2019-10-08
12:42
1Gilla
Hej Lentzit, Jag får ursäkta sent svar och jag förstår att du kanske redan har tvingats lösa detta på egen hand men tänkte ändå skriva ett svar. Inne på internetbanken hos SEB kan du stoppa denna betalning när du har loggat in på kontot det gäller så har du en meny som heter Kommande betalningar eller Kommande händelser. Där inne kan du stoppa händelser som har skickats över från eEkonomi för betalning. Hoppas detta kan vara till hjälp framöver. Återkoppla om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2019-10-08
12:15
Hej ahs, När du får tillbaka pengar för momsen i AB är tanken att du skapar upp en händelse på skattekontot, där du kan göra som Lovisa skriver och importera en fil från Skatteverket. Skattehändelsen som avser inbetalningen till skattekontot från Skatteverket matchar du mot din momsredovisning som du skapat i eEkonomi. Efter det sker utbetalning från ditt skattekonto till ditt företagskonto. Då skapar du en utbetalning från skattekontot samt en inbetalning på ditt företagskonto, båda händelserna under Kassa- och bankhändelser. Denna transaktion som finns på både skattekontot som är kopplat till 1630 samt på företagskontot som är kopplat till 19xx kan bokföras som en Överföring mellan egna bankkonton när du matchar den under kassa- och bankhändelser. Kika gärna på filmen Få full koll på skattekontot i Visma eEkonomi samt vår Checklista för moms. Hoppas detta kan vara till hjälp, återkoppla om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2019-10-08
10:13
Hej Muhammad, Om du har gjort inköpet med företagskontot kan du skapa upp en bankhändelse på det under Kassa- och bankhändelser, antingen genom att manuellt skapa en ny händelse, kopiera kontoutdrag eller om du har en bankkoppling. Du kan läsa mer om det på sidan Kom i gång med Kassa- och bankhändelser. Efter det väljer du att matcha utbetalningen på 429 kr som ett Övrigt uttag - Egen kontering: 19xx kredit 4000 debet 2641 debet Gällande kontot för inköpet beror det på vad det är du har köpt in från Biltema, i kontoklassen 54xx finns t.ex. en del konton för övriga externa kostnader som förbrukningsmaterial men 4000 funkar för inköp av varor inom Sverige. Hur mycket som avser moms bör du kunna se på kvittot från inköpet. Återköpet skapar du också en bankhändelse på eftersom att jag där antar att du fick återbetalt 299 kr till ditt företagskonto om det var det som du gjorde inköpet med. Du matchar det då som en Övrig insättning - Egen kontering: 19xx debet 4000 kredit 2641 kredit Du kan läsa lite med på sidan Kom i gång med Inköp där du t.ex. har Registrera inköp mot kvitto. Återkoppla om du har ytterligare frågor annars hoppas jag detta kan vara hjälp på vägen. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2019-10-02
15:06
Hej igen, Härligt att du hittat fördelen med att göra det genom Inköp - Leverantörsfakturor som jag också rekommenderar framöver, men att det nu vid detta specialfall får göras via manuella verifikationer istället. Precis som du skriver så sker uppbokning mot 2440 respektive 1510 vid årsskiftet per automatik när man arbetar med kontantmetoden i eEkonomi. Du kan läsa lite mer om det i tråden Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet - eEkonomi. Allt gott! /Theodor
... Visa mer
2019-10-01
10:24
1Gilla
Hej Pata, På den skrivna hjälpsidan Matcha utbetalningar manuellt finns det beskrivet hur man registrerar inköp som betalats med egna pengar för både aktiebolag och enskilda firmor. Utifrån din beskrivning känns det som att du bokför enligt kontantmetoden eftersom att du inte får upp något i listan under Faktura på den manuella verifikationen, förmodligen då för att det inte har bokförts något på 2440 i första skedet när du bokfört fakturan. Vi rekommenderar alltid att man skapar upp fakturorna under Inköp - Leverantörsfakturor men i detta fallet får du registrera det som en manuell verifikation istället. Om du redan hunnit registrera en leverantörsfaktura kan du ångra fakturan under Inköp - Obetalda leverantörsfakturor - sedan skapa en manuell verifikation enligt följande: 2893 - Kredit Inköpskonto - Debet Ingående moms - Debet Då får du inköpet och momsen registrerad men ingen leverantörsskuld ska bokas upp. När utbetalning sedan sker från företaget till ditt privata konto skapar du en bankhändelse på det och matchar som Övrigt uttag - Egen kontering och bokar det mot 2893 Debet. Hoppas detta kan förtydliga. Jag har lyft vidare att förbättra den skrivna hjälpen med en förklaring hur man gör när man arbetar utifrån kontantmetoden med AB också. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-07-03
12:27
Hej Elisa, När jag letar runt efter svar på din fråga hittar jag mest information om hur man bokför privata utlägg åt företaget men inget direkt om hur man bokför utlägg gjorda från ett bolag till ett annat. Jag tänker att du antingen kan bokföra det i din firma när utbetalningen sker genom att kreditera ditt likvidkonto som användes vid betalning och debitera ett konto i klassen 28xx, där 2893 vanligtvis används när man gör privata utlägg eller att du bokför det mot ett tillgångskonto som t.ex. 1680. Jag kan faktiskt inte hitta så mycket information där så du får gärna dubbelkolla med antingen någon redovisningskunnig eller om någon annan i forumet vet hur det bokförs korrekt. När du sedan får inbetalningen från ditt AB tänker jag att verifikationen bokförs spegelvänt. I ditt AB kan du i så fall bokföra det genom att debitera kostnadskonto för drivmedel i kontoklass 56 och kreditera konto i klassen 28xx, där 2893 används vid privata utlägg. När utbetalning sedan sker till din firma kan du debitera 2893 och kreditera likvidkonto som används vid betalning, vanligtvis något konto i klass 19xx. Alternativt att du gör som Jonima att du skapar en faktura på det från din enskilda firma till ditt AB. Om du hittade lite mer information på det eller om du redan har löst det får du gärna återkoppla i tråden och dela med dig om hur du gjorde. Om det är några ytterligare funderingar får du gärna också återkoppla i tråden. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-07-03
09:49
Hej ahs, Jag får ursäkta att det har dröjt med svar på din fråga. Jag har kollat på din kontering och sökt runt lite. Behövs det två steg för första fakturan eller om du kan bokföra det på 1210 direkt för att få en verifikation mindre? Gällande tullfakturan så tänker jag om det är så att du ska lägga till ett konto för själva betalningen i kredit samt ett kostnadskonto i debet? Jag hittade dels en tråd om att bokföra inköp av varor på import och inköp av vara från land utanför EU som kan vara till hjälp. Där fanns även en tråd om att Bokföra invanterier och verktyg. samt en annan tråd i forumet som heter konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU. Tråden bokföra tull- och importavgift kanske också kan vara till hjälp. Återkoppla om du har några ytterligare funderingar. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-03-26
14:00
Hej Evy, Lite sent svar här, jag är inte riktigt med på vad du menar. Om du inte har fått ordning på det än får du gärna återkoppla med lite mer information om vad som har skett: - Om du går till Bokföring - Kontoanalys - söker på konto 2224 och perioden 2017 för att se vilka verifikationer som påverkas av kontot. Vilka verifikationer finns som påverkar detta kontot? - Eftersom att det är i 2017 som det registrerades fel, har du koll på om det är något som ska rättas i den perioden eller om du kan skapa en korrigeringsverifikation i år för att rätta till det i bokföringen? - Det går att läsa lite mer om hur du rättar konto på en verifikation som ligger i en låst period på sidan Vanliga problem och lösningar - Bokföring - Jag ha angett fel konto eller belopp på en verifikation som ligger inom en låst period. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2019-03-26
13:39
Hej Baronen, Precis som Mikael skriver verkar det som att bilden du skickat på visar transaktioner gällande iZettle, dels för dagsförsäljning men även för kortavgifter. Summeringen för perioden på det konto som syns på bilden visar ett negativt utgående saldo. Om du inte har kommit fram till varför du har en tillgång på konto 1580 än får du gärna skicka med en bild på kontoanalysen för konto 1580 för perioden 2018 genom att gå till Bokföring - Kontoanalys - ställa in år 2018 och söka på konto 1580. Återkoppla gärna med en bild på det om du inte har fått till det så kan vi kika vidare varför du har fått en tillgång på konto 1580. Ha det gott! /Theodor
... Visa mer
2019-03-15
15:22
Hej CarlWan123, - Konto 4600 Legoarbeten och underentreprenader är ett gruppkonto för tjänster eller arbeten där ni som uppdragstagare säljer tjänster åt uppdragsgivaren som avser deras huvudverksamhet. Man hade där kunnat välja att skapa upp ett underkonto till det, t.ex. 4610. Om det istället är ett vanligt inköp av varor som ni gör så går det fint med konto 4000. Det går att läsa lite mer gällande legoarbeten och underentreprenader på sidan Bokföra inköp av legoarbeten och underentreprenader (bokföring med exempel). - Frakt ska bokföras i kontogrupp 57 om det avser transporter, tull- och speditionkostnader eller importavgifter. Om frakten avses som en direkt kostnad går det bra att ta med det i ett kontogrupp 4. Kemikalieskatt bokförs normalt på konto 2660 Särskilda punktskatter eller på ett underkonto. Det går att läsa lite mer om det på sidan Bokföra punktskatter vid försäljning (bokföring med exempel) som förhoppningsvis kan vara till hjälp. Trevlig helg! /Theodor
