Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

stabo_
UTFORSKARE

"Förmånsbil" vs. "Personalbil" avseende skattefri bilersättning

Hej,

 

Kan någon svara på om en bil som leasas av ett företag och nyttjas av en anställd (med en för företaget kostnadsneutral lösning) fortfarande är att betrakta som en förmånsbil avseende skattefri bilersättning?

 

Min uppfattning är att flera företag använder benämningen "Personalbil" för bilar som erbjuds som kostnadsneutrala lösningar. På Skatteverkets sidor hittar jag ingen distinktion mellan "Förmånsbil" och det som företag benämner "Personalbil".

 

Exempel: Företaget leasar en dieselbil som nyttjas av en anställd. Denne betalar hela förmånsvärdet med ett nettolöneavdrag. Vilken skattefri ersättning kan betalas ut för den anställdes tjänsteresor, 0.65 kr/km eller 1.85 kr/km?

 

Mvh,

Stabo

4 SVAR 4

Det är fortfarande en förmånsbil så det är då de reducerade beloppen som är aktuella. 

Tack för svaret. Jag är av samma uppfattning även om jag tycker det är märkligt. Upplägget minskar värdet för de som använder den mycket i tjänsten.

 

Mvh,

stabo

För att förmånsbil skall vara lönsamt så bör man alltid ha ett stor privat behov av den och åka rätt mycket. Annars blir det väldigt dyra mil...

 

Både ja och nej. Om man jämför att köpa, eller leasa, en ny bil privat med en identisk förmånsbil så är det min uppfattning att förmånsbilen (alltid) ger en lägre milkostnad. 

 

Om man kör mycket i tjänsten så är det direkt olämpligt att välja en förmånsbil.