Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändring semesterrätt

Jag har en anställd som har semesterrätt på 25 dagar. Från och med 1/10 2018 ändrades hans semesterrätt från 25 till 30 dagar. Är det något speciellt man ska göra i programmet? Ändrar man bara semesterrätt på hans kort?

1 SVAR 1
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Maria,


Om du ändrar semesterrätten inne på flik 5 i anställningsregistret kommer dagarna som personen tjänar in just nu (som du ser till höger) att ta hänsyn till den nya semesterrätten du skriver in. Jag vet inte vad ni har för semesterperiod men om man utgår från generellt år: 0401-0331 så kan man inte ställa in att programmet ska räkna på semesterrätt 25 fram till sista september men att det sedan ska räkna på semesterrätt 30 från första oktober och framåt. Detta skulle man i så fall få räkna ut manuellt och lägga in efter semesterårsavslutet. När man ändrar semesterrätten inne på flik 5 påverkar det hela intjänandeperioden och programmet kommer räkna på semesterrätt 30 för hela intjänandeperioden när man gör semesterårsavslut.


Semesterrätten är med i beräkningen för de betalda semesterdagarna och du kan se hur den är med i beräkningen för de olika semestervillkoren om du kikar i dokumentet Beräkningar semestervillkor.


Ha en fin dag!
/Theodor