hej @webtomten! Visma Påminnelse Direkt och vad gäller hanteringen av fakturor som gått via dem så vill jag gärna att du tar kontakt med Visma Amili (fd Visma Financial Solutions) som äger den tjänsten och hanterar alla ärenden som skickas via Påminnelse Direkt. De har bättre koll på hur fakturorna hanteras från deras håll. Den informationen vi har att tillgå är denna! Hoppas du får svar på dina frågor och får bättre koll på tjänsten framöver. 🙂
... Visa mer
2024-10-16
09:51
Hej igen @Admin Gottskär Grundskola!
Jodå, du kan välja att ta en rapport på 4 st resultatenheter, behöver ej ta en och en alltså. Om du tar flera resultatenheter samtidigt så får du också alla resultatenheters total belopp i rapporten. Så du är medveten om det.
... Visa mer
2024-10-16
09:38
Hej @Therese Jansson! Om du har en bankkoppling så skickas alla fakturor (även i annan valuta) till din bank via en betalfil från Visma eEkonomi. Läs mer om bankkoppling här! Väl mött.
... Visa mer
2024-10-16
09:31
Tjena @grimjack! Oavsett om du har Lön Anställd eller inte behöver man manuellt välja/markera vilka som ska vara med i lönekörningen. Sedan när man väljer skapa lönekörning sker det en synkronisering mot Visma Lön Anställd där tiderna flyttas över. Så jag tycker det låter som att programmet faktiskt gör som det ska här. Jag ser gärna att du lämnar ett förbättringsförslag på det så våra utvecklare kan ta en kik på vad vi kan göra för att göra det än mer effektivt. 🙂 Vänliga hälsningar
... Visa mer
2024-10-16
09:25
Hej igen @Sandtek, jag tycker det låter lite underligt. Låter nästan som att flextiden skriver över övertiden. Vi vill gärna kika på hur det ser ut hos dig, ring gärna vår support så kan vi kolla vidare på det den vägen! Tack på förhand, jag håller tummarna! 🙂
... Visa mer
2024-10-16
09:20
Tjena Rasmus, @Rasmus - Effektia Ekonomi! Det låter ju inte riktigt som att det är som det borde i ditt program. Vi skulle nog egentligen behöva prata med dig och se hur det ser ut i dina respektive program. Vi har nämligen inte rapporterat något fel angående det du skriver. Jag har försökt att återskapa det hos mig i mitt program och även pratat med kollegor som är i Advisor-svängen. Jag förstår att du stör dig på den, det hade jag med gjort! 😅 Det är ju inte alls härligt... Slå gärna en signal till vår support så ska vi se vad vi kan göra!
... Visa mer
2024-10-16
09:04
Hej @Adie72! Ja, swedbank har ett lite speciellt format av löne-filerna. Det är inget du i programmet, hos oss, kan skapa men om du kontaktar Swedbank så borde de veta hur du ska hantera dessa. Testa höra av dig till swedbank och kolla läget där. 🙂 Med vänliga hälsningar
... Visa mer
2024-10-16
08:46
Hej @Sandtek! Alla anställda som arbetar måste ha ett avtal eftersom det bland annat styr reglerna kring hur flextid, OB, övertid och komptid ska beräknas. Om du arbetar i Visma Lön Smart gör du alla inställningar för avtal där. Om du arbetar i Visma Lön 300/600 kan du göra inställningar för avtalsregler i Visma Lön Anställd. Vissa uppgifter hämtas dock från löneprogrammet. Läs mer i avsnittet Redigera uppgifter för anställd. Under Avtal i Visma Lön Anställd ser du alla avtal som finns upplagda i ditt företag. I kolumnen Anställda kan du se hur många, samt vilka anställda som är kopplade till respektive avtal. Du kan redigera avtal genom att markera det aktuella avtalet och göra ändringar under Redigera avtal. Läs mer i avsnittet Skapa eller redigera avtal. Hoppas detta var till din hjälp och att du får en fin onsdag! 🙂
... Visa mer
2024-10-16
08:39
Hej @Admin Gottskär Grundskola! Nu var det ju någon dag sedan som du hade problemet och det kanske har lösts sig nu(?). Om tiden inte fixat det som du önskar så vill jag att du ringer vår support så de kan kolla hur det ser ut i dina program. Väl mött.
