Hej kära redovisningskonsulter,
Vi vill uppmärksamma er på en viktig uppdatering som träder i kraft i december 2025 – införandet av nya SNI-koder. Dessa SNI-koder är en del av en översyn för att anpassa den svenska näringsgrensindelningen till den uppdaterade europeiska standarden, NACE. Här är vad ni behöver veta:
Vad är SNI?
Standard för svensk näringsgrensindelning (SNI) är en statistisk metod som används för att kategorisera företag enligt deras ekonomiska aktivitet.
Varför sker förändringen?
Syftet med att uppdatera SNI-koderna är att bättre reflektera förändringar inom olika branscher och att säkerställa mer tillförlitlig och jämförbar statistik inom hela EU.
Vad innebär detta för företag?
För majoriteten av företag: Endast en ny kod med samma verksamhetsbeskrivning.
För cirka 30 % av företagen: SNI-koder kan komma att delas upp och vissa verksamhetsdelar flyttas till andra koder.
Vikten av rätt SNI-kod?
Att ha korrekt SNI-kod är avgörande för företagets kreditvärdighet, försäkringsnivå, och tillgången till branschspecifik information. Det är också viktigt för deltagande i statistiska undersökningar från SCB och andra myndigheter.
Våra råd till er:
Förbered era kunder, särskilt inom de branscher som påverkas mest (detaljhandel, restaurang, lokalvård, hälso- och sjukvård).
Informera dem om den nya e-tjänsten på verksamt.se och vikten av att säkerställa korrekt SNI-kod redan nu.
Håll dig uppdaterad:
Vi rekommenderar att ni håller er uppdaterade genom att regelbundet besöka följande sidor:
Verksamt.se
SCB
Var och när ändrar jag SNI-kod?
Den dedikerade e-tjänsten för att ändra SNI-koderna kommer vara öppen från den 27 januari och under hela 2025. Från den tidpunkten kan ni göra nödvändiga ändringar för era kunder.
Tack för er uppmärksamhet och vi ser fram emot ett smidigt övergång till de nya SNI-koderna!