Regeringen har lagt fram ett förslag om att du som arbetsgivare ska redovisa ytterligare uppgifter i arbetsgivardeklarationen. - Närmare bestämt detaljer om anställdas frånvaro som ger rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning. Det handlar till exempel om vård av barn (VAB) och föräldraledighet.
När du sen lämnar in arbetsgivardeklarationen till Skatteverket skickar de vidare uppgifterna till Försäkringskassan som får bättre kontrollmöjligheter och kan förhindra felaktiga utbetalningar.
Vad innebär detta för dig?
Förslaget är att det ska börja gälla från 1 januari 2025 och redovisas i arbetsgivardeklarationen som lämna in senast 12 februari.
Självklart är vi på Visma Spcs redo! Denna förändring kommer hanteras i Visma Lön Smart, Lön Direkt, Lön 300 och Lön 600.
Vi håller dig uppdaterad när beslutet är taget och hur du enklast hanterar detta i ditt program.
Vad kan du göra redan nu?
Bra fråga! Börja fundera på hur de anställdas frånvaro rapporteras idag och hur du registrerar det i löneprogrammet. Om förslaget går igenom kan det innebära att du behöver visa hur många timmar och vilka dagar frånvaron gäller.
Kanske är det dags att se över hur ni redovisas tider på företaget? Bättre att vara ute i god tid, eller hur!
Läs mer:
Regeringen går vidare med förslag som ska stoppa bidragsfusket »
Uppgifter som ska lämnas i samband med arbetsgivardeklarationen »
Visma Lön Anställd - Smart app för digital stämpelklocka »