... Visa mer
2024-10-15
10:29
Hej @CR2024! Tack för din fråga. Att det blir 30 september känns som att det ringer lite varningsklockor men vi skulle behöva se det i ditt program och hur det är strukturerat. Slå gärna en signal till vår grymma lön-support så felsöker de vidare! Tack för förståelsen och hoppas ni får ordning på det. Vänliga hälsningar.
... Visa mer
2024-10-14
16:11
Hej @Karin63!
Tack för din fråga. När du väljer att matcha en bankhändelse med Avdragen bankavgift då kommer programmet att bokföra 1930 (kredit) och 6570 - Bankkostnader (Debet) och detta gör alltså programmet med automatik när du angett för programmet vilket belopp som är den avdragna bankavgiften. Varma hälsningar!
... Visa mer
2024-10-14
16:05
Hej @Rolf Ericson! Här kommer en bild från mitt Visma eEkonomi där jag visar vart denna lilla ruta finns:
... Visa mer
2024-10-14
16:01
Hejsan @Bandar! Du ska få börja kika på dina bokföringsförslag under dina inställningar i programmet. Dubbelkolla där vilket "Användningsområde" som finns valt på dem du letar efter. Vill du bokföra ett Övrigt Uttag, då väljer du det som användningsområde - annars syns de tyvärr inte där du nu letar. 🙂 Funkar det fortsatt inte, även fast det är rätt användningsområde, då vill jag att du slår vår grymma support en signal för vidare felsökning. Väl mött och lycka till!
... Visa mer
2024-10-14
15:49
Hej @Banton! Har lite följdfrågor. Det första är om det är en faktura med utländsk valuta? Om ja, då behöver bankhändelsen ändras så bankhändelsen också ligger med samma valuta. Ändra bankhändelse kan du göra i Kassa och Bankhändelser - klicka på raden för denna bankhändelse och välj ändra (under matcha/bokför). Om fakturan och bankhändelsen inte är i samma valuta kan de inte hitta varandra och därmed inte matchas. Hoppas det var till hjälp och att du lyckas matcha din händelse mot fakturan.
... Visa mer
2024-10-14
09:58
Hej @helenkatarina! Vad roligt att höra att du vill börja Scanna in underlag till ditt program! Det glädjer mig. För att svara på dina frågor så funkar det idag såhär med Administration: 1. Du kan inte ändra namn i Visma Scanner-appen. Skicka först kvittot/underlaget till Visma Administration. Innan du registrerar verifikationen i Administration behöver du manuellt ändra benämning/verifikationstext.
2. Ungefär gäller samma visa här, du behöver lägga in kommentaren/texten som du har skickat med i kvittot/underlaget, manuellt inne på verifikationen, i t.ex kommentarsrutan uppe till höger. Hoppas dina funderingar blev besvarade. Jag önskar dig en fin start på veckan! 🙂
... Visa mer
2024-10-14
09:49
Hej igen @GittanEss! Jag ville bara återkoppla till dig att du inte gör något som är fel utan ligger hos oss. Vi rapporterade precis ett fel vad gäller våra underskrifter. Läs mer här! Tråden jag länkade kan du både svara i men också följa för att får rapporter på hur det ligger till i ärendet. Vi jobbar så fort vi bara kan för att lösa problemet vi har just nu! Tack på förhand.
... Visa mer
2024-10-14
09:36
Hej @GittanEss! Tack för din fråga. Har du kontrollerat så avsnitten Underskrifter och Underlag (Årsstämmoprotokoll) inte är klar markerade och har en grön bock ute till vänster i menyn. Vill även att du kontrollerar så hela årsavslutet inte är klarmarkerat utan att det står "Redigera period" på din startsida för det året du jobbar med. Och om jag förstår dig rätt så står det nu ingenting i dessa avsnitten som jag nämnde ovan bl.a, skulle du vilja testa att fylla i namn manuellt istället för att "Hämta uppgifter" - går det eller är det fortsatt tomt när du förhandsgranskar din årsredovisning? 🙂 Mvh
... Visa mer
2024-10-11
13:51
Hej @ÖrjanJ! Jag ser att vi har ett hjälpavsnitt för hur du ska göra om du går i tankar att gå från Skatt Proffs till Skatt.
Där står följande - "Längst ned i dialogen Spara som kan du som använder Visma Skatt Proffs markera rutan Exportera till Visma Skatt. När du sparar filen med rutan markerad kan den sparade filen öppnas av den som inte har proffsversionen av programmet utan har versionen Visma Skatt.
Startar du Visma Skatt Proffs via Visma Byråstöd finns ytterligare ett val. Då kan du exportera skattfilen antingen till Visma Skatt Proffs (utan Visma Byråstöd) eller Visma Skatt. Exportfunktionen kan t ex användas då en redovisningskonsult har Visma Skatt Proffs och företagaren har Visma Skatt. För att företagaren ska kunna öppna en skattfil i Visma Skatt som är sparad i Visma Skatt Proffs, måste du använda funktionen Exportera till Visma Skatt." Gör du på detta sättet får du med dig så mycket som möjligt över till enbart "Visma Skatt". Trevlig fredag och så småningom även helg, Jan!
... Visa mer
2024-10-11
11:41
Hejsan @Tina__47! Från Advisor kan vi inte exportera ut ett kundregister, tyvärr. Använder du däremot något bokföringsprogram (Visma eEkonomi eller Administration) hos oss, för din egen redovisningsbyrå alltså, då kan du därifrån exportera ut ett kundregister till CSV. Kanske att det skulle kunna vara en lösning på din fråga. 😊 Angående export från Advisor så vill jag gärna att du skickar ett förslag på förbättring till våra utvecklare. Det gör du i ditt Advisor nere till vänster på Feedback och Förslag. Ha en fortsatt fin fredag!
... Visa mer
2024-10-11
11:34
Hej @Lena_43! Håller med, det hade varit konstigt om det inte gick att göra på enstaka fakturor! Så är inte fallet, utan har du bara en faktura till leverantören som inte ska skickas till banken för betalning, markerar du Skicka ej till bank när du registrerar fakturan (Du hittar det uppe till höger när du skapar en leverantörsfaktura). Och som ni är inne på - Har du en leverantör vars betalningar aldrig ska skickas till banken markerar du Skicka inte leverantörsfakturor till banken. Detta val hittar du i leverantörsregistret under Betalningsuppgifter. Hoppas ni hittar inställningen och får till det, precis som önskat! 😊
... Visa mer
2024-10-11
10:44
Hej @Anna-Karin69! Tack för dina frågor, självfakturering är något som kommer på tal då och då här i forumet. Vad gäller Workify och om du kan integrera leverantörsregistret vågar jag inte svara på. Den informationen vi har om våra integrationer hittar du här. Om du har frågor som inte besvaras på den sidan skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med integrationslösningens support. Jag skickar dig lite generella länkar och info angående självfakturering i Visma eEkonomi.
Om du ska skapa en självfaktura så har vi idag ingen funktion för självfakturor, men i ex. den här tråden vi har vi rådgivit att skapa upp det som en manuell verifikation istället för att göra det via kund- och leverantörsfakturor.
Om du har tagit emot en självfaktura så kan du kika på den här tråden.
Jag hittade också den här tråden där man bla. går igenom bra saker att tänka på när man gör självfaktura, så läs gärna igenom den också om det är aktuellt. Jag hoppas verkligen att någon av trådarna kan hjälpa dig vidare! Har du fler frågor om hur det eventuellt ska bokföras eller liknande då rekommenderar jag att du slänger iväg en fråga i vårt forum för "Bokföringsfrågor" - så kommer någon där kunna hjälpa dig på vägen. Ha det så gott och lycka till!
... Visa mer
2024-10-11
10:30
Hej @MonicaSkoglund! Har dina betalningar fortfarande inte kommit in hos Handelsbanken så du kan se dem MEN de står som Skickade i ditt Visma eEkonomi? Om så är fallet vill jag att du kontaktar Handelsbanken och fråga varför du inte ser dem där. Den statusen som du får i ditt program per faktura under Inköp - Leverantörsfakturor, den statusen får vi från banken och är alltså en status som banken uppdaterar till oss. I annat fall skulle jag önska att du ringer vår support för vidare hjälp med dina betalningar och se hur vi ska gå vidare i ärendet.
Tack på förhand och ha en finfin fredag! 😊
... Visa mer
2024-10-10
10:47
Hej @Joel55! Jag ser inte att något blivit rapporterat kring detta än. Vi vill gärna kolla vidare på ditt problem för vidare felsökning. Slå en signal till vår grymma support så hjälper de dig vidare. Tack för att du delar med dig! Väl mött.
... Visa mer
2024-10-10
10:38
Hej @daniels! Jag ser att @Numbers_and_Friends har svarat och det är helt korrekt. Men det stämmer också som du själv skriver - att du behöver välja 0% moms som artikelkontering på den artikel som ska faktureras utan moms. Gäller det alla artiklar, då rekommenderar jag att du markerar alla artikelar ute till vänster i "artikel-listan". Sedan kan du välja "Hantera flera artiklar" längst nere till vänster och där välja 0% moms på alla dina artiklar. När du gjort det så kommer det längre inte räkna någon moms på dina fakturor. Ha det nu så bra och hoppas du får till det som önskat.
... Visa mer
2024-10-10
10:30
Hejsan @Tobias_Qvick! Här känns det som att vi gärna skulle vilja prata med dig för att kika närmare på problemet. Ring gärna vår grymma support så ska vi se vad det är som står tokigt till! Tack för du delar med dig och för förståelsen.
... Visa mer
2024-10-10
10:26
Hejsan @Sofia F-L! Om du har lite generella problem med ekonomiöversikten skulle vi gärna vilja prata med dig och se över de problem som dyker upp. Vore kanon om du ville slå en signal till vår support så vi kan kolla på det med dig. När du väl stöter på dessa problem skulle jag rekommendera att du ringer så vi kan kolla på det när det faktiskt inte funkar. Tack för du delar med dig - så vi kan hjälpa dig vidare!
... Visa mer
2024-10-09
12:05
Hej @Sofia F-L! Vi har uppmärksammat detta och jobbar nu så fort vi kan med att lösa felet. Du kan följa ärendet vidare här! Vi har skapat en forum-tråd som vi kommer uppdatera när vi löst problematiken. Tack för förståelsen. Ha nu en fin onsdag och håll ett öga på forum-tråden som jag länkade!
... Visa mer
2024-10-09
10:02
Hejsan @CarinaM_! Tack för din fundering. Idag har vi ingen funktion för detta - aytt kunna ta ut en pdf på skickade betalningar i efterhand. Det går i dialogrutan när du ska exportera din betalningsfil men inte i efterhand. Brasklapp: I vissa fall och vissa banker går det där att ta ut den informationen, men hur eller med vilka banker det går med vågar jag inte lova. Jag lyfter det gärna vidare som en förbättringspunkt. Och glöm inte - om du kommer på något annat som du saknar eller behöver är du välkommen att registrera det som ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och Förslag inne i eEkonomi. Ha nu en fin onsdag, Carina.
... Visa mer
2024-10-09
09:49
Hej @CarinaM_ och @Numbers_and_Friends. Precis som sistnämnde skriver, vi upplever just nu ett par felmeddelanden i Visma eEkonomi. Jag vill be er vänta på nya besked eller testa igen om en stund. Vi har koll på felen och jobbar just nu för att få det fixat så snabbt som möjligt. Här är en forumtråd tills vidare. Väl mött.
... Visa mer
2024-10-08
10:15
Hej igen! Jag skulle vilja att du kollar på din artikel eller de artiklarna som du vill fakturera (exempelvis: Medlemsavgift eller liknande). Där har du en inställning för artikelkontering. Där skulle jag vilja att du väljer Varor 0% moms eller Tjänster 0% moms, beroedne på vad det är för typ av artikel. På så sätt får du alltså bort momsen från fakturan - du verkar ha ett lite speciellt upplägg och skulle du inte få till det som du vill, då skulle jag vilja att du kontaktar vår support så kan de kika vidare på det och hjälpa dig i hamn! Hoppas din fråga blev besvarad och att det löser problematiken du har! Väl mött, @Tolun60.
... Visa mer
2024-10-08
08:15
Hej @Tolun60! Vilket program gör du dina fakturor i? Det varierar nämligen lite vilka inställningar du kan och behöver göra beroende på program.
... Visa mer
2024-10-07
13:15
1Gilla
Hej @herman75! Vad gäller kundfakturor och inbetalningar så har du ju själv skapat underlaget i form av en kundfaktura i ditt program. Med det sagt är det inget krav på att du måste koppla ett bildunderlag i form av fakturan eller kontoutdrag. Du har underlaget i ditt program under kundfakturor helt enkelt. Så kort och gott behöver du inte koppla något underlag till den verifikationen som du visar på bilden. Läs mer här! Allt gott! Vänligen svara här om det är något som är oklart.
... Visa mer
2024-10-07
12:46
Hej @MatsEngström! Om du ställer dig under kundfakturor i ditt program och sedan på "Obetalda kundfakturor". Där har du "Hantera flera kundfakturor". Väljer du det kan du där ställa in påminnelse-belopp, hur du vill skicka påminnelserna och för vilka fakturor. Hoppas det hjälper dig vidare i ditt ärende. Ha en fortsatt fin måndag!
... Visa mer
2024-10-07
11:42
Hej @Admin Gottskär Grundskola! Ja, det kan du, när du väljer ditt bokföringsförslag kan du ute till höger om dina konton klicka på det gröna pluset (+), då läggs ytterligare rader till och du kan kontera flera rader. Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2024-10-07
10:35
Hej Jacob @Jaap BF! Skillnaden mellan arbetare och tjänsteman i Sverige handlar huvudsakligen om deras arbetsuppgifter, ansvar och arbetsvillkor: 1. Arbetare
Arbetsuppgifter: Utför ofta praktiska, manuella eller fysiskt krävande arbetsuppgifter inom exempelvis industri, bygg, transport eller service.
Fackliga organisationer: Representeras ofta av fackförbund som LO (Landsorganisationen), till exempel IF Metall, Kommunal eller Byggnads.
Avtalsområde: Arbetare omfattas vanligtvis av kollektivavtal som fokuserar på specifika yrkesområden inom exempelvis industri eller bygg.
Lönesystem: Många arbetare har ett timlönesystem eller prestationsbaserade löner.
Anställningsformer: Arbetare har ofta skift- eller jourarbetstider och regleras i stor utsträckning av arbetstidslagar.
2. Tjänsteman
Arbetsuppgifter: Utför främst administrativa, kontorsrelaterade eller intellektuella arbetsuppgifter, till exempel inom ekonomi, IT, marknadsföring eller ledning.
Fackliga organisationer: Tjänstemän organiseras ofta av TCO (Tjänstemännens Centralorganisation) eller SACO (Sveriges Akademikers Centralorganisation), till exempel Unionen eller Akavia.
Avtalsområde: Tjänstemän omfattas av andra kollektivavtal än arbetare, som ofta innehåller bestämmelser om tjänstepension, arbetsmiljö och arbetsrätt.
Lönesystem: Tjänstemän har oftast fast månadslön och deras löneutveckling är ofta mer individuellt baserad.
Anställningsformer: De har oftare mer flexibla arbetstider, såsom flextid eller möjlighet att arbeta på distans. I ditt program, Lön Smart, då funkar detta mest som en segmentering eller filtrering i dina rapporter. Vad du väljer har ingen påverkan på hur de anställda hanteras i programmet mer än att du kan välja det ena eller det andra när du tar ut rapporter. Det som är viktigt är att du vet vad de anställda faktiskt är, om det är Tjänstemän eller arbetare då detta påverkar vilka val du kan göra vad gäller semesteravtal mm. Det är även en del extern rapportering, exempelvis FORA-repporteringen som bara ska göras på Arbetare i vissa fall.
Hoppas detta gjorde det hela lite tydligare. Har du vidare frågor är det bara att svara på mitt svar här.
Ha det fint!
... Visa mer
2024-10-07
10:23
Hej Malin (@Malin kassör)! Tack för dina frågor, ska försöka besvara de så gott det går vad gäller Kivra då en del styrs därifrån. Jag besvarar de som du ställt frågorna. 1. Det finns ingen fast rutin för hur det ska hanteras. Det ni gör är egentligen bara att börja fakturera enligt det nya sättet när allt i det gamla sättet är gjort/betalt. Du behöver själv hålla koll på vad som betalas och inte. Använder ni bankkoppling kommer det att underlätta er överblick över betalda och obetalda fakturor. Annars får i stämma av mot banken (inbetalningar) och eEkonomi (fakturornas status). 2. Pengarna kommer till banken den dag som medlemmen väljer att pengarna ska dras. Jag citerar från Kivras hemsida - "Har du valt att betalningen ska ske snarast, skickas dina betalningar direkt eller nästkommande bankdag. Har du valt ett särskilt datum längre fram betalas fakturan på det datumet.". 3. Det blir det, du skulle däremot kunna välja att skriva ut fakturan som pdf och manuellt mejla eller posta kreditfakturan till den kunden. Då kommer ni undan kostanden men tiden behöver ni istället investera. 4. Det går bra att delbetala i Kivra. Restbeloppet får ni isåfall kreditera om de är så att 2 i familjen inte vill vara medlemmar längre, exempelvis. Det man får göra då rent programmässigt i eekonomi är ju att registrera betalning och välja det betalda beloppet - kreditera resterande av beloppet på fakturan. 5. Ni får en faktura för skickade e-fakturor. Eftersom det inte är så stora belopp och en transaktionstjänst så får ni inte dessa regelbundet utan ni får faktura på det när ni uppnått ett visst belopp. För exempel: Vi fakturerar inte om det endast är 5kr, då väntar vi med det tills ni uppnått ett större belopp. Hoppas detta var till din hjälp, Malin. Ha det så fint!
... Visa mer
2024-10-07
09:45
Hej @Hillringsberg! Jag förutsätter att det finns ett kvitto från dessa utlägg som medlemmarna gjort och då rekommenderar jag att du eller medlemmarna själva fotar dessa kvitton. Då får du in dessa kvitton som bildunderlag och kan därefter bokföra det beroende på vad det är för händelse (kostnad). Har du funderingar på vad det ska vara för konto som du ska bokföra kvittona mot så skulle jag vilja be dig ställa frågan i vårt forum för "Bokföringsfrågor" alternativt dubbelkolla det med eventuell Revisor/Redovisningskonsult så kan de hjälpa dig vidare med konteringen. Ha en fin dag!
... Visa mer
2024-10-07
09:33
Hej @Djungeln! Tack för din fråga. Om bildunderlaget hade varit en leverantörsfaktura så hade du kunnat skicka det för betalning från eEkonomi. I detta fallet är det ju ett Kvitto som ska fotas och bokföras. Själva betalningen som ska göras till medlemmens konto behöver då göras manuellt på banken. Hanteringen i eEkonomi görss sedan enligt följande. Fota och få in bildunderlaget i programmet. Därifrån får du sedan bokföra det på ett lämpligt sätt och är du osäker på hur det ska konteras då rekommenderar jag att du antingen pratar med någon bokföringskunnig eller ställer frågan i vårt forum för "Bokföringsfrågor". Det går bra att svara på mitt svar om du har vidare funderingar i ditt ärende. Ha en fin måndag!
... Visa mer
2024-10-02
14:03
1Gilla
Kanon att du löste det på egen hand Hampus (@Studio7)! Vad gäller att använda tjänsten fullt ut - såklart ska du göra det. Finns massor av information och hjälper kring din bankkoppling, exempel är de länkarna jag skickade. Kika igenom dem så kommer du spara massa tid framöver.
Företagskortet: Helt rätt, supersmidigt! Kontrollera först att du har beställt ett kort och inte bara aktiverat tjänsten. Det gör du i Visma eEkonomi Smart under Inställningar - Kassa och bankkonton. Gå in på Visma Spcs-kortet och se om det ligger ett kort i listan Kort. Leveransen av kortet kan ta upp till en vecka.
Ser allt rätt ut för dig under kassa och bankkonton enligt instruktionen ovan? Då vill jag gärna att du kontakta vår grymma support för Visma eEkonomi för hjälp vidare med kortet.
... Visa mer
2024-10-02
12:41
2 Gillar
Hej @Studio7 Tack för din fundering. Jag har sett att du har en bankkoppling, det tycker vi om! Det ändrar också lite på sättet hur vi kan jobba, vilka delar som vi får del av med en aktiv bankkoppling exempelvis. Du har ju nu redan betalat denna fakturan på banken och det är helt okej, nästa steg för dig nu är att skapa fakturan i ditt Visma eEkonomi. Du skriver att du får en varning som säger att "Fakturan balanserar inte". Om en leverantörsfaktura inte balanserar då har vi inte lika stora belopp i kredit och i debet. Det är en av grunderna i bokföring. Så det måste vi ha - en differens på 0 - mellan debet och kredit. När du sedan skapat fakturan i programmet och du har betalat fakturan på banken, då är det fritt fram att matcha bankhändelsen (som du får från banken) med din leverantörsfaktura som du skapat i ditt program. När du sedan matchar dessa mot varandra så kommer en betalningsverifikation skapas och fakturan blir obetald i ditt program. TIPS: Du har ju en bankkopplingen men låter inte som du använder funktionerna helt och hållet... Här är steg för steg hur du absolut smidigast hanterar dina leverantörsfakturor i programmet. 1. Du får en e-faktura in i Visma eEkonomi. 2. Du öppnar den fakturan och bokför den som den ska. 3. När du bokfört den fakturan - då kan du skicka fakturan för betalning till din bank - direkt från eEkonomi! 4. Betalningen dra automatiskt på banken och nästa bankdag får du in din bankhändelse. 5 Du bokför fakturaunderlaget som du skapat i ditt eEkonomi med betalningen som kommer från banken. Läs mer om hur det är att arbeta med bankkoppling, eller spana in vår film.
... Visa mer
2024-10-02
11:01
1Gilla
Med Visma Skatt & Bokslut Pro kan du släppa taget om de tråkiga manuella uppgifterna. Omfamna istället en enkel och digital lösning. Halvera dina 12 timmar per bokslut och jobba smartare - inte mer. Med automatiska kontroller, automatiskt genererade bilagor från Visma eEkonomi, digital signering och sömlös inlämning till Bolagsverket och Skatteverket. Gör dig själv extra tid för kreativitet, kärnverksamhet eller fritidsintressen genom att digitalisera ditt bokslutsarbete idag!
Automatiska kontroller:
Till skillnad från det traditionella sättet att göra bokslut för dina kunder så har vi tagit fram automatiska kontroller som i realtid stämmer av dina resultat- och balanskonton löpande under hela bokslutsarbetet. Du får en röd, orange eller grön symbol i ditt program beroende på hur dina egna kontroller eller programmets generella kontroller har bedömt kontonas saldon. Hur skönt? Läs mer här!
Import från Visma eEkonomi - få automatiskt genererade bilagor:
På tal om att jobba smartare och inte mer, använder du redan Visma eEkonomi för bokföringen då borde Visma Skatt & Bokslut Pro vara en No-Brainer! Du får automatiskt genererade och ifyllda bilagor direkt vid importen från bokföringen. Det som händer är att du klickar på Import från Visma eEkonomi och vips importeras bokföringen och det skapas ett flertal bilagor som du alltså slipper att skapa själv. En perfect match som du kan se mer om här!
Digital inlämning till bolagsverket och Skatteverket via API:
Varför slösa tid på tråkiga pappersdokument när du kan hantera allt digitalt? Visma Skatt & Bokslut Pro erbjuder en lösning med digital inlämning till både Bolagsverket och Skatteverket. Snabbt, enkelt och pålitligt – precis som det ska vara. Säg hej då till manuellt arbete och hej till bättre flyt. Och du! Du får löpande och omedelbart automatisk återkoppling från bolagsverket.
Tänk dig själv – mer tid över till annat! Med Visma Skatt & Bokslut Pro får du just det. Så, du väljer - vi rekommenderar. Och plötsligt kan du ha mer tid för det som verkligen betyder något!
... Visa mer
Etiketter:
2024-09-23
11:20
1Gilla
Hej @charlottepehrson Kul att du gillar tjänsten och tack för din fundering! Idag finns bara Visma Scanner som en app i din telefon. Tanken är god och jag tar det gärna vidare som ett förbättringsförslag. Om du skulle komma på mer bra feedback till oss så har alla våra program en "Lämna feedback" knapp då skickas din feedback direkt till våra utvecklare!
I Visma Scanner finns den längst ner efter att du klickat på de tre punkterna uppe till vänster.
Jag har faktiskt ett tips till dig, som gör att du kan hoppa över något steg i arbetsgången du beskrev i din kommentar. Om du öppnar Visma Scanner-appen och klickar på de tre punkterna uppe till vänster. Då har du inställningar som ett alternativ på den sidan - under inställningar har du också en mailadress. Den mejladressen är knuten till din scanner-app. Om du istället mailar dina underlag dit istället för till din privata mejladress, då laddas bildunderlaget upp i scanner appen! När du står på inställningar i din app så har du också en inställning, "Skicka direkt till ekonomisystemet", om den inställningen inte är i bockad - då måste du öppna Visma Scanner och hantera dokumenten du skickat in. Är inställningen istället bockad och blå, då slipper du allt manuellt arbete i appen. Hoppas det kan vara till din hjälp framöver! /Anton
... Visa mer