2018-10-10
12:22
Hej Lassesaxnas, Jag förstår inte riktigt hur du menar. Var/hur registrerar du detta i eEkonomi? - Gör du det genom att matcha en kassa- och bankhändelse mot 60 olika bokföringshändelse? Där du klickar ny bokföringshändelse efter varje kontering men att du behöver scrolla ner sidan för att kunna välja bokföringshändelse och typ av inköp/kostnad? - Eller skapar du en manuell verifikation som innehåller 60 olika rader av bokföringskonton i själva konteringen? Återkoppla gärna och förklara lite mer gällande ditt problem så kollar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-10-09
14:27
Hej Maria, Om du ändrar semesterrätten inne på flik 5 i anställningsregistret kommer dagarna som personen tjänar in just nu (som du ser till höger) att ta hänsyn till den nya semesterrätten du skriver in. Jag vet inte vad ni har för semesterperiod men om man utgår från generellt år: 0401-0331 så kan man inte ställa in att programmet ska räkna på semesterrätt 25 fram till sista september men att det sedan ska räkna på semesterrätt 30 från första oktober och framåt. Detta skulle man i så fall få räkna ut manuellt och lägga in efter semesterårsavslutet. När man ändrar semesterrätten inne på flik 5 påverkar det hela intjänandeperioden och programmet kommer räkna på semesterrätt 30 för hela intjänandeperioden när man gör semesterårsavslut. Semesterrätten är med i beräkningen för de betalda semesterdagarna och du kan se hur den är med i beräkningen för de olika semestervillkoren om du kikar i dokumentet Beräkningar semestervillkor. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-10-09
13:21
Hej igen, Inga problem, hittade även denna tråden som kan vara till hjälp: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/drivmedelsforman-for-miljobil Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2018-10-09
12:35
1Gilla
Hej Paul, Vad jag kan läsa mig till på Skatteverkets hemsida gällande Körjournal behöver man inte ange hur mycket man har tankat. På sidan jag länkade kan du se vilka uppgifter du behöver ange i körjournalen. Om företaget står för elen blir du förmånsbeskattad för fritt drivmedel som värderas till marknadsvärdet multiplicerat med 1,2 om du har en förmånsbil. Om du använder din egna bil beräknas drivmedelsförmånen till marknadsvärde. Man skulle då behöva få fram hur mycket kWh/km bilen drar samt vad marknadsvärdet för kWh är. Om du laddar bilen med privat el får du istället milersättning på 9,50 kr vid användning av en förmånsbil och 18,50 kr vid användning av din privata bil. Hoppas detta kan förtydliga lite, om det är någon annan användare som har mer kunskap gällande detta får ni gärna dela med er av det. /Theodor
... Visa mer
2018-10-08
14:59
Hej Tapetserare, Som det ser ut i dagsläget kan man inte manuellt ange uppgifter i likviditetsprognosen. Prognosen beräknas på dagens saldo på dina bankkonton plus dina väntade inbetalningar för de kundfakturor som ännu inte har förfallit. Förväntade utbetalningar för leverantörsfakturor, löner, moms och skatter dras från detta beloppet. Likviditetsprognosen kollar alltså på konton som finns under Inställningar - Kassa och Bankkonton. Har du ett konto där som du inte använder så kan du klicka på kontot där - välj Redigera och bocka ur Aktiv, då kommer det inte med i likviditetsprognosen heller. Det funkar sålänge det inte är ett utav standardkontona, tex Kassakontot. Det finns lite olika trådar som du kan kika på där detta har tagits upp som ett önskemål och där du gärna får skriva en kommentar eller rösta i tråden så att vi samlar alla önskemål gällande detta på ett och samma ställe. Kika gärna i trådarna Välja vilka konton som ska påverka likviditetsprognosen - eEkonomi och Bättre likviditetsprognos - eEkonomi. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-10-03
10:22
Hej Anette, Får be om ursäkt att det har dröjt med svar i denna tråd, tyvärr tappades nog ditt svar bort mellan alla trådar, vilket är tråkigt. Antar att du fick svar på din fråga på annat håll och att det redan är bokfört men tänkte ändå att jag skulle skriva ett svar. - Vad var anledningen till att ni inte fick dra moms vid inköpet? Utgående moms ska redovisas vid försäljningen till en privatperson om företaget är momspliktigt. Kan det vara så att ni får kolla med SKV i försäljningsläget och förklara att det inte skulle dras moms vid inköp och då fråga om de vill att moms ska tillkomma vid försäljning. Tänker att verifikationen annars hade kunnat bli: 2013 Debet 3690 Kredit 2611 Kredit (Eventuellt om det ska vara moms på försäljningen) Återkoppla gärna om ni gjorde på något annat sätt eller om du undrar något mer så ska vi försöka vara lite snabbare med respons. /Theodor
... Visa mer
2018-10-01
12:30
1Gilla
Hi Qasims, If you click on "Invite a friend - get a discount", you should see your status in there. Does it seem like you have a percentage of your next invoice paid for by Visma if you check the box on the right? It might be that the discount is included in your next invoice? If you on this page click on "Se status för dina tips" you can see the friends that you have invited to use eAccounting. You can check this page to see that your referrals have been registered. Please check this and return with an answer, mabye with another picture or that you bescribe how it looks and we will look further on your case. Have a nice day! /Theodor
... Visa mer
2018-09-26
08:55
Hejsan, Är problemet att efter att du klickar på Skapa rapport och gör urval för resultatenheter att du inte kan göra urval för alla dina resultatenheter där, att du inte ser alla resultatenheter i listan? Prova gärna Fredriks svar ovan och utöver det kan du även testa med att på tangentbordet klicka på "CTRL -", alltså håll inne CTRL-knappen och sedan klicka på minustecknet/bindestrecket. Detta ska zooma ut skärmen och kan göra att du ser mer av eEkonomi på skärmen. Testa gärna detta och se om du får det att fungerar. Annars får du gärna återkoppla med lite mer info och kanske en bild på hur det ser ut för dig så kikar vi vidare på det. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-09-26
08:36
Hej Lotta, Har den anställde varit aktivt anställd hos er under tiden och att ni har registrerat sjukfrånvaro under tiden för sjukdomen? Är det i så fall att du vill aktivera den anställde för Visma Lön Anställd på nytt så kan du gå in på Personal - Anställda - på flik 1 kan du bocka i att den anställde ska använda Visma Lön Anställd fr o m det datum som ni vill att den anställde ska börja registrera tider i tjänsten. Återkoppla gärna om jag missförstod dig eller om du undrar över något annat. /Theodor
... Visa mer
2018-09-25
12:49
Hej Irene, Har du kikat inne på den anställde, dels på flik 1 så att personnumret finns där, samt på flik 2 så att det står ett anställd datum där? Är det en anställd som är aktiv i dagsläget eller som har slutat? När du sedan är inne på utskrifter kan du kolla om du har gjort urval för något speciellt? Om du genom urval sorterar bort en anställd ska denne anställde inte synas alls, så det låter lite konstigt att just födelseår och datum inte finns med i listan. Finns personen med i listan annars, med anställningsnummer och namn? Kika gärna dessa saker och återkoppla sedan om du fortfarande inte får till det så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-09-25
12:19
1Gilla
Hej Stabo, Löneart 2118 är som standard inställd på tabellskatt samt att den ska påverka arbetsgivaravgiften. Du kan kolla så att din kopierade löneart för kapitalförsäkring också har denna kopplingen genom att gå till Lönearbete - Lönearter - sök på lönearten för kapitalförsäkring - Klicka in på den och kika dels på flik 1 vid "Skatt" så att det står Tabellskatt där. Kolla sedan på flik 2 i rutan till höger för Påverkar underlag för så att det finns en bock i arbetsgivaravgift. Om du har dessa två inställningar på lönearten ska det sedan påverka skatten och arbetsgivaravgiften när du sedan lägger in ett belopp på lönearten inne på ett lönebesked. Återkoppla gärna om det fortfarande inte fungerar för dig så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-09-25