... Visa mer
2019-03-15
12:51
1Gilla
Hej igen, Jag förstår hur du menar. Men om man skulle jämföra detta med en helt vanlig försäljning utan att någon avgift hade dragits så hade den bokförts: 1930D 583:- 3042K 466,4:- 2611K 116,6:- Med avgift i konteringen så är det enbart ditt 1930-konto som påverkas negativt. Din försäljning, alltså beloppet som du redovisar på ditt intäktskonto är desamma vilket gör att din omsättning inte påverkas av att du får in ett lägre belopp på ditt bankkonto på grund av avgiften. I BAS-kontoplanen är omsättningskontona desamma som intäktskontona, alltså är inte 19xx inräknade i ditt företags omsättning. Det går att läsa lite mer om det på sidan Omsättning - Vad är omsättning? Trevlig helg! /Theodor
... Visa mer
2019-03-15
10:24
Hej Zlatan, Som jag har förstått det kan du precis som du skriver, köpa ut leasingbilen och sedan privat köpa bilen från ditt företag men att det då blir som ett eget uttag och att du inte behöver betala in pengarna för det. Jag känner mig inte helt säker på detta så om du vill ha ytterligare hjälp får du gärna kolla med en redovisningskonsult eller om du kan få vägledning från Skatteverket. Om du hittar någon mer nyttig information får du gärna dela med dig i tråden så att flera kan ta del av hur du gick tillväga. Jag hittade även tråden Flytta över bil från enskild firma till privat där liknande fråga tas upp. Trevlig helg! /Theodor
... Visa mer
2019-03-14
14:44
Hej Bernt, Som jag förstår dig har du registrerat inbetalningen mot den felaktiga kundfakturan och sedan skapat en kreditfaktura och då betalt tillbaka beloppet till kunden? Så att det nu är plus/minus 0 gällande de felaktiga fakturorna och inbetalningarna? Om så är fallet kan du skapa en bankhändelse på utbetalningen - Matcha den och välja Betalning av krediterad kundfaktura för att sedan välja upp kreditfakturan i listan. Då blir den felaktiga fakturan samt kreditfaktura betalda och du kan skapa en ny bankhändelse på den korrekta inbetalningen som kommer från kund för att sedan matcha mot den nya korrekta kundfakturan. Om du redan har kvittat kreditfakturan mot den felaktiga debetfakturan kommer fakturorna inte finnas kvar för att matchas mot bankhändelserna eftersom de redan står som betalda genom kvittningen. Du skulle i så fall kunna matcha först inbetalningen men sedan även utbetalningen som en egen kontering mot t.ex. konto 2420 för att visa att du ska betala tillbaka pengarna som du får in i första läget. Återkoppla om jag missförstod dig på något sätt eller om du har ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2019-03-13
11:05
Hej Mikael, Om det är så att du har ett IBAN från Marginalen bank så är det som Cecilia skriver ovan, att det inte kan registreras för att det redan förmodligen finns upplagt på något annat kundnummer, eftersom att Marginalen bank använder sig för ett IBAN för samtliga Danske Bank-kunder. IBAN-numret är tänkt att vara unikt och anledningen till att det inte går att lägga upp på flera kundnummer i eEkonomi är för att om man skulle ha bankkoppling så måste kopplingen gå mot rätt kundnummer, eftersom det kopplas samman med ett IBAN-nummer. Om samma IBAN skulle vara inlagt på flera kundnummer skulle därför kopplingen ha flera olika möjliga kundnummer att styras mot. Har du kikat med Marginalen bank om det finns möjlighet att få ett personligt IBAN? Annars blir lösningen som Cecilia skrev ovan, att byta bank för att få ett personligt IBAN eller att skapa fakturan utanför programmets miljö. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2019-03-12
15:34
1Gilla
Hej igen, Precis, båda hamnar under samma typ av konton eftersom de är 78xx-konton så kanske inte spelar så stor roll. Tänkte mer att det just i detta fallet handlade om en dator men då vet jag varför du hade bokfört det på 7832 istället. Du kan ha kvar inventarien i listan om du vill, det är inget som påverkar bokföringen och det kan vara bra att ha där för att ha koll själv på hur inventarielistan i företaget ser ut. Men att du då framöver sköter avskrivningarna med manuella verifikationer. När du gör avskrivningarna med manuella verifikationer finns det inget koppling till det som är upplagt som inventarier i programmet så det är mer för din egna skull att kunna ha en överblick. Det som skapar verifikationer är om du väljer att göra något under Åtgärder på inventarien, men om du sköter avskrivningarna manuellt och sedan tar bort inventarien från listan är det ok. Verifikation A295 visar att du gjort en avskrivning på 13 268,40:-, att du har dragit av ingående moms på 11 057:- och att det är betalt genom egna pengar. Men jag tänker att själva inköpet på din dator på 44 228:- verkar inte finnas med någonstans i bokföringen? Eller finns det någon verifikation som visar att det är bokfört som en tillgång i ditt företag? Om du kollar på sidan Bokföra inventarier och verktyg (bokföring med exempel) kan du se hur det är tänkt att bokföras. Det finns även en tråd sedan tidigare som heter Lägga upp dator som inventarie och bokföra denna - eEkonomi. Det kanske skulle vara bra att kika med en redovisningskonsult också för att se över så att det är korrekt bokfört hos dig och så att du får med allt gällande inventarien. På vår sida Hitta redovisningsbyrå på vår hemsida kan man få hjälp med att hitta en redovisningskonsult i närheten som arbetar i eEkonomi. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2019-03-12
10:30
Hej Alma, Skattekontot som arbetsgivardeklarationen automatiskt bokförs mot styrs utifrån den företagsform som man valt i startguiden, där vi har valt konto 2012 som standard för enskilda firmor. Det går inte att ändra styrningen i lönemodulen så att det bokförs på något annat konto än 2012, för att komma runt det hade man fått bokföra genom manuella verifikationer om man istället vill få över det till 2015. Om man har valt Aktiebolag som företagsform är motsvarande konto 1630 för skattekontot. Ytterligare information gällande skattekontot för enskilda firmor i eEkonomi går att läsa om i tråden Skattekonto enskild firma - eEkonomi. Ha det fint /Theodor
... Visa mer
2019-03-12
09:24
1Gilla
Hej Storeowner, Jag tänker att din försäljning inkl. moms för denna händelsen är på 583:- men det är inte det som du faktiskt får in på ditt bankkonto. Du får utbetalt 574,25:- eftersom att det dras en avgift på 8,75:- Om du därför lägger in 574,25:- på konto 1930 och lägger in försäljningen och momsen så som du har skrivit ovan men att det nu ligger 574,25:- på 1930, vilket är beloppet som faktiskt kom in på banken så får du en diff på 8,75:- som du då lägger i debet på ditt kostnadskonto för serviceavgiften för att få konteringen att balansera. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2019-03-12
08:56
Hej C, Om du ändrar inställningen för avsättning till tidbank kommer det göra att de anställdas avsättning framöver kommer att sättas av till tidbanken, som i Lön Anställd visas uppe till höger under saldona som Arbetstidsförkortning för de anställda. Den tid som ligger i kompbanken just nu kommer inte att försvinna eller döljas på grund av inställningen för arbetstidsförkortning. Kompsaldot kommer att finnas kvar så länge de anställda går på ett avtal som hanterar övertid i Lön Anställd. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2019-03-11
14:09
Hej birgit68, Precis som Mikael skriver ovan så går det bra att bokföra öresavrundningar på konto 3740 om det är vad diffen avser. Det är lite svårt att veta exakt varför du får en diff samt vad den avser utifrån informationen ovan, du skulle kanske kunna få fram det genom att kolla under Bokföring - Kontoanalys och söka på bokföringskontot för att se allt som har bokförts och som påverkar det kontot. Jag tänkte även tipsa om tråden Checkkredit där du kan se så att du har bokfört allt rörande checkräkningskrediten korrekt, gällande ränta och eventuella uppläggningsavgifter, eller om diffen skulle kunna röra sig om något sådant? Återkoppla om du har några ytterligare funderingar. /Theodor
... Visa mer
2019-03-11
12:59
Hej Thomas, I eEkonomi har vi valt att om man har ställt in en kund på Kortbetalning så görs ingen öresavrundning på fakturan. Detta för att det i kortterminalen brukar dras det exakta beloppet. Därför har vi valt att inte ha någon avrundning på detta betalningssättet. Gällande Swish som ett eget betalningsalternativ så kommer vi inom kort att påbörja arbetet för att få till hantering av det i eEkonomi, du kan följa tråden Betalningsalternativ för kontantfaktura: Swish, kort och kontant - eEkonomi för att få uppdatering i frågan. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer