Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kajsa H
MEDLEM

Veckoarbetstid vid deltid

Jag undrar hur jag ska tänka/göra när en anställd som arbetar 80% tar ut en semesterdag i en vecka som innehåller en röd dag (då alla är lediga, med lön). Jag har hittills tillämpat principen att så fort semester tagits ut har jag registrerat den, och alltså inte räknat om semesterdagarna till 80%. Under påskveckan var en "80-procentare" ledig på skärtorsdagen, en ordinarie arbetsdag på vårt företag (och jag registrerade semester för den anställde på den dagen). Nu anser hon att hon inte borde behöva ta ut semester den dagen eftersom fredagen, när hon vanligtvis INTE jobbar, var en ledig dag för alla. 

Hon jobbar alltså oftast 4 dagar/vecka, 8 timmar/dag (med vissa få undantag).

Tacksam för kloka råd!

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Vad menar du med vissa få undantag?

Är det ett fast schema där den anställda jobbar mån-tors 8 tim per dag så är det en semesterdag på torsdagen även om fredagen är en ledig dag för alla.

Tack för ett tydligt svar. Under året som den anställde varit hos oss har det vid två tillfällen gjorts undantag från lediga fredagen, så jag skulle vilja påstå att det är ett fast schema. Men om det nu INTE skulle vara det - ska jag då resonera på något annat sätt?

Hej

 

Om det endast är två fredagar som flyttats så är ju frågan av vilken anledning de har flyttats. Är det för att den anställde önskat byta dag för att hon behövde vara ledig eller är det för att arbetsgivaren har bett henne byta. 

Om inte fast schema ska gälla så får man väl utgå från hur många % av arbetstiden som blir ledig när helgdagar infaller mitt i veckan. I det här fallet så försvinner 20 % av arbetstiden och i så fall så är det 20 % av den deltidsprocenten som den anställde arbetar, dvs INTE en hel dag utan endast 6,4 tim om det är 40 timmars arbetsvecka. Men i min värld känns det mest som det faktiskt är ett fast schema det rör sig om. 

Är ni medlemmar i någon arbetsgivarorganisation? Om ja, så tycker jag du ska kontakta deras jurister för att få ett korrekt svar 🙂 

 

//Carina