10:30
Hej igen Robert, Jag missade en sak i mitt förra svar. Eftersom att du skapade din debetfaktura med faktureringsmetoden så behöver du även skapa din kreditfaktura med faktureringsmetoden. För annars skulle ursprungsverifikationen som skapades när du bokförda fakturan med faktureringsmetoden att ligga kvar och kvittningen skulle enbart bli mellan 1510/1930. Även fast du inte kan välja Ångra Fakturan så kan du skapa en fristående kreditfaktura som du kan kvitta manuellt mot debetfakturan. Innan du gör detta så bör du dock gå in i Inställningar - Räkenskapsår och IB och ändra tillbaka till faktureringsmetoden tillfälligt. Detta för att det ska bokas upp en omvänd verifikation när du skapar kreditfakturan. Efter att du har bytt tillbaka till faktureringsmetoden kan du: Gå till din debetfaktura - välja Kopiera - bocka i Kreditfaktura uppe till höger inne på den nya fakturan - bokföra den - och sedan gå in på kreditfakturan - välja Kvitta och kvitta den mot debetfakturan för att nolla det i bokföringen. Ber om ursäkt att jag missade det i mitt första svar men det är bara att göra denna inställningen innan du kvittar det så ska det stämma för dig. Första steget med att ångra matchningen ska fortfarande ha vänt den första verifikationen som skapades när du bokförde betalningen. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-09-25
10:04
Hej, Låter konstigt, det känns som att programmet visar det som att det inte händer något men att det i själva verket har bokförts en faktura ändå. När du klickar på "Bokför och skapa PDF", står sidan och snurrar, får du något felmeddelande eller exakt vad händer för dig? Har det skett liknande fel i någon annan del i programmet, under leverantörsfakturor eller manuella verifikationer? Efter att du stängt ner sidan på grund av att det inte hänt något, får du registrera hela fakturan på nytt då eller finns den kvar under utkast? Finns det då något under obetalda kundfakturor? Var det att du gjorde om detta fyra gånger som kan ha genererat fyra fakturor eller gjorde du om det en gång men att det trots det skapades fyra fakturor? Vilken webbläsare använder du? Med dessa kundfakturor som har blivit dubbletter tänker jag att du kan gå in och välja Åtgärder - Ånga fakturan så att det skapas en kreditfaktura som kvittas mot debetfakturan i bakgrunden. Återkoppla gärna med lite mer info utifrån det jag skrev ovan så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-09-24
10:26
Hej! När du väljer Sälj inventarie så tas inventarien bort från inventarielistan. För att din försäljning samt resultat ska bli korrekt behöver du komplettera med en manuell verifikation där du bokför försäljningen av inventarien. För att se hur man bokför försäljning av inventarie kan du kika på sidan som Sofia länkade till ovan. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-09-24
08:26
Hej Arneaxelson, Som jag förstår dig skapade du upp en bankhändelse på ett felaktigt datum. Efter det skapade du andra bankhändelser som då la sig över den första bankhändelsen i listläget. När du sedan skulle bokföra verifikationen för den första bankhändelsen så såg du inte den i listan utan skapade då en ny bankhändelse för den som du sedan matchade? Ordningen i listan under Kassa- och bankhändelser går efter datumet som transaktionen är skapad på, därför kan det bli så att om din första bankhändelse skapades på ett tidigare datum än de andra bankhändelserna så lägger den sig längre ner i listan. Du skulle kunna se enbart de bankhändelser som inte är matchade genom att klicka på knappen Ej bokförda bankhändelser längst upp på sidan. På så sätt sorterar du ut de händelser som redan har bokförts. Vad var det som blev knasigt för dig? Jag tänker att du borde kunna du gå till bankhändelsen som du skapade på felaktigt datum och klicka på krysset ute till höger på raden för att ta bort bankhändelsen. Funkar det för dig eller har du gjort en matchning på den felaktiga bankhändelsen? Återkoppla gärna med svar om det inte redan är löst, så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-09-21
11:34
1Gilla
Hej Ulrica, Om du går till Försäljning - Kundfakturor - öppna upp den kundfaktura som du vill skapa en notis på - klicka på Meddelanderutan uppe till höger i det blå fältet - klicka Ny och välj Anteckning. Där kan du skriva den notis/anteckning som du vill ha kopplad till din faktura. Du kommer se denna meddelanderutan ute i kundfakturalistan till höger om kolumnen Förfallodatum och även kunna öppna den när du är inne på fakturan. Trevlig helg! /Theodor
... Visa mer
2018-09-21
08:43
Hej Erik, Du kan läsa om de olika behörigheterna i Karls svar ovan och även på sidan Behörigheter. Behörigheten skiljer sig lite åt från varje funktion, där momsredovisning med en begränsad behörighet enbart gör det möjligt att godkänna momsrapporter. Där kanske fullständig programbehörighet skulle behövas, men då får byrån även full tillgång till allt annat i programmet. Kolla gärna sidan som jag länkade till och läs om de olika behörigheterna för att se vilket som skulle passa bäst i ditt läge. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-09-13
13:01
Hej Katarina, - När du öppnar appen innan du kommer till inloggningsrutan, väljer du då först eEkonomi så att du inte har bockat i fel program där av misstag? - Skulle du kunna testa att klicka på informationstecknet inne i appen och klicka in på användarvillkoren - "OK, jag har läst användarvillkoren" och se om det fungerar? - Du kan testa att gå till www.vismaspcs.se - Mina tjänster - logga in - klicka på företagsnamnet uppe till höger - Användare - klicka in på din användare - bocka ur Scanner - Spara - gå in och bocka i Scanner på nytt och välj administratör. Testa sedan att logga ut och in i appen igen. Funkar det? - Har du någon kollega som har tillgång till scanner med sin inlogg som kan testa från sin mobil eller om du testar att logga in med din inlogg på en kollegas mobil och se om det fungerar att scanna in bildunderlag därifrån? Testa gärna dessa saker och återkom om det fortfarande inte skulle fungerar för dig så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-09-13
09:28
Hej Christel, Jag tänker att du kan ha kvar ditt grundschema i löneprogrammet om det överensstämmer med det som finns i tidsredovisningssytemet. Programmet gör lite olika beroende på om det är tim- eller månadsavlönade som det gäller för. För timavlönade med ej schemalagd arbetstid ska timmarna komma in på de anställda utifrån det som finns med i filen. För månadsavlönade med ej schemalagd arbetstid hämtas inga timmar alls till kvantiteten på månadslön. Timmarna ska dock hämtas från schemat för månadsavlönade om de har schemalagd arbetstid i löneprogrammet. Jag tänker därför att du i löneprogrammet kan testa att lägga in ett schema för varje anställd som stämmer med inställningarna för schemat i tidsredovisningsfilen och sedan testa att läsa in tidsredovisningsfilen på nytt för att se om du får över normalarbetstiden på lönebeskedet. Återkoppla gärna om du har ytterligare frågor så kikar vi vidare på det. /Theodor
... Visa mer
2018-09-12
14:10
Hej Robert, När du registrerade betalningen så borde det har skapats en händelse under Kassa- och bankhändelser på det konto som du bokade inbetalningen på. 1. I så fall kan du gå till bankhändelsen och välja Ångra matchning - då vänder programmet automatiskt verifikationen som skapades när du bokade inbetalningen första gången vilket skapade valutaförlusten. 2. Om du sedan går in på kundfakturan som du skapade med faktureringsmetoden och väljer Åtgärder - Ångra faktura så skapas en kreditfaktura och de kvittas mot varandra. 3. Du kan sedan skapa din faktura på nytt med bokföringsmetoden. 4. Gå sedan till Kassa- och bankhändelser och välj din redan skapade bankhändelse där - Matcha - Inbetalning från kundfaktura - och välj din kundfaktura där. Då ska inbetalningen bokföras utan valutavinst eller förlust eftersom själva verifikationen skapas först när betalningen sker. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer